مردم قربانی دعوای مرغداران و بانک مرکزی

مردم قربانی دعوای مرغداران و بانک مرکزی
حدود دوهفته پیش مسؤولان صنعت طیور کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور منتخب مشکلات صنعت طیور را در خصوص تأمین نشدن نهاده ها اعلام کردند.آنان در این نامه بیان کردند که مرغها و جوجه هایشان حال خوشی ندارند و از نبود خوراک بشدت در رنج هستند.
در همین حال وارد کنندگان نهاده‌های اصلی این صنعت نیز برای ترخیص در سرگردانی به سر می بردند و همچنین بیش از 1200 واحد تخمگذار، 400 مزرعه تولید جوجه گوشتی و حدود 23 هزار مزرعه پرورش مرغ گوشی چشم انتظار تامین خوراک هستند.در این میان بانک مرکزی پس از واکنش‌ها تصمیم جدیدی گرفت و با اختصاص ارز به قیمت 2477 تومان به واردکنندگان این قول را به آنان داد که ما به التفاوت ارز 1226 و 2477 تومان را دولت به صورت یارانه به آنها پرداخت خواهد کرد و آنان برای ترخیص اقدامات لازم را انجام دهند.
این در حالی بود که 26 محموله کشتی از نوع سویا، ذرت، کنجاله سویا و جو دامی از کشورهای صربستان، رومانی، اوکراین، برزیل و آرژانتین در آبهای کشورمان سرگردان بودند.
با وجود این اتفاقات محتکران نیز به تکاپو افتادند و از آب گل آلود با وجود مشکلات در تامین خوراک طیور نهایت بهره را بردند.بطوری که رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران اظهار می کند: بی برنامگی ها باعث شده که 
عده ای اقدام به احتکار نهاده ها کنند و در این میان سودهای کلانی به جیب بزنند.
مافیای خوراک طیور
همچنین عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به سرگردانی خوراک در دریا اشاره می کند و می گوید: واردات نهاده های دامی از سوی برخی افراد خاص صورت می گیرد.
عمرانی می افزاید: در اختیار گرفتن بازار واردات خوراک دام توسط مافیا باعث خواهد شد که در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت خوراک در داخل باشیم که همین امر بهانه ای برای افزایش قیمت مرغ به دست سودجویان خواهد بود.بدنبال این موضوع مسؤولان خبری را در رسانه ها اعلام کردند که از آن به خبر خوش برای مرغداران تعبیر شد و آن خبر این بود که با ترخیص کالاهای اساسی، نهاده ها نیز با قیمت مصوب بین تشکل ها توزیع می شود و تولیدکنندگان طیور می توانند برای دریافت نهاده های مورد نیازشان به مراجع مربوط مراجعه کنند.
جهش به یکباره قیمت مرغ
اما گویا مشکل هنوز پابرجاست و تهدیدات تولیدکنندگان از یک سو و اقدامات سودجویان و احتکار کنندگان خوراک دام از سوی دیگر بازار مرغ را تکان داده است، به طوری که قیمت مرغ از ابتدای هفته جهش چشمگیری پیدا کرده است.
در همین حال رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ از برگزاری سومین جلسه 5 نهاد مسؤول با کمیسیون کشاورزی برای حل مسأله نهاده مرغ خبر می دهد و می گوید: به‌دلیل افزایش قیمت و کمبود نهاده، قیمت مرغ به 6400 تومان رسیده است.
حسین مقدم‌نیا در گفت‌وگو با تسنیم در مورد وضعیت تأمین نهاده مرغداران و کمبودی که در این زمینه ایجاد شده بود، اظهار می دارد: در حال حاضر هنوز مشکل تأمین نهاده حل نشده و حرف‌های زیادی زده می‌شود، ولی هنوز در عمل کاری انجام نشده است. وی تصریح می کند: در این جلسه مسؤولانی از شرکت پشتیبانی امور دام،‌ بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و صنعت حضور دارند و باید دید نتیجه این جلسه چه می‌شود و آیا مشکل حل می‌شود و یا همچنان باید منتظر ماند.رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ می افزاید:‌ یکی از مسایلی که در این شرایط موجب نگرانی شده افزایش قیمت نهاده و معطل بودن فروشندگان آن برای مشخص شدن وضعیت است و این مسایل باعث افزایش قیمت مرغ شده است.
گلایه مجلس
در این باره عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی‌مجلس نیز در واکنش به روند صعودی افزایش قیمت خوراک طیور در بازار می گوید: با افزایش روند صعودی قیمت‌ نهاده ها ونیز افزایش هزینه های تولید برای مرغداران به طور حتم درهفته های آینده درصد قابل توجهی از گله های مولد حذف می شوند که این مهم منجر به کاهش تخم مرغ و افزایش قیمت آن در بازارخواهد شد. علی ایرانپور در گفت و گو با خانه ملت، در واکنش به افزایش بیش از دو برابری قیمت‌ خوراک مرغ در بازار،گفت: متأسفانه در این چند روز اخیرکمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی تأثیر مستقیمی بر کمبود گوشت مرغ و نیز افزایش قیمت آن دربازار گذاشته است.
گلایه های مردم
اما افزایش ناگهانی قیمت مرغ گلایه های مردم را در پی داشته است، بطوری که آنان در تماسهای خود با «قدس» از افزایش به یکباره قیمت مرغ اظهار نارضایتی 
کرده اند و خواستار توضیح مسوولان مبنی بر افزایش قیمت طی چند روز اخیر شدند.شواهد بازار نیز نشان می دهد که قیمت مرغ روزهای شنبه و یکشنبه افزایش یافته و این افزایش در روزهای دوشنبه و سه شنبه چشمگیرتر بوده است بطوری که قیمت مرغ در بازار روز گذشته به 6600 تومان رسیده است.
به هرحال آنچه به خوبی نمایان است، اینکه مشکلات موجود حاصل از دعوای بین تامین کنندگان نهاده ها و بانک مرکزی است و در این میان مردم قربانی این کشمکشها شده اند.
 
نظرات شما
  •  

    سوخته سرایی گفت : ۹۲/۰۵/۲۰

    نداشتن تخصص_ عشق پست مدیریتی مدیران چه انتظاری بیش از این میتوان داشت انتقادهای شدیدتر در کاراکترهای بعدی

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com