مردم: مرغ نیست؛ مسئولان: تولید فراوان است

مردم: مرغ نیست؛  مسئولان: تولید فراوان است
در حالیکه طی یک هفته گذشته، مغازه‌ها و سفره شهروندان در شیراز کمتر رنگ مرغ به خود دیده، مسئولان مدعی افزایش میزان تولید این کالا و فقدان مشکل در تولید و توزیع هستند، مسئولانی که کمتر خود را در معرض پرسش خبرنگاران قرار داده‌اند و بیشتر به ارسال آمار و ارقام از طریق روابط عمومی‌ها، علاقمند هستند.
 طی بیش از یک هفته گذشته، اکثر مغازه‌های عرضه کننده محصولات پروتئینی و مرغ‌فروشی‌ها، کالایی برای عرضه به خریداران ندارند؛ هرچند مرغ‌ سبز و قطعه‌بندی شده با قیمت‌های گزاف در اکثر فروشگاه‌ها در دسترس قرار داشته است.
برپایه بررسی‌های انجام شده، برخی از صاحبان مرغ فروشی‌ها اعلام می‌کنند که در بعضی ایام، سهمیه‌ای در اختیارشان قرار می‌گیرد که به واسطه حجم کم و تعداد مشتری زیاد، خیلی سریع و ظرف مدت کوتاهی به اتمام می‌رسد.
کاسبان در این صنف، اعتقاد دارند که تولید بالا باید وفور کالا در سطح خرده فروشی‌ها را به دنبال داشته باشد حال آنکه، شواهد نشان می‌دهد برخی خریداران عمده، روزانه و با هدف دپو در سردخانه، خریدهای کلانی را از طریق تولیدکنندگان انجام می‌دهند.

بازدید از یک مرغداری و کشتارگاه در شیراز
جهادکشاورزی فارس، در روزهای پایانی ماه رمضان، از خبرنگاران و عکاسان خبری برای بازدید از روند تولید و کشتار مرغ، دعوت کرد؛ برنامه‌ای که با هدف نشان دادن وضعیت مناسب تولید و کشتار این کالای پروتئینی، انجام شد اما چندی پس از آن، رئیس آن سازمان، تغییر کرد!!
حسین پژمان، رئیس سابق سازمان جهادکشاورزی استان فارس که دهم آذر سال ۹۹، به این سمت منصوب و منجر به واکنش‌های مثبتی نیز شده بود، چهار روز قبل، به ناگاه تغییر کرد و جای خود را به طمراسی، رئیس سابق حراست وزارت جهادکشاورزی داد.

خوراک پرداز هزار دشت

تداوم کمبود مرغ در شیراز
تغییر رئیس جهادکشاورزی فارس هم تاکنون تاثیری بر روند عرضه مرغ گرم با قیمت مصوب، در سطح بازار شیراز ایجاد نکرده است، هرچند مدیران این سازمان که طی ماه‌های اخیر بخشی از تلاششان را مصروف برپایی نمایشگاه کشاورزی کرده‌اند، اعتقاد دارند که مشکل مرغ ارتباطی با تولید ندارد و حجم مرغ تولید شده در فارس، بیشتر از نیاز داخلی است.
سال گذشته رئیس سابق جهادکشاورزی فارس اعلام کرده بود که نیاز این استان به مرغ ۳۵۰ تن و تولید آن بیش از ۶۰۰ تن در هر روز است؛ اعدادی که امسال هم مورد تائید مسئولان در رده‌های مختلف قرار گرفته و تکرار شده است.
طی روزهای گذشته، معاون اقتصادی استانداری فارس نیز از تلاش برای ساماندهی وضعیت مرغ در این استان خبر داده و با اشاره به برنامه‌ای تاکید کرد بود که نحوه تحویل و توزیع مرغ در سطوح عمده و خرده، به شکلی دقیق رصد و کنترل خواهد شد.
 با همه ادعاها، آنچه برای مردم قابل لمس بوده کمبود شدید مرغ، در بازار خرده فروشی‌ست، کالایی که با گرانی شدید قیمت گوشت، تمایل به مصرف آن بیشتر شده است؛ هرچند براساس ادعای مسئولان حتی اگر مصرف روزانه دو برابر هم شده باشد، باید تولید داخلی، این نیاز را پاسخ دهد.

افزایش جوجه‌ریزی
مدیر جهادکشاورزی شهرستان شیراز هم امروز ۲۹ اردیبهشت، در خبری اعلام کرد که جوجه ریزی امسال ۲۰ درصد افزایش یافته و به بیش از یک میلیون و ۹۸۰ هزار قطعه در ۵۱ مرغداری فعال رسیده است.
ذبیح‌الله سیروسی در خبری که روابط عمومی جهادکشاورزی شیراز برای رسانه‌ها ارسال کرد، گفته است که این میزان جوجه ریزی منجر به تولید روزانه ۴۵۰۰ تن مرغ زنده و معادل ۳۵۰۰ تن مرغ گرم کشتار روز شده که پاسخگوی نیاز بازار است.
سیروسی همچنین با تاکید براینکه این میزان مرغ، با نظارت بین عاملان، توزیع می‌شود، اعلام کرد که واحدهای مرغداری اقلام مورد نیاز خوراکی را با نرخ مصوب یارانه‌ای دریافت کرده و ملزم به فروش مرغ زنده با قیمت مصوب هستند.
او با یادآوری اینکه طی ۲ ماه گذشته، ۶ هزار تن ذرت، حدود ۳ هزار تن سویا به مرغداران در شیراز تحویل شده است، گفت: هفت کشتارگاه در شهرستان شیراز فعال و تحت نظارت کامل بازرسان است.
و کمبود همچنان تداوم دارد
 علیرغم گزارش‌های ارائه شده از سوی مسئولان، مردم معتقد هستند که این اعداد و ارقام، روی کاغذ بوده و قابل مصرف در سفره‌ها نیست و آنها چیزی را درک می‌کنند که برایشان عینیت یافته و ملموس باشد.
شهروندان در شیراز تاکید دارند که آنچه برایشان قابل لمس بوده، کمبود مرغ در بازار است؛ کالایی که برای تهیه آن باید، صبح زود و قبل از باز شدن محل عرضه مرغ بیدار شده و خطر احتمالی ابتلا به کرونا را هم به جان بخرند!!
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com