مراکز کشتار غیرمجاز دام بزرگ‌ترین چالش بهداشتی ایلام

مراکز کشتار غیرمجاز دام بزرگ‌ترین چالش بهداشتی ایلام
در شش‌ماهه نخست امسال بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نوبت سر دام علیه بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام واکسینه شده‌اند.
دکتر «وهاب پیرانی» در نشست خبری اظهار کرد: به‌علت وجود مراتع مناسب استان ایلام از دیرباز سالیانه میزبان بیش از ۵۰۰ هزار رأس دام، سبک عشایر کوچ رو و استان‌های هم‌جوار بوده است .
وی با بیان این‌که وجود مرز مشترک طولانی با کشور عراق و تردد عشایر کوچ رو استان‌های هم‌جوار، این استان ازنظر بیماری‌های دامی جزو استان‌های پر ریسک و پرخطر است، افزود: هم‌اکنون 65 میلیون رأس دام سبک و 8 میلیون رأس دام سنگین در کشور وجود دارد و ایران یکی از کشورهای مهم در زمینه سرمایه دامی در جهان به شمار می‌رود.
پیرانی با بیان این‌که سرمایه عظیم دامی در استان ایلام وجود دارد، خاطرنشان کرد: 3 درصد جمعیت دامی بز و گوسفند کشور در استان و حدود 2 میلیون و 700 هزار واحد دامی در استان وجود دارد و 20 هزار خانوار دام‌پرور در استان تمام و یا بخشی از معیشت خود را از طریق دام‌پروری کسب می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که استان ایلام از مراکز مهم تولید گوشت در کشور است، تصریح کرد: خدمات دامپزشکی در راستای حفظ و صیانت از سرمایه عظیم دامی کشور به‌منظور تأمین نیاز غذایی جامعه بوده و در سال گذشته بیش از ۷ میلیون نوبت سر دام مایه‌کوبی دام علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به این‌که در شش‌ماهه نخست امسال بیش از سه میلیون و 600 هزار نوبت سر دام علیه بیماری‌های دامی و مشترک مایه‌کوبی شده‌اند، خاطرنشان کرد: هزینه واکسن‌هایی که در سال گذشته برای پیشگیری از بیماری‌ها در دام سبک، سنگین و سایر دام‌ها به‌صورت رایگان مصرف و در اختیار دامداران قرارگرفته بیش از ۴۰ میلیارد ریال بوده است.
پیرانی تصریح کرد: دامپزشکی استان از دستگاه‌های پیشرو در استقرار دولت الکترونیک بوده به‌طوری‌که هم‌اکنون سامانه یکپارچه قرنطینه و سامانه اطلاعات جغرافیایی دام، طیور، آبزیان و زنبورعسل در استان راه‌اندازی شد که این سامانه‌ها کمک شایان توجهی به نظارت بهداشتی دامپزشکی و کانون‌یابی و مبارزه با بیماری‌ها می‌کند.
وی تصریح کرد: از جمله موفقیت‌های مهم دامپزشکی استان در سه سال اخیر که با اقدامات فراگیر قرنطینه‌ای و بهداشتی حاصل، شده است این بوده است که علیرغم شیوع و بروز بیماری‌های تب برفکی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو در برخی نقاط و استان‌های کشور، خوشبختانه موردی از این بیماری‌ها در استان مشاهده نشده و استان ایلام یکی از استان‌های پاک بوده است .

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام یادآور شد: با توجه به اهمیت نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و مراکز تولید توزیع و نگهداری و عرضه آن‌ها، تشدید این نظارت‌ها در سال جاری جز اولویت‌های این اداره‌کل است، به ‌طوری ‌که در بیش از ۳۶ هزار مورد بازدید از این مراکز در ۶ ماهه اول سال جاری، ۴۸۵ مورد غیربهداشتی مشاهده‌ شده ۹۴ واحد متخلف پلمپ و حدود ۱۸ هزار کیلوگرم انواع فرآورده‌های آلوده تاریخ‌ مصرف گذشته ضبط و با دستور مقام محترم قضایی معدوم شده است .
پیرانی افزود: نظارت بهداشتی قبل و حین و پس از کشتار بر بیش از ۲۳ هزار رأس دام سبک و سنگین کشتار شده در کشتارگاه‌های استان و ضبط و معدوم‌سازی حدود ۳ تن لاشه‌های آلوده و غیرقابل‌مصرف در ۶ ماهه اول سال جاری، نظارت بهداشتی بر کشتار بیش از یک‌میلیون قطعه طیور کشتاری در کشتارگاه صنعتی طیور و ضبط و معدوم‌سازی بیش از ۱۸ هزار قطعه طیور غیرقابل‌مصرف از دیگر فعالیت‌های این اداره کل بوده است .
وی افزود: برای خدمات‌رسانی بهتر به دامداران در سه سال اخیر در زمینه زیرساخت‌های اقدامات خوبی انجام‌گرفته که احداث ساختمان‌های فنی و آزمایشگاه‌های شهرستان‌های آبدانان، ایوان و سیروان از آن جمله است که ساختمان‌های ایوان و سیروان به بهره‌برداری رسیده و ساختمان آبدانان نیز تکمیل شدن است .

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: یکی دیگر از اقدامات اساسی دامپزشکی استان برای حفظ و حراست از سرمایه دامی استان پیشگیری و مبارزه با بیماری ppr یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک بوده که از ۴ سال گذشته با واکسیناسیون فراگیر جمعیت دامی، کانون‌های این بیماری به حداقل رسیده است .
پیرانی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در ۶ ماهه دوم سال جاری در دست اقدام بوده واکسیناسیون فراگیر جمعیت دام سبک و سنگین است که پیش‌بینی می‌شود بیش از یک‌میلیون و شش‌صد هزار دام سبک و حدود ۵۰ هزار رأس دام سنگین در یک فرجه زمانی ۳ ماهه مایه‌کوبی شوند .
وی با بیان اینکه یکی از برنامه دیگر ساماندهی مراکز کشتار غیرمجاز دام و ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی استان است، ابراز کرد: مهم‌ترین چالش دامپزشکی استان را نه بیماری دامی بلکه کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت خارج از نظارت و بازرسی دامپزشکی می‌دانیم که به‌شدت سلامت شهروندان را در خصوص ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به مخاطره خواهد انداخت و برای حل ریشه‌ای این مشکل تمام دستگاه‌های ذی‌ربط استان باید با جدیت از دامپزشکی استان حمایت کنند .
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام خاطرنشان کرد: با حمایت دستگاه محترم قضایی در 6 ماهه نخست سال اقداماتی برای ساماندهی این مراکز انجام ‌شده که به دلایلی ابتر مانده ولی دامپزشکی استان را رسالت خود دانسته و با جدیت موضوع را پیگیری می‌کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com