مدیریت پرورش مرغ مادر از گرید تا هفته 15

مدیریت پرورش مرغ مادر از گرید تا هفته 15

این مقاله حاوی نکات کلیدی در زمینه مدیریت پرورش مرغ مادر از زمان جوجه ریزی می باشد.علاوه بر اندازه گیری توانایی زنده ماندن,ما مدیریت گله در پرورش پولتهای خوب وموفقیت دررسیدن به وزن هدف را درهرهفته درنژاد راس شرح داده ایم.
همچنین راهنمایی های مدیریتی مثمرثمر برای رسیدن به یکنواختی و هم وزنی گله با گرید کردن(تفکیک)در روزهای 28-35 روزگی با هدف حذف هر گونه ناهماهنگی در گله است.
بعنوان مثال یک گله10000تایی مرغ مادر بعد از گرید کردن به4دسته تقریبا یکسان از نظر جمعیت تبدیل میشود,که دسته های 1,2,3,4به ترتیب سبکترین(1)-نزدیک به وزن هدف(2-3)سنگینترین(4) تقسیم میگردد.اگر این دسته بندی بخوبی انجام گیرد ضریب پراکندگی در هر دسته حدودا7-9خواهد گردید.
نکات پرورشی از28تا105روزگی
مدیریت رشد و یکنواختی گله در این مرحله از پروسه رشد وابستگی اساسی به هم دارند.در این دوره رشد و پیشرفت شکل گیری عضلات مختلف مرغ ها در گروه ها اتفاق می افتد,که در جدول نشان داده شده است.
ساختار اسکلتی و شکل گیری عضلات تا 10هفته اول پرورش صورت میگیرد.مدیریت گله بر یکنواختی اسکلتی نقش اساسی دارد,با مدیریت موفق طی این دوره میتوان به استخوانبندی محکم و یکنواختی در گله به آسانی دست یافت.



الف:ازروزاول تا پایان هفته3=مدیریت تهویه,دما,توزیع غذا,واکسن
ب:از روزاول تا پایان هفته4=توسعه سیستم اسکلتی,سیستم ایمنی,دستگاه قلبی,پوشش پر,اشتها
ج:ازهفته4تا پایان هفته7=دستیابی به وزن هدف با کمترین-cvادامه رشد اسکلت و ماهیچه و پوشش پر
د: ازهفته7تا پایان هفته15=دنبال کردن کامل وزن و نگهداری یکنواختی
ه: ازهفته15تا پایان هفته23=تحریک تناسلی به وسیله افزایش رشد-تحریک غذایی برای افزایش کامل وزن
ر: ازهفته23تا پایان هفته30=تحریک تولید به وسیله تحریک نوری و رشد-تحریک غذایی مرغ برای تولید

در هفته4درجه بندی گله و مدیریت یکنواختی و وزن بدن و سایز اسکلت مورد توجه باید باشد.
در هفته21-22تحریک نوری
در هفته22-23جفتگیری
از هفته22تا30تغذیه خروس برای وزن گیری

برای تحقق این هدف,مدیریت کاربردی تا هفته دهم امری ضروری است تا تمام گروه بندی ها در وزن1060گرم به یکنواختی خوبی برسند(ضریب پراکندگی7-9درصد یا یکنواختی10±85درصد).پس از اتمام همگن کردن ضریب پراکندگی 8-9درصد و یا کمتر مطلوب می باشد.



1:گروه سنگین وزن که باید اواسط هفته8و9 به وزن هدف برسد.
2:گروه متوسط که باید در هفته7 به وزن هدف برسد.
3:گروه کمتر از100گرم زیر استاندارد که باید اواسط هفته8و9 به وزن هدف برسد.
4: گروه بیشتر از100گرم زیر استاندارد که باید تا هفته 15 به وزن هدف برسد.

وزن1060گرم در هفته دهم پرورش حاکی از مدیریت خوب در گله است.بیشترین رشد اسکلتی تا سن 70روزگی اتفاق می افتد که پس از آن فرصت کافی برای جبران در وزن بدن و یکنواختی گله به طور چشمگیر کاهش می یابد.هر چند بعد از هفته دهم همبستگی بیشتری بین وزن بدن و رشد اسکلتی و بالطبع آن اندازه بدن وجود دارد (در مورد خروسها ما بین باروری دیرتر و اندازه اسکلتی همبستگی بالایی وجود دارد).

یکنواختی در وزن و اسکلت بدن پرنده هر دو مهم میباشند,چرا که پرندگان به محرکها واکنشهای قابل پیش بینی نشان میدهند که به دلایل زیادی این موضوع مهم میباشد.از واکسیناسیون(تحریک سیستم ایمنی)برای اهداف مختلف تا رسیدن گله به تولید استفاده میشود.
یکنواختی بیشتر در گله منجر به سلامت ,تولید و کیفیت بهتر میگردد .بعد از اینکه درجه بندی با هدف یکنواختی در گله صورت گرفت مدیریت در سیستم تغذیه ای نقش کلیدی در حفظ یکنواختی خواهد داشت.
مدیریت در سیستم تغذیه ای باید طوری باشد که هر مرغ به سهم مساوی خوراک در آن سالن دست یابد که در عمل اغلب اتفاق نمی افتد. در سالن پرورش, پرندگان سنگین تر به سهم خوراک بیشتر از حد دسترسی پیدا کرده و همین امر منجر به بدتر شدن یکنواختی در گله می گردد.مدیریت بستر و محدودیت های گله محصور باعث می گردد پرندگان رفتار یکسانی را بروز نداده و منجر به بروز مشکلات وابسته به آن می شود.

به دلایل زیر رقابت بین پرندگان در مصرف خوراک روزانه اتفاق می افتد:
نگهداری پرنده ها در گله های بزرگ( گله های کوچکتر بهتر است)
کانال سیستم تغذیه ای که منجر به گردش طولانی در سالن می گردد(بیش از 3دقیقه)
کابالهای دانخوری که از چند پارتیشن بندی عبور می کنند که مدیریت خوراک اختصاص یافته به هر پارتیشن را سخت میکند.
تنظیم نامنظم خوراک مخصوص هر پارتیشن
فضای بیشتر دانخوری به ازای هر پرنده (قبل از اینکه دان دور بزند تمام می شود)
عدم دقت کافی در سیستم توزین خوراک
عدم دقت کافی در شمارش پرندگان ویا ضعف در نگهداری پن ها

کیفیت خوراک مصرفی ,وجود بالانس بین کیفیت مواد مغذی و میزان آن در یکنواختی گله نقش اساسی دارد .مصرف خوراک بیشتربا جیره کم تراکم امری ممکن می باشد. توزیع پلت/کرامبل های تهیه شده آسان و کم زحمت می باشد هرچند مشکل اصلی در مصرف خوراک کم تراکم می باشد . مشکل عمده درتوزیع یکنواخت خوراک ومقادیر کم خوراک درمسیر خوراکدهی میباشد که با کاهش مکرر خوراک به یک روز در میان و یا نسبت2به5 مشکل حل می گردد.
در هر حال تغذیه زمینی(کانالهای ثابت در روی زمین)و استفاده از خوراک دهنده های زنجیری به همراه پلت با کیفیت و با دوام که به آسانی در دستگاه پخش می گردد و مدیریت مقادیر کم حجم خوراک روزانه در میان کشورهای اروپایی متداول است.
به کارگیری داده های حاصل از توزین 2بار در هفته در مدیریت خوراک برای رسیدن به رشد کامل و متعادل امری ضروری میباشد . افزایش منظم و کم خوراک به اندازه 1- 3 گرم ایده آل بوده و با این استراتژی تغذیه ای پرندگان به آرامی در هفته دهم وزن گرفته و به وزن هدف مورد نظر میرسند.
ترسیم وزن گله بصورت گراف تمام اطلاعات مورد نیازمدیریت خوب رانشان نمیدهد.مدیریت خوب گله نیازمند جابجایی صحیح و اصولی پرندگان درهرسالن بطور منظم میباشد. جابجایی صحیح و منظم وهمچنین بررسی پرندگان قسمت مهم درواحد پرورشی خوب است.
قبل ازاعمال تغییرات مدیریتی در گله بکار بردن تجربه وقضاوت عاقلانه در قابلیت توانایی زنده مانی پرندگان نقش مهمی دارد. درجه بندی نهایی در هفته دهم میان سالنها با هدف تغییر مکان پرندگان کوچک جثه باقیمانده در گله انجام می گیرد. در هفته 15 تمامی پرندگان گله باید حداقل اختلاف با وزن هدف درآن سن را داشته باشند ( با وزن تقریبی 1525گرم و ضریب تغییرات 8 درصد).
از هفته 15 به بعد پرندگان جهت آماده سازی برای بلوغ جنسی به رشد بیشتر نیازمند میباشند.
اگر گله به قدر کافی وزن نداشته باشد توان پاسخ به محرک کامل نوری را نداشته ودرنتیجه تخم مرغهای ناصاف,دوزرده و لمبه بیشتر میگردد.
بنابراین بعداز هفته پانزدهم وزن بدن مرغها طی هر هفته 90-95گرم و حداکثرتا 175گرم در پیک تولید درحال افزایش میباشد.
جهت نیل به این تغییرات نیازمند افزایش 10- 15درصدی مقدار خوراک مصرفی در هفته15 به بعد میباشیم و این را نباید فراموش کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com