مدیریت نادرست عامل ارزانی قیمت مرغ

مدیریت نادرست عامل ارزانی قیمت مرغ
کارشناس دام و طیور علت اصلی نوسانات قیمت مرغ در بازار را نبود مدیریت درست دانست و گفت:نبود آمار مصرف در جامعه نشأت از فقدان مدیریت صحیح است.
مسعود رسولی کارشناس دام و طیور با اشاره به قیمت تقریباً ثابت مرغ طی سال‌های اخیر افزود: علی رغم این که طی چند سال اخیر همه مؤلفه‌های تأثیر گذار در تولید مرغ از جمله دستمزدها نرخ سوخت  و نهادهای دامی گران شده است اما با این حال قیمت مرغ ثابت مانده است.
وی عامل اصلی این وضعیت را نبود مدیریت صجیج عنوان  کرد و گفت: به دلیل نبود مدیریت درست اکثر مرغداران تولیدات خود را باضرر و زیان به فروش می‌رسانند.
رسولی ادامه داد: یکی از مسائلی که تولید مرغ را با چالش مواجه کرده برخی اقدامات و سیاست‌های دولت است به عنوان نمونه زمانی که هیچ  مشکلی به لحاظ تولید و قیمت مرغ در کشور نداریم به یکباره دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط اقدام به وارد کردن مرغ به بازار می‌کنند و این امر موجب کاهش قیمت‌ها و در ادامه تبلیغات منفی برای صنعت مرغداری کشور می‌شود.
این کارشناس دام و طیور گفت: این نوع تصمیم گیری سنجیده در مرحله نخست گریبان گیر فعالان این بخش می‌‌شود چرا که آنها به دلیل قیمت پایین ترجیح می‌دهند تولیدات خود را به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری روانه کشتارگاه‌ها کنند و با این کار نیز خیلی زود بازار دچار کمبود عرضه شده و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.
رسولی نبود آمار مصرف در جامعه را نشأت از فقدان مدیریت صحیح عنوان کرد و افزود: درحال حاضر در کشور یک مدیریت صحیح نداریم که بر اساسا آ بدانیم مثلاً در یک استان چه میزان مصرف داریم تا منطبق بران تولید مرغ داشته باشیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تولید کننده وقتی دچار زیان می‌شود دیگر به سمت جوجه ریزی نمی‌رود افزود: یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت مرغ مربوط به خریداری و انجماد انبوه مرغ از سوی زیر مجموعه‌های دولتی وعرضه آنها در زمان‌های به خصوصی است این موضوع برای آن دسته از مرغدارانی که تولید آنها در زمان عرضه‌های دولتی آماده شده فقط زیان به بار می‌آورد چون چاره‌ای جز عرضه مرغ‌ها را ندارد.
کارشناس دام وطیور با اشاره به این که خوراک اصلی مرغداری سویاست گفت: بخش قابل توجهی نیاز کشور به سویا از خارج تأمین می‌شود و همچنین مواد افزودنی مانند میتونین، کرئونین نیز وارداتی است که قیمت بسیار بالایی دارند و همین مسئله روی قیمت تمام شده مرغ تأثیر گذار است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه قیمت مرغ ربطی به نرخ ارز ندارد افزود: واقعیتان است که مدیریت نادرست است که باعث ارزان شدن قیمت می‌شود و نباید به این دلیل خوشحال شد چون مرغداران متضرر می‌شوند در این صورت نیز دیگر جوجه ریزی انجام نداده و در واقع ورشکست می‌شوند.
رسولی تصریح کرد: چند ماه پس از ورشکسته شدن مرغداران بازار به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا با افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شود با این تفاسیر مردم نباید از ارزان شدن قیمت مرغ خوشحال باشند چرا که در نهایت این جامعه است که متضرر خواهد شد.
کارشناس دام و طیور یکی از دیگر تبعات منفی و ارزان مرغ را واردات مرغ‌های بی‌کیفیت به کشور اعلام کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com