مدیریت تغذیه گاوهای خشک

مدیریت تغذیه گاوهای خشک
از اهداف دوره خشکی مطلوب می توان به حداکثر رساندن سلامتی غدد پستانی، افزایش سود حاصل از تولید شیر، نداشتن اثرات زیان آور بر رشد جنین، بروز سخت زایی یا مرده زایی و عدم اثرات سوء بر فرآیند آغوز سازی و میزان بروز اختلالات متابولیکی در گاو های انتقالی اشاره کرد.
دوره خشکی به دو مرحله مجزا، قطع و پایان سنتز شیر در غده پستانی و فرآیند آغوز سازی تقسیم می شود که سه هفته قبل از زایمان را شامل می شود.

مرحله اول:
در این مرحله دوره خشکی غده پستانی گاو جمع می شود، اندازه و رشد گوساله افزایش می یابد و امکان اضافه وزن در گاو وجود دارد.

مرحله دوم:
در این مرحله دوره خشکی که فرایند آغوز سازی رخ می دهد اتفاقاتی همچون فرایند تمایز سریع اپیتلیوم ترشحی پستان، افزایش سنتز و ترشح چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها صورت می گیرد.

در مرحله اول خشکی میزان مصرف ماده خشک از 1/8 تا 2/5 درصد وزن بدن و میزان کنسانتره 0/9 تا 3/15 کیلوگرم در روز می تواند متغییر باشد که بستگی به وضعیت بدنی دام و کیفیت علوفه دارد و بایستی حداقل 1 درصد وزن بدن از علوفه خرد نشده استفاده شود البته علوفه گرامینه ترجیح داده می شود. (زیرا انرژی بیشتری برای دام فراهم می کند و سطح کلسیم و پتاسیم جیره را پایین می آورد و از بروز تب شیر جلوگیری می کند).
مصرف مقادیر زیاد نمک و مواد معدنی در این مرحله باعث خیز پستان در گاو می شود. در این مرحله داشتن جیره ای با 13 - 12 درصد پروتئین خام، 80 - 60 گرم کلسیم و 40 - 30 گرم فسفر مناسب است البته باید برای نژادهای کوچک جثه باید 15 درصد از این مقادیر کم کرد.
مرحله دوم خشکی به دلیل سازش محیط شکمبه و احتمال وقوع بیماری های متابولیکی از حساسیت بیشتری برخوردار است. در این مرحله به دلیل سازگاری میکروب های شکمبه، رشد جنین، رشد پرز های شکمبه و افزایش سطح جذب، سطح کنسانتره را افزایش می دهند. از استراتژی های تغذیه ای در این مرحله می توان به افزایش کنسانتره به میزان 2/25 -  3/6 کیلوگرم در روز، افزایش پروتئین خام به میزان 16 -  15 درصد (به شرط استفاده از منابع پروتینی غیر قابل تجزیه)، محدود کردن چربی افزودنی به میزان 230 - 150 گرم در روز و همچنین استفاده از افزودنی هایی مانند نمک های آنیونی، نیاسین و پروپیونات کلسیم برای جلوگیری از بیماری های متابولیکی اشاره کرد. 
 
تهیه و تدوین:
علی اصغر آخوندی دانشجوی دوره کارشناسی علوم دامی دانشگاه شهید باهنر کرمان
حدیث غفاری دانشجوی دوره کارشناسی علوم دامی دانشگاه شهید باهنر کرمان
امید دیانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com