محموله گوشت وارداتی در گمرک متوقف شده است

محموله گوشت وارداتی در گمرک متوقف شده است
گمرک ایران در حالی از کاهش توقف و نگهداری کالا خبر می دهد که رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده می گوید، گوشت منجمد وارداتی با ارز دولتی، از حدود یک ماه پیش در گمرک باقی مانده و تاکنون ترخیص نشده است
منصور پوریان افزود: با توجه به اینکه اکنون بخشی از نیاز مصرف داخلی گوشت قرمز کشور از محل واردات تامین می شود توقف در ترخیص می تواند بازار این محصول را بیش از پیش نامتعادل کند.
وی اظهار داشت: اکنون نزدیک 100 تن گوشت وارداتی توسط یک شرکت وارد و در گمرک باقی مانده است و این موضوع مربوط به شرکت های واردکننده دیگر می شود.
وی زمان نگهداری گوشت منجمد را یک سال دانست و تصریح کرد: گوشت های منجمد گوسفندی وارداتی پیش از این وارد و به مصارف خاص، تعاونی ها و دستگاه های دولتی می رسید که در تنظیم بازار این محصول موثر بود، بنابراین در شرایط فعلی بازار نیاز مبرم به ترخیص و عرضه این کالا داریم.
پوریان یکی دیگر از مشکلات عرضه گوشت گوسفندی منجمد را بحث قیمت گذاری و توزیع محدود آن دانست و گفت: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تلاش دارد برای گوشت های گوسفندی منجمد که با ارز یارانه ای وارد کشور می شوند، قیمت گذاری مشخصی داشته باشد اما این موضوع می تواند بازار سیاه برای این محصول ایجاد کند.
به گفته این فعال صنعت گوشت، «شرکت پشتیبانی امور دام نیز با قیمت گذاری گوشت گوسفندی منجمد موافقت نکرده است.»
پوریان ادامه داد: به تازگی شرکت پشتیبانی امور دام کشور و سازمان حمایت از مصرف کنندگان طی جلسه ای اقدام به قیمت گذاری برای این محصول کنند که به دلیل تنوع کیفیت و برش تاکنون این مهم عملیاتی نشده است.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم لاشه با دنبه گوسفندی منجمد 34 تا 35 هزارتومان و گوشت گرم گوسفندی وارداتی 37 هزارتومان و گوشت گرم گوسفندی تولید داخل بین 44 تا 45 هزارتومان است اما قصابی های سطح شهر با در نظر گرفتن افت و حذف دنبه این محصول را با قیمت های بیش از 60 هزارتومان عرضه می کنند.
وی اظهارداشت: همچنین قیمت هرکیلوگرم دام زنده در دامداری های کشور بین 21 تا 22 هزارتومان است اما همین دام توسط چوبدارها با قیمت هایی بین 27 تا 28 هزارتومان عرضه می شود.

افزایش قاچاق دام زنده در مرزهای جنوبی
پوریان درباره قاچاق دام زنده گفت: پیش از این نیز با مشکل قاچاق مواجه بودیم، اما با ممنوعیت صادرات دام زنده، نوسان نرخ ارز و رکود بازار داخلی این محصول اکنون میزان قاچاق دام زنده در مرزهای جنوبی کشور از جمله خرمشهر و شلمچه افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده افزود: قاچاق دام زنده به کویت، عراق ، قطر و عمان افزایش یافته است تا جایی که عراقی ها گوساله و گوسفند را با کمترین قیمت از مرزهای ایران خریداری و با قطعه و بسته بندی کردن به کشورهای خود می برند.
وی تنها راهکار کاهش قاچاق را آزادسازی صادرات دام زنده عنوان کرد و گفت: صنعت دامپروری نیازمند صادرات و واردات است بنابراین در صورت آزادسازی واردات دام زنده باید صادرات نیز از ممنوعیت خارج شود.
به گزارش ایرنا، نیاز مصرفی گوشت قرمز کشور نزدیک یک میلیون تن است که 840 هزار تن آن از محل تولیدات داخلی و بیش از 100 هزار تن آن از محل واردات گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گوساله و حتی دام زنده تامین می شود.
گمرک ایران امروز در اطلاعیه ای اعلام کرد: با پیگیری های گمرک برای کاهش رسوب کالا در انبارهای بنادر و محوطه های گمرکی و تسریع در ترخیص کالاهای مورد نیاز مردم، مهلت قانونی توقف و نگهداری کالا در مناطق و گمرکات به دو ماه کاهش پیدا کرده که تا یکماه نیز قابل تمدید است.
بر این اساس، در صورتی که صاحبان کالا حداکثر تا سه ماه نسبت به اظهار کالاهای موجود در مناطق و انبارهای گمرکی به گمرک نکنند، کالا در چارچوب مقررات مشمول قانون متروکه شده و طبق مقررات مربوطه رفتار و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام می شود تا بر اساس ضوابط اقدام کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com