مایه کوبی دام‌ها در کردستان از مرز ۶ میلیون راس گذشت

مایه کوبی دام‌ها در کردستان از مرز ۶ میلیون راس گذشت
 مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: میزان مایه کوبی دام‌های سبک و سنگین در این استان علیه بیماری‌های مختلف در ۹ ماه منتهی به آذر امسال به ۶ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۶۷۰ نوبت - راس رسیده است.
مجتبی ورمقانی اظهار داشت: در این مدت تیم‌های ثابت و سیار دامپزشکان بخش خصوصی و دولتی این استان، علیه ۱۵ مورد بیماری از جمله شاربن، تب برفکی، آبله، اکتیما، PPR، LSD، هاری، بروسلوز، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی، تیلریوز، کزار و تست‌های سل، بروسلوز و مشمشه واکسینه کردند.
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری میزان تعهد این اداره کل در مایه کوبی پنج میلیون و ۱۱۹ هزار و ۶۰۰ راس بود، افزود: با تلاش دامپزشکان بخش خصوصی و دولتی تنها در ۹ ماه از سال، ۲۰ درصد بیشتر از تعهد، دام مایه کوبی شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: در این مدت مبارزه با بیماری تب برفکی گوسفند، بز و گامیش با ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار نوبت - راس بیشترین عملیات مایه کوبی را در میان دیگر بیماری‌ها به خود اختصاص داد.
وی با بیان اینکه سمپاشی بدن و جایگاه‌های دامی از دیگر اقدامات دامپزشکی برای مبارزه با بیماری‌ها و انگل‌های خارجی است، یادآور شد: در این مدت، ۲۰ هزار و ۴۸۴ راس دام سنگین، ۳۷ هزار و ۵۲۱ راس دام سبک و ۴۷۳ هزار و ۷۱۰ مترمربع از جایگاه‌های نگهداری دام در استان سمپاشی شده است.
جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است. هم اکنون در این استان ۷۶۸ واحد پروش طیور شامل مرغداری گوشتی، تخم گذار و جوجه ریزی، پرورش بوقلمون، شترمرغ و سایر با ظرفیت سالانه ۱۷ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۴۹ قطعه فعال است.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود ۲۴ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.

 
کلمات کلیدی مایه کوبی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com