ماشینی شدنِ صنعت فرآوری مرغداری

ماشینی شدنِ صنعت فرآوری مرغداری
کم کردنِ دخالت انسان و کاهش نیروی کار، نیاز به ماشین های خودکارِ فراوری طیور را افزایش داده است. در آینده استفاده از هوش مصنوعی و ابزار رایانه ای در این صنعت با رشد بیشتری مواجه خواهد شد.

گروه Tyson به تازگی 10 میلیون دلار برای تجهیزات رباتیک و هوش مصنوعی در بازار فراوری گوشت مرغ سرمایه گذاری کردند. البته این نخستین بار نیست آنها در طول 5 سال گذشته حدود 215 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند.
به دنبال شیوع ویروس همه گیر کووید 19 و کمتر شدنِ نیروی کار انسانی، نیاز به کاهش دخالت انسانی افزایش یافت. امروزه وابستگی به هوش مصنوعی و تجهیزات ماشینی در صنعت فراوری به نظر تنها راه برای پیشرفت در صنایع غذایی محسوب می شوند. به علاوه با افزایش تقاضا برای گوشت های بریدۀ آماده، فیله، و بسته های آمادۀ مصرف، نیاز روزمره به این تجهیزات ماشینی و ابزار رایانه ای بسیار بیشتر از گذشته است.

OPTIX دستگاه هوشمند فیلۀ ران مرغ
کمپانی Foodmate دستگاه هوشمند OPTIX را در سال 2019 میلادی معرفی کرد که با کمک اشعۀ ایکس فیلۀ ران مرغ می دهد. این تکنولوژی به خصوص در دوران پاندمی که نیروی کار انسانی کاهش یافت کارایی چشمگیری داشت.

تکنولوژی عکس برداری فراطیفی PPO  
این تکنولوژی جدید دارای هوش مصنوعی است و به فراوری کنندگان این امکان را می دهد تا در کوتاهترین زمان ممکن اطلاعات کامل و جزئیات و تحلیل مربوط به ترکیبات و کیفیت غذا را دریافت کنند.
سیستم هوشمند PPO قابلیت تشخیص مواد خارجی و آلودگی ها نظیر پلاستیک، کاغذ و مقوا را نیز دارد که سایر دستگاهها مانند اشعۀ ایکس و فلزیاب ها از تشخیص آن ناتوانند.

SINTEF’s Gribbot

5 سال پیش مهندسان کمپانی SINTEF – که یک مرکز تحقیقاتی مستقل اسکاندیناوی است – ربات Gribbot را طراحی و توسعه دادند تا فیله های مرغ را جمع آوری کند. Gribbot از یک سیستم حمل و نقل، سیستم دید ماشینی، بازوی رباتیک و یک دسته تشکیل شده است.
این ربات که مناسب کار با مواد غذایی خام هست سریع ترین بازوی رباتیک در نوع خود می باشد. هر ربات Gribbot جایگزین 30 نفر نیروی کار انسانی است؛ بدین ترتیب در وقت و هزینه بسیار به صرفه است.

Marel  
ربات هوشمند I-Cut 122 TrimSort قادر است فیله های با کیفیت و مرغوبی را با سرعتی بالا آماده و سپس در دو لاین تقسیم کند. این ربات هوشمند قادر است فیله ها را به قطعات کوچکتر تقسیم و برش های خوب و مفید بدهد.
همچنین این ربات هوشمند مجهز به جدیدترین نرم افزار ارتباطی و اداره کردن است که قادر است اطلاعات جمع آوری شده مربوط به هر محصول بر روی نقاله را حفظ و برای توزیع به مقاصد مورد نظر آماده سازد.

تکنولوژی هوشمند فراوری غذای B.V Meyn

کمپانی Meyn در خلق سیستم فراوری هوشمند تمام اتوماتیک پیشتاز بوده تجهیزاتی مثل Meyn Maestro Plus که ماشینی تمام اتومات برای جمع آوری قطعات ریز مرغ (مثل دل و جگر) است، ماشین فیله کنندۀ سینۀ مرغ Meyn Rapid Plus M4.2 ، و ماشین برش بال HY Pro که جدیدتر از قبلی هاست.
و آخرین دستاورد از این برند Meyn Killer M2.0 که برش هایی یکدست ارائه می دهد. با جدیدتر شدنِ تکنولوژی در این ماشین مدت زمان لازم برای ذبح گلۀ طیور در سایزهای مختلف کمتر شده است. همچنین کار کردن با این ماشین هوشمند برای کاربر ایمن هست چرا که صفحۀ کنترل و دکمه ها از چاقو و ابزار متحرک دور هستند و با یک درب متحرک جدا می شوند.

ماشین هوشمند BAADER  
این ماشین هوشمند اجزای نرم را از اجزای سفت و خشن جدا می سازد و گوشت چرخکردۀ نرم و مرغوبی ارائه می دهد که هیچگونه استخوان، غضروف یا رگ و پی ندارد.
کابین کنترل و صفحه کلید دسترسی آسانی دارند و تمامی موارد ایمنی کاربر و تولید سالم در آن در نظر گرفته شده است. صفحۀ لمسی (تاچ) نمایشگر، کار با آن را آسان تر می سازد.

در مقابلِ تمام این تجهیزات و ابزار آلات هوشمند و ماشینی برای به کار گیری در فراوری مرغداری، بزرگ ترین کمپانی فراوری مرغداری کشور لتونی Putnu Fabrika Kekava اساس کار خود را بر سازگاری با محیط زیست گذاشته و کارحانۀ خورشیدی خود را به منظور کمتر شدنِ گازهای گلخانه ای راه اندازی کرد.
Linas Agro Group شرکت مادرِ این کمپانی، در نظر دارد تا سال 2030 میلادی سیاست های پایدار بسیاری را به مرحلۀ طرح و اجرا برساند.    

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com