ماجرای خسارتی که یک نهاد دولتی به مرغداران وارد کرد

ماجرای خسارتی که یک نهاد دولتی به مرغداران وارد کرد
سال 93 سال خوبی برای مرغداران نبود. ذخایر مرغ موجود در بازار و نحوه توزیع آن ها در کنار واردات بی رویه در برخی از بخش های دولتی و خصوصی بلای جان دست اندرکاران حوزه مرغ کشور شد. حجم مرغ وارداتی شرکت پشتیبانی امور دام در نیمه دوم سال گذشته به حدی بود که این شرکت با بیش از 100 هزار تن ذخیره مرغ وارد سال جدید شد.
این حجم ذخیره اجازه خرید مرغ از تولید کنندگان را نمی‌داد و مسئله دیگری که این شرکت را تحت فشار قرار می داد نزدیک شدن به تاریخ انقضای ذخایر سال قبل بود. این مسئله موجب شد که این شرکت در ماههای اخیر بی محابا اقدام به توزیع ذخایر خود در بازار کند.
توزیع مرغ شرکت پشتیبانی امور دام وضعیت مرغداری ها را در شرایط بحرانی قرار داد به شکلی که آن‌ها نه امکان عرضه مرغ به بازار را داشتند و نه شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید تولیدات آن ها می کرد. در نهایت قیمت مرغ با افت محسوسی در بازار رو به رو شد و قیمت آن تا حدود 5000 تومان کاهش یافت. در این میان اتفاقی که وضعیت بازار مرغ در دو ماه اخیر را بحرانی تر کرد واردات مرغ توسط برخی قسمت های دولتی و خصوصی از بندر شهید رجایی بود که بازار را از حد اشباع شدن نیز فراتر برد.
در نهایت محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه اتاق بازرگانی شخصا در این خصوص اظهار نظر کرد و گفت:« در حال حاضر قیمت مرغ به شدت کاهش یافته و کمتر از قیمت تمام شده آن است که باعث شده تولیدکنندگان متضرر شوند. در این راستا به دنبال تمهیداتی هستیم تا مرغ با قیمت مناسب عرضه شود.»
به گزارش نسیم، همچنین حسن رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی هفته گذشته در مشهد اعلام کرد که قیمت مرغ تا پایان سال تغییری نخواهد کرد.
شرکت پشتیبانی امور دام نیز برای جبران وضعیت به وجود آمده براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام به خرید تضمینی مرغ با قیمت 6500 تا 7000 تومان کرد که باز هم جبران خسارت مرغدارا ن را نمی‌کند.
در همین خصوص محمد یوسفی رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ گوشتی گفت: قیمت نرمال مرغ بین 6500 تا 7000 تومان نیست و اگر می خواهیم که تولید کننده ضرر نکند قیمت مرغ باید 7500 تومان باشد.وی افزود: توزیع بی موقع مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام و همچنین واردات مرغ وضعیتی را به وجود آورده که قیمت جوجه در شرایط فعلی از2000 تومان به 500 تومان کاهش یافته که شرایط را برای پرورش جوجه توسط مرغداران در وضعیت دشورای قرار داده است.
شواهد موجود نشان می دهد که مشکل اصلی در نابسامانی های موجود شرکت پشتیبانی امور دام است. شرکتی که واگذاری آن به بخش خصوصی با تاخیر چند ساله رو به رو شده است. شرکت سهامی پشتیبانی امور دام که براساس پیشنهاد مشترک سازمان امور اداری و استخدامی کشور و وزارت جهاد سازندگی وقت به منظور ایجاد پیوستگی در وظایف مربوط به امور دام و فراهم کردن بستر استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی موجود برای تنظیم بازار نهاده‌ها و فرآوردهای دامی از سال 76 فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت تا سال 89 زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می کرد و طبق اصل 44 قانون اساسی در بخش کشاورزی در 3 ماهه نخست سال 89 در لیست واگذاری های دولت در سازمان خصوصی سازی قرار . اما شهریور ماه همین سال در یک تصمیم ناگهانی به وزارت بازرگانی وقت واگذار شد. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم انتظار می رفت این شرکت برای واگذاری به بخش خصوصی مهیا گردد، اما دولت یازدهم براساس قانون تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی این شرکت بار دیگر به وزارت جهاد کشاورزی بازگرداند. ماجرای نابسامانی های واردات مرغ نخستین نمره منفی برای این شرکت در دوره جدید فعالیت خود زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است. باید دید این شرکت چه زمانی به طور مستقل و زیر نظر بخش خصوصی فعالیت خواهد کرد.

 
نظرات شما
  •  

    shahram گفت : ۹۳/۰۹/۰۲

    حالا باز قیمت جوجه و دان رفت بالا ولی قیمت مرغ افتضاحه....

    پس کو اون درایتی که همیشه حرفشو میزدن؟؟؟
    ( خواهشا همه نظرهارو تایید کنین )

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۹۳/۰۹/۰۲

    سلام به مرغداران عزیز
    بنظرتون آیا با واگزاری پشتیبانی به بخش خصوصی که همون آقازاده ها هستن کاری درست میشه اونوقت دولت چطور میخواد پول نفتش رو عاید کنه

    پاسخ...
  •  

    یک مرغدار گفت : ۹۳/۰۹/۰۳

    باید خود مرغدارها همت کنند جوجه ریزی را کمتر کنند نه اینکه در سالن ده هزاری 15 هزا جوجه ریزی کنند تا زمانی که مرغدارها خودشان به منافع خود توجه نکنند چه توقعی از دیگران دارند

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۳/۰۹/۰۳

    مرغدار بودن مساوی مرض بی درمان مردن بهتر از زبستن است ...

    پاسخ...
  •  

    حسین شعبانی گفت : ۹۳/۰۹/۰۳

    سلام.میخواهم از وزیر محترم جهاد کشاورزی بپرسم خسارت وضرروزیان یک مرغدار 20000قطعه ای که مرغ خودشو باقیمت 29000ریال فروخته وبالغ بر 600000000ریال ضررکرده راچه کسی پرداخت میکنه؟اگر نمیتونید قیمت تمام شده مرغ را به روز حساب کنید وبازار را کنترل کنیدوزارت رارها کنید

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گفت : ۹۳/۰۹/۰۴

    تا اقدام معترضانه توسط مرغدارها صورت نگیره وضعیت همینه که هست

    پاسخ...
  •  

    حمید گفت : ۹۳/۰۹/۰۴

    حالا من موندم انی واردات گوشت مرغ یعنی چی؟اینقدر این کشورهای مزخرف چین وروسیه وترکیه حرفشون به گوش سران بی کفایت ما میره؟!

    پاسخ...
  •  

    نورالدین-الف گفت : ۹۳/۰۹/۰۵

    من مرغدار هستم بی کفایتی مدیران باعث ورشکستگیمان شده،اگر این وضع باز هم اتفاق افتاد ،غیر از خودکشی ان هم در جلوی در استانداری فکر دیگری به ذهن خفه شده ام نمی رسد

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    گل اتش گفت : ۹۳/۰۹/۰۶

    این یعنی حمایت از تولید ملی

    پاسخ...
  •  

    حسن گفت : ۹۳/۰۹/۰۶

    یک کیلومرغ زنده ازیک کیلوگوجه فرنگی 1000تومان ارزانترافرین به مسولین

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    دلواپس گفت : ۹۳/۰۹/۰۶

    اقا من خودم مرغدار کوشتی هستم ولی انصافا قیمت جوجه کجاش رفته بالا؟؟
    همینجوریش هم خیلی دارن ضرر میدن

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    سلام گفت : ۹۳/۰۹/۰۸

    اگه خودتو بکشی بیچاره طبکار چه خاکی سرش بکنه ؟باشی لاقل تسکین درد دلال هست

    پاسخ...
  •  

    مرغدار مادر گفت : ۹۳/۰۹/۰۸

    تا وقتی که کل این صنعت مهم اینقدر به طور کاملا منفصل از هم فعالیت کنه نتیجه همینه که هست. یه روز مادر سود میکنه گوشتی ضرر و یه روز هم برعکس و یه روز هم هر دو با هم. تو وضع فعلی همین مرغدار مادر که تموم شده جوجه اش 700 تا 800 تومنه مگه ضرر نمیکنه. گیرم که تو یه بازه زمانی هم یه سود خوبی کرده اند. ضرری که یه مادر 20000 تایی تو این 7-8 ماه کرده چندین برابر یه گوشتی 20000 تاییه. نکته مهمی که مسئولین توجهی به اون نمی کنند همین مساله است که همه اجزای این صنعت مثل زنجیر به هم وصله.

    پاسخ...
  •  

    سعید گفت : ۹۳/۰۹/۲۶

    سلام جناب وزیر لطفا شفاف کنید شما و مشاورانتون مدرک تحصیلتون از کدوم دانشگاه گرفتید!!!!!!! امضا ی مرغدار موفق

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    عباس سماوات گفت : ۹۳/۱۰/۲۱

    همشه دروغ همایتاز دلال پول این صنفه خودمونگوشه زندون میپوسیم به جهنمهزن بچه بد بختمون چه گناهی دارن زمان احمدی نژاد میگفت ازتولید حمایت میکنیم گول خوردیم امدبم امدیم توی این کار سرمایه مون مییبردیم تو بازار نوذل ممی دادیم بهتر از تولید بود همشه دورغه

    پاسخ...
  •  

    میرکمال مرتضوی گفت : ۹۳/۱۰/۲۱

    خدمت مرغداران بیچاره وورشکسته عرض کنم هیچ کدام ازوعده ووعیدهای مسئولان دردی رادوا نخواهدکردتامادامی که مرغداران یک تشکل درست وحسابی نداشته باشندومیزان جوجه ریزی درسراسرکشوربه درستی مدیریت نشودهیچ شعاری چاره سازنخواهدبود

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com