لزوم صنایع جانبی در توسعه صنعت پرورش شتر مرغ سیستان

لزوم صنایع جانبی در توسعه صنعت پرورش شتر مرغ سیستان

این صنایع با گذشته بیش از هشت سال از پرورش و تولید شترمرغ هنوز در منطقه سیستان ایجاد نشده است و پدیده خشکسالی و استمرار آن اگرچه دامپروری سیستان را دچار ضرر کرده است، اما اجرای برخی طرح‌های تحقیقاتی از جمله پرورش شترمرغ در دانشگاه زابل گامی موثر برای رونق دوباره صنعت دامپروری در این خطه است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان جهاد کشاورزی زاهدان، به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی و ورود کارشناس مجرب، سیستان و بلوچستان استعداد بالایی در پرورش انواع پرندگان، جانوران و به ویژه مرغ دارد و دانشگاه زابل یکی از مراکز علمی، تحقیقی جنوب شرق کشور است که در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی در زمینه اجرای طرح‌های پژوهشی داشته است.
بنابراین گزارش، این دانشگاه از وجود مجتمع 5000 هکتاری با عنوان مجتمع بقیه الله اعظم (عج) بهره‌مند است که در کنار چاه نیمه سیستان محیطی مناسب را برای انجام تحقیقات در زمینه‌های دامی، کشاورزی و شیلات فراهم کرد است. این مجتمع از موزه تاریخ طبیعی و مزرعه شترمرغ بهره مند است و پژوهشگران دانشگاه زابل کار پرورش شترمرغ را به عنوان یکی از گونه‌های مقاوم با شرایط آب و هوایی سیستان از چند سال قبل آغاز کردند که نتایج چشمگیری داشته است.
مسئول طرح پرورش شترمرغ دانشگاه زابل در این باره می‌گوید: دانشگاه زابل به عنوان یکی از مهمترین مراکز علمی و دانشگاهی کشور کار پرورش و مطالعه شتر مرغ را از سال 80 آغاز کرد.
به گفته محمود قزاق، مطالعات اولیه در همان سال نخست نشان داد که شترمرغ با شرایط اقلیمی و آب وهوایی سیستان سازگاری دارد و حتی افزایش وزن بالاتر از نرم معمولی را نیز داشته است.
وی تصریح کرد: دانشگاه زابل پرورش شترمرغ را با هدف تغییر الگوی دامپروری در منطقه سیستان انجام داد و هم اکنون بیش از 500 قطعه شترمرغ بالغ و نابالغ در مجتمع تحقیقاتی دانشگاه زابل نگهداری می‌شود.
مسئول طرح پرورش شترمرغ دانشگاه زابل گفت: دانشگاه زابل عقد قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برای تطابق با شرایط زیست محیطی ابتدا پنج قطعه شترمرغ 5/2 ساله را به منطقه سیستان منتقل کرد که پس از مدتی کوتاه با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی و محیط مناسب 70 قطعه جوجه شترمرغ دیگر برای پرورش به مجتمع دانشگاه زابل انتقال یافت و پرورش شترمرغ سودده و ارز آور است که مکمل مناسبی برای تامین نیاز گوشتی مردم به شمار می‌آید.
وی گفت: شترمرغ از جمله پرندگانی است که پرواز نمی‌کند و زیستگاه آن مناطقی چون آفریقا، آمریکا و استرالیا است.
قزاق با بیان اینکه وزن هر شترمرغ پس از یک سال از 50 به 125 کیلوگرم می‌رسد تصریح کرد: پس از ذبح آن می‌توان 100 کیلو گوشت خالص از آن استحصال کرد که ارزش هر کیلو گوشت شترمرغ در بازارهای جهانی حدود 30 دلار است که البته هر کیلوگرم گوشت این پرنده هم اینک در منطقه سیستان بیش از 100 هزار ریال به فروش می‌رسد.
وی گفت: مزرعه پرورش شترمرغ دانشگاه زابل به دلیل موفقیت در پرورش این پرنده اکنون یکی از مراکز تولید شترمرغ در کشور به شمار می‌آید.
به گفته قزاق شترمرغ پرورشی سیستان نسبت به دیگر مناطق کشور از رشدی قابل توجه‌ای دارد و نیاز است تا صنایع جانبی از جمله واحدها و کارخانه‌های صنعتی تولید چرم، کیف وکفش دباغی پوست در منطقه سیستان ایجاد شود تا این صنعت رونق مضاعفی بگیرد.
به گفته وی دانشگاه زابل هم اکنون کار تولید و پرورش این پرنده را به خوبی انجام می‌دهد اما نیاز است تا صنایع جانبی نیز در این منطقه ایجاد شود.
قزاق با اشاره به تخم گذاری زودتر از موقع شترمرغ‌‌‌های پرورشی دانشگاه زابل افزود: براساس استانداردهای موجود شترمرغ در 5/2 سالگی شروع به تخم گذاری می‌کند که شرایط زیست محیطی و آب وهوایی در سیستان باعث شده شترمرغ پرورشی دانشگاه زابل در سن یک سال و هفت ماهگی تخم گذاری کند.
مسئول طرح پرورش شترمرغ دانشگاه زابل گفت: صنعت پرورش شترمرغ از صنایعی است که در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی بازدهی مناسبی در اقتصاد کشورمان به دنبال خواهد داشت که در سالهای اخیر کشور گامهای موثری را در زمینه پرورش شترمرغ و گسترش این صنعت برداشته به طوری که اکنون بیش از 500 مزرعه پرورش این پرنده در نقاط مختلف کشور دایر است

 
کلمات کلیدی شترمرغ شتر مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com