لزوم تغییر الگو در تولیدات مرغ گوشتی فاقد آنتی بیوتیک

لزوم تغییر الگو در تولیدات مرغ گوشتی فاقد آنتی بیوتیک
استفاده از مرغ های بدون آنتی بیوتیک (ABF) در رستوران های آمریکایی در پنج سال گذشته افزایش پیدا کرده و سود کلانی برای آنها و اقتصاد آمریکا به همراه آورده است. بحثی که هم اکنون در میان تولیدکنندگان گوشت مرغ، متخصصان تغذیه و دامپزشکان در جریان است، بیشتر حول این محور می چرخد که با استفاده از روش های نوین تحقیقاتی و  انجام چندین مرحله آزمایش های متنوع بتوانند به تولید گوشت مرغ با کیفیت تر دست پیدا کنند.

دستیابی به موفقیت برای تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک
چگونگی تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک، سوالی است که از جانب اکثریت مصرف کنندگان در سراسر جهان به شیوه های مختلف مطرح می شود. برای پاسخ به این سوال اولین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که روش تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک در سراسر جهان به شیوه های یکسانی صورت نمی گیرد. به عنوان مثال یکی از تولید کنندگان جوجه های گوشتی اروپایی گفت: محدودیت مصرف آنتی بیوتیک های محرک رشد در کشورهای اروپایی شامل استفاده از ionophorecoccidiostats نمی شود.
وی گفت این آنتی بیوتیک نه تنها برای کنترل اسهال در مرغ های گوشتی، بلکه برای بهبود عملکرد روده جوجه ها نیز تاثیر فراوانی دارد.
آنچه ما آن را به عنوان مرغ گوشتی فاقد آنتی بیوتیک می شناسیم، در ایالات متحده تکامل یافته تر اجرا می شود. وزارت کشاورزی ایالات متحده، ionophore را نیز در ردیف آنتی بیوتیک در کنار داروی ضد اسهال به شمار می آورد. همین امر سبب شده که تولید کنندگان مرغ گوشتی که محصولات آنها برچسب فاقد آنتی بیوتیک می خورد، اجازه استفاده  این ماده و هر نوع ماده شیمیایی برای درمان اسهال طیور در مرغداری ها را نداشته باشند.

تغییرات در ویژگی های تغذیه ای محصولات فاقد آنتی بیوتیک
سوال مهم مطرح شده در اینجا این است که آیا می توان جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک های مصرفی پیدا کرد که به همان میزان کارآیی داشته باشند؟
دکتر Stephen Collet استاد دامپزشکی دانشگاه جورجیا می گوید: "قرار نیست یک جایگزین برای آنتی باکتری پیدا کنیم، بلکه ما می خواهیم یک تغییر اساسی در تغذیه و پرورش طیور ایجاد کنیم."
یکی از مسائل مهم، وجود و تنظیم میکروفلورها هستند. تولیدکنندگان مرغ گوشتی فاقد آنتی بیوتیک، به محرک های رشدی نیاز دارند تا علاوه بر تنظیم وزن جوجه ها به وضعیت میکروفلور روده جوجه ها نیز کمک کند.
یکی از تولیدکنندگان برزیلی می گوید: اکثر تولیدکنندگان مرغ گوشتی در ایالات متحده با قوانین وضع شده موجود در امر بستر سازی با مشکل مواجه هستند، زیرا میکروفلور در مرغداری ها از دسته ای به دسته دیگر منتقل می شود و تاکنون تولیدکنندگان و صادرکنندگان موجود در این امر نتوانستند با هم به توافق برسند.
اظهارات مطرح شده بیشتر حاکی از آن است که برای تولید بهینه گوشت مرغ فاقد آنتی بیوتیک باید از مرغ مادر شروع شود، زیرا مرغ های مادر در دوره تخمگذاری و کرچ شدن از برنامه تغذیه ای مخصوصی پیروی می کنند و در این برنامه تغذیه ای مطلقا به وجود میکروفلور موجود در روده جوجه توجهی نمی شود. این در حالی است که میکروفلور از طریق پوسته تخم مرغ به جنین منتقل می شود.
در حال حاضر پیشنهاد شده است در خوراک مرغ های مادر از مکمل های تغذیه ای استفاده شود، تا به این ترتیب میکروب های مفید و فلور روده جوجه ها تامین شود. چندین و چند سال است که ثابت شده فقدان باکتری ها در روده به سلامت آسیب می رساند؛ مثلا حیوانات آزمایشگاهی که در شرایط بدون باکتری و استریل رشد پیدا می کنند، اکثراً سیستم ایمنی تکامل نیافته و روده های آسیب پذیر دارند و همین امر پرورش دهندگان مرغ را به سوی مصرف پروبیوتیک ها سوق داده است.
با توجه به گسترش مصرف انواع مواد افزودنی در غذا و افزایش چشمگیر تولید فرآورده های دام و طیور در جهان، به راحتی می توان حجم و میزان دارو و مواد شیمیایی که از این رهگذر به عنوان یک آلاینده، محیط زیست را تهدید نموده و سلامت مصرف کنندگان این قبیل فرآورده ها را به مخاطره می افکند برآورد نمود.
در عین حال، به لحاظ نقش ارزنده این ترکیبات در افزایش بهره وری در تولیدات دام و طیور، در اکثر موارد استفاده مکرر از آنها اجتناب ناپذیر گردیده، لذا داشتن انواعی از افزودنی ها که ضمن حفظ ویژگی های مطلوب فاقد تبعات سوء بهداشتی و زیست محیطی باشند، سالهاست توجه همه پژوهشگران را در سطح جهان به خود معطوف داشته است.
پروبیوتیک ها را می توان یکی از دستاوردهای مثبت محققین دانست.
این مواد مکمل های غذایی میکروبی هستند که از طریق بهبود تعادل میکروبی روده تاثیرات سودمندی در جهت افزایش توان دفاعی میزبان در برابر عوامل بیماری زا ایفا می کنند. همچنین محققین دیگری نشان دادند که تغذیه مرغان با پروبیوتیک ها سبب بهبود تولید تخم مرغ (براساس مرغ روز)، مصرف روزانه غذا، وزن و اندازه تخم مرغ ها می شود.

تغییرات تغذیه ای در محصولات فاقد آنتی بیوتیک
محققین علوم غذایی معتقد هستند که این روش نه فقط بر روی تولید مرغ بلکه بر روی تولید تمام مواد غذایی تاثیر دارد. ترکیبات پلی ساکارید بدون نشاسته حائز اهمیت است. اصطلاح پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای (NSP) انواع زیادی از مولکول های پلی ساکاریدی بدون در نظر گرفتن glucans (نشاسته) را پوشش می دهد. علاوه بر این برخی از NSP ها در جیره طیور هضم نشاسته، پروتئین و لیپید ها را کاهش می دهند.
نشان داده شده که این ترکیب به طور عمده با قندهای چسبناک همراه است که منجر به آسیب به انتشار و انتقال لیپاز، چربی ها و رسوب نمک های صفراوی در داخل اسید معده می شود. تعامل با روده میکروفلورها مکمل غذایی با آنتی بیوتیک تا حدی ارزش غذایی خوراک طیور را بهبود می بخشد. به نظر می رسد اثر مثبت آنتی بیوتیک ها از روده کوچک مربوط به از بین بردن میکروارگانیسم های تخمیری (به طور عمده تولید کننده اسید بوتیریک) می باشد. آنزیم های بیرونی به عنوان مکمل استفاده می شوند تا کمبود آنزیم های درونی یا آنزیم هایی که در دستگاه گوارشی وجود ندارد در حیوانات میزبان را برطرف کنند. جالب توجه است که هیچ اثرات مضر تغذیه ای یا فیزیولوژیک استفاده از آنزیم با جیرها گزارش نشده است. ارزش غذایی غلات با سطوح بالایی از محلول NSP را می توان با استفاده از آنزیم های خوراکی بهتر کرد.
دکتر Peter Ferket متخصص تغذیه دانشگاه کارولینای شمالی گفت:" ما فقط به جوجه ها غذا نمی دهیم بلکه تمام اکوسیستم را تغذیه می کنیم. وی افزود برای مثال می توان از دانه های ذرت برای تولید میکروفلورها استفاده کرد، اما نگهداری از آن بسیار پرهزینه است. یکی از تولید کنندگان مرغ گوشتی فاقد آنتی بیوتیک  ایرلند، در  همین رابطه گفت: به همین دلیل تولید مرغ های بدون آنتی بیوتیک فقط بر روی جوجه های ماشینی امکان پذیر است که با روش هایی می توان تولید میکرو فلورها را تحت کنترل داشت.

میکروفلورا موجود در روده کور
اندازه و میزان هضم پذیری و ضریب غذایی طیور بسیار متنوع است. دکتر Collet افزود با وجود انجام آزمایشات متنوع هنوز میزان دقیق و ایده آل برای مشتقات خوراک طیور بدست نیامده است.
اندازه روده کور در پرندگان از لحاظ جذب آب و هضم مواد غذایی و تاثیر بر روی فلور روده اهمیت دارد.
از سوی دیگر میزان Ph روده کور نیز حائز اهمیت است زیرا بر اساس آن ضریب غذایی خوراک طیور تعیین می شود. دکتر Collet در ادامه افزود که تاثیرات مثبت میکروفلور موجود در روده از آغاز و از تغذیه مرغ های مادر شروع می شود. وی بر این امر تاکید کرد که محدودیت های تغذیه ای بر روی مرغ های مادر گوشتی باید اعمال شود.

رابطه بین محصولات فاقد آنتی بیوتیک و چگونگی کنترل اسهال در طیور
در اروپا امکان دارد که از محصولات شیمیایی برای کنترل اسهال طیور استفاده شود، ولی در ایالات متحده برای استفاده از داروهای شیمیایی در این قبیل محصولات قوانین سختگیرانه ای وضع شده است.
جوجه ها در ابتدای زندگی در مرغداری ها بر علیه امراض گوناگون واکسینه می شوند و محققان بر این امر اصرار دارند که ایمنی در مقابل این بیماری در روزهای اولیه زندگی جوجه ها باید صورت گیرد.
دکتر Collet گفت: از آنجایی که اکثر قریب به اتفاق مردم فکر می کنند که تولید محصولات فاقد آنتی بیوتیک هزینه چندانی ندارد. برای اثبات ادعای خود از دو تولید کننده بوقلمون در آمریکای شمالی که از روش های تغذیه ای و قوانین مربوط به تولید محصولات فاقد آنتی بیوتیک پیروی می کنند، به عنوان مثال یاد کرد و گفت که این دو تولید کننده حدود 25 درصد از گوشت بوقلمون ایالت را تامین می کنند، بر این امر تاکید دارند که هر گرم از محصولات هزینه بر است. وی افزود تمام اجزاء خوراک طیور از جمله دانه، از محصولات پروبیوتیک، ارگانیکی، آنزیم، روغن های ضروری و مخمرهای سلولی مورد تایید وزارت کشاورزی تهیه می شود که جزء به جزء موارد ذکر شده به مرغدار هزینه تحمیل می کند. از سوی دیگر تولیدکنندگان بوقلمون در کانادا، می توانند طیور را بر علیه اسهال واکسینه کنند، در حالیکه اجازه این امر به تولیدکندگان آمریکایی داده نشده است و این امر علاوه بر موارد ذکر شده صنعت پرورش طیور فاقد آنتی بیوتیک در آمریکا را با مشکل مواجه ساخته است.
 
نظرات شما
  •  

    دكترناصر برومند گفت : ۹۳/۱۲/۲۰

    سلام
    از توجه به اين موضوع سپاسگزارم
    اينجانب دكتر برومند ساليان متمادي است كه به درمان طيور گوشتي مشغولم و نسبت به توليد مرغ بدون انتي بيوتيك تحقيق و بررسي نموده ام
    به نظر ميرسد براي توليد مرغ بدون انتي بيوتيك در ايران مهمترين موضوع خريد جوجه هاي درجه يك و مايكوپلاسما منفي است و بعد از ان ...

    پاسخ...
  •  

    حسن حیدری گفت : ۹۴/۰۲/۱۷

    من مایلم میتوانم مرغ ارگانیگ تولید کنم این راانجام داده ام

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    حسن حیدری گفت : ۹۴/۰۲/۲۱

    با سلام مرسی بابت راهنمایی دکتر من چند روز دیگه جوجه ریزی دارم مشکلم فروش مرغه ارگانیکه خریدار داره خریدار قابل اطمینانی میخوام اگه کسی سراغ داره شمارشو بذاره

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com