لجبازی می‌کنیم افزایش قیمت نمی‌دهیم

لجبازی می‌کنیم افزایش قیمت نمی‌دهیم
مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: با توجه به اینکه بازار توان افزایش قیمت را ندارد ما هم نمی‌توانیم افزایش قیمت روی محصولات لبنی اعمال کنیم و به همین دلیل روی گفته خودمان لجبازی می‌کنیم و شیر خام را به قیمت 1440 تومان نمی‌خریم.
علی رومی مدیرعامل صنایع شیر ایران، امروز در نشست خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه نظر شما راجع به اظهارنظر وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه صنایع شیر در اجرای مصوبه افزایش قیمت خرید شیر خام لجبازی می‌کنند، گفت: بله ما لجبازی می‌کنیم و قیمت‌ها را افزایش نمی‌دهیم، همچنین نمی‌توانیم مصوبه دولت مبنی بر قیمت خرید شیر خام 1440 تومانی را اجرا کنیم زیرا شرایط بازار اجازه افزایش قیمت را به ما نمی‌دهد.
وی افزود: اگر به رئیس بالا دست یعنی وزارت رفاه دستور افزایش قیمت محصولات لبنی را به ما بدهند، ما ناچاریم و افزایش قیمت را در محصولات اعمال می‌کنیم، ولی در حال حاضر اقدام به چنین کاری نمی‌کنیم.
مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه بین توسعه‌یافتگی و فرهنگ مصرف شیر رابطه مستقیمی در دنیا وجود دارد، تصریح کرد: کشورهای اسکاندیناوی،اروپایی که کشورهای توسعه یافته به شمار می‌روند سرانه مصرف بالایی در حدود 300 الی 400 کیلوگرم در سال دارند، اما سرانه مصرف شیر در کشور ما سال‌هاست که حدود 75 تا 90 کیلوگرم است.
رومی بیان داشت: قرار بود در برنامه 5 ساله سرانه مصرف شیر حدود 140 کیلوگرم افزایش یابد که این عدد هیچ رشدی نکرده است.
مدیرعامل صنایع شیر ایران اظهار داشت: مصرف کم شیر منجر به بیماری‌های مختلفی از جمله پوکی استخوان می‌شود و این بیماری‌ها هزینه بالایی در بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند.
رومی با بیان اینکه ما به عنوان متولی شیر در فرهنگ‌سازی مصرف محصولات لبنی ضعیف عمل کرده‌ایم، اظهار داشت: شما مطبوعات و رسانه‌ها نیز بیش از آنکه به مسائل بهداشتی بپردازید، به مسائل سیاسی اهتمام دارید.
مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه این صنعت قابلیت اشتغالزایی قابل توجهی را دارد، گفت: حدود 7 هزار نفر به صورت مستقیم در شرکت صنایع شیر ایران فعالیت دارند.
رومی اظهار داشت: صنایع شیر ایران در تنظیم بازار به دولت کمک می‌کند، به طوری که از سال گذشته تاکنون هیچ گونه افزایش قیمتی در محصولات تولیدی‌ نداشته‌ایم ،‌گفت:‌ این امر در راستای کمک به دولت و مصرف‌کننده است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار اعلامی توسط بانک مرکزی از زمان هدفمندی یارانه‌ها 42 درصد سفره مردم از محصولات لبنی خالی شده است.
مدیرعامل صنایع شیر ایران اظهار داشت: ما این موضوع را درک می‌کنیم و بر این اساس احساس می‌کنیم که با توجه به شرایط بازار نباید افزایش قیمتی در محصولات‌ اعمال کنیم، به طوری که تاکنون در یک سال گذشته چنین اقدامی نکرده‌ایم.
رومی با بیان اینکه سال گذشته 150 میلیون دلار محصولات لبنی توسط این شرکت صادر شد، افزود: امسال برنامه ما برای صادرات محصولات لبنی 200 میلیون دلار است.
وی افزود: هیچ نیازی در زمینه واردات محصولات لبنی وجود ندارد و تنها بخشی از کره مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.
مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: حاشیه سود یک مؤسسه اقتصادی مثل صنایع شیر ایران حداقل باید 10 درصد باشد، در حالی که حاشیه سود ما نسبت به فروش زیر یک درصد و حدود 8 دهم درصد است.
رومی بیان داشت:‌75 درصد قیمت تمام شده ما را شیر خام تشکیل می‌دهد و شیر خام بر اساس عرضه و تقاضا از دامدار خریداری می‌شود.
وی تصریح کرد: به طور متوسط شیر خام با قیمت 1200 تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شود، در حالی که معاون اجرایی رئیس‌جمهور بخشنامه‌ای را برای ملزم کردن صنایع به خرید شیر خام به قیمت 1440 تومان ابلاغ کرده است.
مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: در مقابل این بخشنامه من به عنوان متولی صنایع شیر ایران باید قیمت محصولات تولیدی را افزایش دهم که با این کار در اصل حرف‌هایی را که در مورد عدم کشش بازار و همچنین سلامتی مردم زده‌ام را باید نقد کنم.
رومی با تاکید بر اینکه دامداران دوست ما هستند، گفت: آیا تاوان ضرر تولیدکنندگان شیر خام را صنایع باید پرداخت کنند؟
وی افزود: دولت باید به دامدار یا صنعت یارانه بدهد تا ما بتوانیم شیر خام را بر اساس عرضه و تقاضا خریداری کنیم و افزایش قیمت ندهیم.
مدیرعامل صنایع شیر ایران تصریح کرد: برخی صنایع در بخش خصوصی در اسفند سال گذشته 10 تا 15 درصد محصولات لبنی را افزایش قیمت دادند، اما صنایع شیر ایران در یک سال گذشته چنین اقدامی نکرده است.
رومی بیان داشت: سود حاصل از صنایع شیر ایران به سازمان بازنشستگی کشور برای پرداخت بخش اندکی از حقوق بازنشستگان پرداخت می‌شود زیرا صنایع شیر ایران زیرمجموعه وزارت رفاه است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com