لبنیات گران شد

لبنیات گران شد
براساس این ابلاغیه، همه کارخانه‌های لبنی باید از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری قیمت خرید شیر خام از دامداران را یکصد تومان افزایش دهند و به همین دلیل مجوز افزایش قیمت شیر، ماست و پنیر تا سقف 6درصد به آنها داده شده است.در این ابلاغیه آمده است: «مطابق مصوبه ششم مردادماه امسال ستاد هدفمندسازی‌ یارانه‌ها و مذاکرات نوزدهم آبان‌ماه امسال در ارتباط با قیمت فرآورده‌های لبنی، قرار است همه کارخانه‌های لبنی از اول دی‌ماه نسبت به افزایش یکهزار ریالی قیمت خرید فعلی هرکیلو گرم شیر خام از دامداران اقدام کنند.»
پیش از این افزایش قیمت شیرخام به‌دلیل شرایط عرضه و تقاضا در بازار محصولات لبنی به اجرا نرسیده بود و عملا کارخانه‌ها با قیمتی کمتر از هزار و 440تومان، شیر خام را می‌خریدند تا دامداران همچنان از قیمت بالای تمام‌شده و نرخ فروش پایین آن گلایه داشته باشند. طبق ابلاغیه اخیر، چنانچه شکایتی در این ارتباط دریافت شود و افزایش غیرمتعارف صورت گیرد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسئول رسیدگی است. در این ابلاغیه چنین تأکید شده است: قیمت‌ها حداکثری تعیین شده و عرضه با قیمت پایین‌تر به مصرف‌کنندگان امری مورد تقدیر و شایسته است و چنانچه هرگونه افزایش قیمت خارج از این ابلاغیه انجام شود، اقدام قانونی می‌شود.

درخواست دامداران
معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت که این ابلاغیه را امضا کرده گفت: دامداران از سال گذشته با توجه به افزایش هزینه‌های جانبی برای تولید شیر خام، خواستار افزایش قیمت بودند که در نهایت طی جلسات مختلف قرار شد تا 100تومان به قیمت فعلی شیرخام اضافه شود. مصیب محمدیان‌شمالی افزود: شیرخام کارخانجات 4سطح کیفی دارد که متوسط خریدشان حدود هزار و 200تومان است. وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت شیرخام بر قیمت 3محصول نهایی ازجمله ماست و پنیر تأثیر خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: بر همین مبنا قیمت این محصولات نیز تا 6درصد برمبنای قیمت پایه سال 93، افزایش خواهد یافت که از اول دی‌ماه قابل اجراست. محمدیان شمالی به این نکته هم اشاره کرد که کارخانجاتی که قیمت محصولات خود را در سال گذشته بیش از قیمت مصوب، اعلام کرده‌اند، مشمول این افزایش نخواهند شد.

کاهش مصرف لبنیات
محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی گفت: اگر قیمت شیر خام افزایش پیدا کند، قیمت فرآورده‌های لبنی نیز افزایش می‌یابد؛ افزایش قیمت شیر نتیجه‌ای معکوس در میزان مصرف دارد بنابراین دولت باید در این زمینه تدبیری بیندیشد. سال گذشته اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرده بود، چنانچه مانند سال‌های 1391و 1392تأمین نهاده‌های دامی بر عهده اتحادیه دامداران قرار گیرد، می‌توانند با تفاهمی مانند تفاهمنامه‌ای که در همان سال‌ها با شرکت پشتیبانی امور دام امضا شد، بازار نهاده‌های دامی را به‌گونه‌ای کنترل کنند که هزینه‌های تولید دامداران تا حد ممکن کنترل شود. این اتحادیه یادآور شده بود: کنترل قیمت لبنیات نیاز به نظارت بر هزینه تولیدکنندگان دارد و چنانچه قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا نکند، می‌توان مانع از افزایش قیمت شیر و لبنیات شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com