لبنیات به تازگی افزایش قیمت نداشته است

لبنیات به تازگی افزایش قیمت نداشته است
عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی با رد برخی اخبار مبنی بر افزایش نرخ محصولات و فرآورده های لبنی در دو ماه اخیر گفت: موضوع افزایش ۱۵ درصدی قیمت ها مربوط به تیر ماه گذشته بوده است و تصمیم آن در زمان کار گروه تنظیم بازار صورت گرفته است.
محمد فربد روز چهارشنبه در عین حال این موضوع را نیز گفت که برخی تولید کنندگان در زمان مصوبه تغییرات قیمتی را اعمال کرده اند و تعدادی دیگر از شرکت ها با تاخیر در زمان های بعدی این کار را انجام داده اند.
در توافق تیر ماه سال جاری انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی در حوزه صنایع لبنی با دولت مقرر شد، نرخ هر کیلوگرم شیر خام از ۹۶۰ تومان به یک هزار و ۱۱۰ تومان تغییر کند.
قیمت گذاری مواد لبنی در دست بخش خصوصی
این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه، از زمان خروج ارز مرجع از حوزه لبنیات، دیگر دولت نقشی بر روی قیمت گذاری ندارد و این امر توسط بخش خصوصی و غیردولتی انجام می شود، گفت: در شرایط جدید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نقش نظارتی خود را ایفا می کند.
وی در پاسخ به این پرسش که انجمن های دست اندرکار امر لبنیات در چه زمانی دست به تغییر قیمت ها می زنند، گفت: این طور نیست که تصور کنید، دایما قیمت ها تغییر می کند، خیر، با این وجود هر زمان تغییری در قیمت نهاده های مورد مصرف صنعت لبنی ایجاد شود، طبیعی است که نرخ ها تغییر کند، چرا که بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده مواد لبنی مربوط به نهاده ها است .
فربد تصریح کرد: به تبع هر گونه تغییر قیمت نهاده های دامی و یا سایر ملزومات همچون بسته بندی(حوزه پتروشیمی) و مواردی چون دستمزد، قیمت ها در این حوزه دستخوش تغییرات می شود.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی با بیان این جمله که، شرکت ها و واحدهای تولیدی نیز آستانه تحملی دارند، گفت: اگر تغییرات جزیی باشد، بلافاصله اعمال نمی شود، اما اگر اساسی باشد، نمی توان با نرخ های قبلی ادامه داد.
بازار صدرصد رقابتی
فربد با بیان اینکه، بازار محصولات و فرآورده های لبنی به دلیل تنوع آن صدرصد رقابتی است، برخی اظهارات مبنی بر افزایش خودسرانه قیمت توسط تولید کنندگان را غیر واقعی عنوان کرد و توضیح داد: هم اکنون ۵۰۰ کارخانه تولید مواد لبنی در سراسر کشور فعال است و حتی اگر واحدی بدون توجه به فضای رقابتی قیمت ها را افزایش دهد، در فاصله بسیار کوتاهی مشتریان خود را از دست خواهد داد، چرا که مردم می توانند همان جنس را از یک برند دیگر با قیمت پایین تر تهیه کنند.
وی افزود: با این وجود ما نمی گوییم که صنعت محصولات لبنی از هر گونه تخلفی مبرا است، چرا که ممکن است واحدی در گوشه ای به افزایش خودسرانه قیمت دست بزند که به طور قطع با او برخورد می شود.
فربد در ادامه این گفت و گو به الزامات انجمن صنایع لبنی برای تولید کنندگان اشاره داشت و گفت: قیمت های اصلاحی واحدهای تولیدی باید منطبق با ضوابط قانونی بوده و در عین حال واحد تولیدی در مقابل دستگاه های ذیربط مسئول است و باید فاکتور و دلایل خود را برای افزایش قیمت ارایه دهد.
وی با اشاره بر اینکه، گاهی اوقات ممکن است واحدهای تولیدی بی توجهی کنند و تخلفاتی مشاهده شود، افزود: به طور قطع دستگاه های ذیربط و مسئول با این افراد برخورد خواهند کرد.
حذف ارز مرجع واردات علوفه – احتمال افزایش قیمت
این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایرنا گفت که از یک هفته پیش ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی در واردات نهاده های دامی حذف شده و هر گونه واردات با ارز ۲۴۷۰ تومان مصوب بودجه سال ۹۲ انجام می شود، بنا بر این به طور حتم این موضوع بر روی نرخ شیر خام تاثیر خواهد گذاشت.
فربد این موضوع را نیز گفت که هر چند تغییر نرخ ارز مرجع به مبادله ای برای واردات مواد اولیه تولید ممکن است هزینه های این بخش را افزایش دهد، با این وجود ما از حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز حمایت می کنیم، چرا که ثبات ارز مطلوب اقتصاد ایران است.
وی افزود: افزایش قیمت شیر در ادامه فرایند خود، تغیرات نرخی صنایع لبنی را در پی خواهد داشت و در صورت تغییر ۲۰ درصدی قیمت شیر، نرخ محصولات و فرآورده ها ۱۴ درصد گران می شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com