قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی؛ نیاز امروز صنعت مرغداری

قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی؛ نیاز امروز صنعت مرغداری
آنچه اکنون شرکت پشتیبانی امور دام در حال انجام آن است (خرید و ذخیره سازی مرغ) نوعی خرید تضمینی می باشد که مانند بسیاری از خرید های تضمینی محصولات کشاورزی که از سوی دولت صورت می گیرد علاوه بر اینکه با صرف بودجه و هزینه های سنگین همراه است، نوع قیمت گذاری در آن عملا باعث زیان مرغدران و رونق بیشتر دلالی شده است.
عمدتا قیمت "خرید تضمینی" فاصله معناداری با قیمت بازار دارد و بر مبنای عرضه و تقاضا نبوده و موجب زیان تولیدکنندگان، دلسری از تولید، کاهش تولید، رشد دلالان و به خطر افتادن امنیت غذایی در سال های بعد می شود.
در حالی که اعمال سیاست "قیمت تضمینی"، از سیستم عرضه و تقاضا پیروی کرده و با ایجاد امکان برنامه ریزی برای تولید، تضمین سود تولیدکننده، بالا رفتن راندمان، کاهش قیمت تمام شده، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های دولت و رشد اقتصاد ملی را به همراه خواهد داشت. اما مهمترین مزیت قیمت تضمینی حذف دلالان بی شمار از بازار مرغ و کشف عادلانه قیمت ها است.
عطاءالله حسن زاده - رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران-  در این باره به خبرنگار ITPNews گفت: هم اکنون خرید تضمینی توسط شرکت پشتیبانی در حال انجام است و تجربه این نحوه از خرید نشان می دهد که هر زمان شرکت پشتیبانی وارد بازار شده است مرغداران متضرر شده اند.
وی ادامه داد: معمولا قیمت مرغی که پشتیبانی وارد بازار می کند پایین تر از قیمت واقعی مرغ است و این تفکر اشتباه را در ذهن مصرف کننده ایجاد می کند که  قیمت این محصول در بازار بالا است در حالی که شرکت پشتیبانی مرغ ها را به اجبار با قیمت پایین تر از خرید خود به فروش می رساند.
حسن زاده یادآور شد: در حال حاضر هزینه مصرف کنند را مرغداران پرداخت می کنند، هزینه ای برای سودهای بانکی و بدهی های واسطه های نهاده و به جیب دلالان می رود.{tor_sutitle}هر زمان شرکت پشتیبانی وارد بازار شده است مرغداران متضرر شده اند.{/tor_sutitle}
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران تصریح کرد: با تعیین قیمت تضمینی برای مرغ، توان ساماندهی صنعت وجود خواهد داشت به شکلی که ضرر و زیان مرغدارن مشخص شده و می توان برای تولید برنامه ریزی کرد تا در صنعت شاهد بالا بردن راندمان، کاهش قیمت تمام شده، و افزایش بهره وری باشیم.
حسن زاده با اشاره به مازاد تولید و نیاز صنعت مرغداری به صادرات گفت: وقتی قیمت تضمین شده باشد تولید پایدار خواهیم داشت و در این صورت می توانیم به سوی بحث صادرات و تولید صادرات محور قدم برداریم.
وی اظهار داشت: در جلسات کارگروه فنی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کرده ایم تا کف قیمت با توجه به هزینه تمام شده تعیین گردد و به جای خرید تضمینی قیمت تضمینی مرغ اعمال شود.
حسن زاده افزود: این تعیین کف قیمت با حضور مسئولین، نمایندگان تمام حلقه های تولید از جمله اتحادیه سراسری، انجمن کشتارگاه ها و میدان بهمن و... خواهد بود تا بازار را به سمتی هدایت کنیم که قیمت مرغ واقعی شده و هزیته تمام شده مرغداران تامین و از زیان بیشتر آنها جلوگیری گردد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران ایران بیان داشت: برای عملی شدن این پیشنهاد از تمام کارشناسان و فعالان بخش خصوصی دعوت می شود تا با ارائه پیشنهادات خود، در بهتر اجرا شدن این طرح تولیدکنندگان را یاری نموده و به سامان دادن این صنعت که تامین کننده بخش بزرگی از امنیت عذایی کشور است کمک کنند.

 
نظرات شما
  •  

    یک مرغدار گفت : ۹۴/۱۰/۰۷

    بجای این حرف و حدیثها بهترین راهکار پایین اوردن تولید توسط مرغداران است مخصوصا واحدهای بزرگ مثلا واحد 100 هزار قطعه ای 50 هزار تا جوجه ریزی کند سودش از 100 هزاتا بیشتر خواهد بود اما کو گوش شنوا

    پاسخ...
  •  

    یک مرغدار گفت : ۹۴/۱۰/۰۷

    وقتی واحد 400 هزار قطعه ای با جوحه 1700 تومانی 400 هزار جوجه می ریزد باید مرغ خود را 3000 هزارتومان یعنی 1000 تومان زیر قیمت تمام شده بفروشد از ماست که بر ماست

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com