قطع دان یارانه‌ای باعث گرانی مرغ شد

قطع دان یارانه‌ای باعث گرانی مرغ شد

منوچهر نیلقاز ـ مدیرعامل تعاونی تولیدی مرغ ایران طیطو ـ در گفت‌وگو با خبرنگار تعاون ایسنا درباره اجرای طرح ساماندهی مرغ گفت: متولی صنعت مرغ و طیور وزارت جهاد کشاورزی است که طرح ساماندهی مرغ را به اجرا در آورد. با آغاز این طرح از مردادماه و ادامه آن تا بهمن ماه سال گذشته مشکلی وجود نداشت و طرح با موفقیت اجرا شد زیرا موجب طرح، دان مرغ به صورت یارانه‌ای و به قیمت تعیین شده به مرغداری‌ها داده می‌شد و مرغ تولیدی هم به قیمت مشخص شده خریداری می‌شد.
وی ادامه داد: اما متاسفانه از اسفندماه با قطع دان یارانه‌ای مرغ و تهیه نهاده‌های تولید از بازار تولید دیگر مقرون به صرفه نبود و طرح دچار اشکالاتی شد.
نیلقاز خاطر نشان کرد: در طرح ساماندهی مرغ، مواد اولیه نظیر دان مرغ، ذرت و سویا به مرغداری‌ها داده می شد و آن‌ها با توجه به ظرفیت و میزان جوجه ریزی برنامه‌ریزی می کردند که محصول تولیدی را چه زمان به بازار عرضه کنند.
مدیرعامل تعاونی تولیدی مرغ ایران طیطو درباره افزایش قیمت نهاده‌های تولید اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها تولید دیگر مقرون به صرفه نیست و مرغداران انگیزه‌های برای تولید ندارند. در چنین شرایطی تولید کنندگان با ورشکستگی مواجه و ناچار می شوند که کار را کنار بگذارند زیرا این افزایش روی قیمت تمام شده محصولات اثر می گذارد.
وی همچنین بخش عمده‌ای از افزایش قیمت نهاده‌ها را ناشی از بالا رفتن قیمت‌های جهانی مواد اولیه مصرفی قیمت طیور و تحریم‌های خارجی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: وقتی قیمت ذرت و سویا گران می‌شود، قیمت تمام شده مرغ بالا می رود و سبب می‌شود که تولید و پرورش مرغ مقرون به صرفه نباشد و قیمت تمام شده برای مرغدار با قمیت فروش همخوانی نداشته باشد.

 
کلمات کلیدی یارانه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com