قطر بدنبال خودکفایی در تولید محصولات لبنی است

قطر بدنبال خودکفایی در تولید محصولات لبنی است
کمبود شیر تازه در قطر به دنبال بحران قطع رابطه این کشور با چند کشور دیگر عربی خلیج فارس، دوحه را به فکر تلاش برای رسیدن به خودکفایی در تولید این دست از محصولات انداخته است.
تا یک هفته پیش بخش اعظمی از شیر تازه و فرآورده های لبنی مورد نیاز جمعیت بیش از یک میلیونی دوحه، از راه مرز قطر با عربستان تأمین می شد.اما از زمان قطع روابط دیپلماتیک عربستان وامارات با قطر،شیر تازه در این کشور کمیاب شده است.
تاکنون قطر با وارد کردن محصولات لبنی از ترکیه و خرید سبزیجات و میوه ها از ایران، نیاز خود را به این نوع از محصولات تأمین کرده است و به گفته 'ام عیسی' شهروند 40 ساله قطری، ‌'‌ هیچ کس در این کشور از گرسنگی تلف نخواهد شد. دولت قطر تدابیر لازم برای مبارزه با کمبود غذا را به کار بسته است.'‌
با این وجود کمپینی در این کشور به راه افتاده است که شهروندان را به خرید تولیدات داخلی تشویق می کند. نشان هایی با رنگ و طرح پرچم قطر در کنار فرآورده ها ی لبنی در فروشگاه ها نصب شده اند و یک بنر از سقف این فروشگاه ها آویزان است که می گوید:‌'همه با هم از تولیدات داخلی حمایت کنیم.'
این خبرگزاری اضافه کرد:‌تأمین امنیت غذایی بخشی از استراتژی دولت قطر برای کاهش وابستگی اقتصاد این کشور به دلارهای حاصل از فروش نفت، است. استراتژی ای که عربستان از آن با عنوان چشم انداز 2030 نام می برد.
دراین راستا، زمینی به مساحت 70 زمین فوتبال در قطر به تولید شیر و گوشت گوسفندی اختصاص داده شده بود که واردات گاو از راه آبی نیز در دستور کار قرار داشت اما به دنبال اعمال تحریم ها بر قطر و انزوای این کشور، این پروژه نیز متوقف شد.
با توجه به وقایع اخیر، تولید شیر تازه در این تشکیلات به جای ماه سپتامبر (شهریور)‌در اواخر ماه جاری آغاز می شود و بر طبق پیش بینی ها، تا اواسط جولای (تیرماه)، نیمی از نیاز قطر به این محصول تأمین خواهد کرد.
این خبرگزاری امریکایی ادامه داد:دراقدامی جالب'موتاض الخیاط' مدیرقطری هولدینگ بین المللی پاور(Power) بر آن است تا با انتقال 4000 رأس گاوی که از کشورهای آمریکا و استرالیا خریداری کرده است به خاک قطر، گامی درجهت رفع کمبود شیر تازه در این کشور بردارد. بر اساس تخمین ها، برای جابه جایی این تعداد گاو که هرکدام وزنی در حدود 590 کیلوگرم دارند، حداقل 6 هواپیمای قطری نیاز است.
هفته گذشته عربستان، مصر، امارات و بحرین دریک اقدام مشترک با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی روابط سیاسی خود را با دوحه قطع کردند و به دنبال آن گذرگاه های زمینی و هوایی و دریایی خود را بر روی این کشور بستند.
قطع پروازهای بین این کشورها از دیگر اقدامات آنان علیه قطر است و دوحه نیز متقابلا پروازهای خود را به این کشورهای قطع کرده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com