قطب دامپروری کشور کارخانه لبنیات ندارد

قطب دامپروری کشور کارخانه لبنیات ندارد
اردبیل یکی از قطبهای دامپروری کشور است که فقدان صنایع تبدیلی در آن موجب شده تولیدات دامی به عنوان یکی از مهمترین ظرفیتهای اقتصادی استان به درستی مورد بهره برداری قرار نگیرند.
صنایع تبدیلی که با هدف تغییر و فرآوری اولیه یک ماده و ایجاد ارزش افزوده برای آن با ساخت یک محصول فعالیت می کند که در صورت تامین سریع و ارزان قیمت ماده اولیه مورد نیاز خود می تواند به منبع قابل توجه درآمد و سرمایه گذاری یک منطقه تبدیل شود.
تولید شیر به عنوان ماده اولیه صنایع لبنیات رقم قابل توجهی را سالانه در اردبیل شامل می شود بطوریکه تنها عشایر استان اردبیل سالانه 43 هزار و 524 تن شیر تولید می کنند که با اضافه کردن تولیدات مجتمع دامپروری مغان و سایر دامپروری های بخش خصوصی استان تولید شیر استان پتانسیلی توانمند برای ایجاد صنایع لبنی در اردبیل است.
با این وجود این تولید دامی به جای تامین نیاز کارخانه های لبنی با قیمت نازل برای استفاده کارخانه های استانهای مجاور به فروش می رود و یا به طرق مختلف که مدیریت منسجمی از آن حمایت نمی کند، مصرف می شود.
شیر اردبیل در کارخانه های استانهای همسایه
یک دامدار اردبیلی با بیان اینکه تلاش دامداران اردبیل مواد اولیه کارخانه های لبنیات استانهای مجاور را تامین می کند، تصریح کرد: به دلیل کیفیت بالای مواد لبنی تولیدی مهمترین مشتریان ما کارخانه های صنایع تبدیلی شیر در استان آذربایجان شرقی است.
کریم قاسمی تاکید کرد: به دلیل نبود کارخانه های تولید لبنیات بویژه پنیر به صورت صنعتی در اردبیل استانهای دیگر مشتری ما هستند و با خرید ارزان شیر و فرآوری آن، شیر اردبیل به شکل پنیر لیقوان به بازار استان بر می گردد.
به گفته این دامدار عدم وجود صنایع تبدیلی در استان موجب می شود شیر تولیدی با قیمت بسیار نازل به کارخانه های استانهای دیگر به فروش برسد.
قاسمی معتقد است نبود حمایتها در سالهای اخیر موجب شده دامداران با مشکلات بسیاری مواجه شوند و به عنوان مثال خوراک دام را به دلیل دخالت دلالان با قیمت سه برابری تهیه کنند.
اظهارات این شهروند فعال در چرخه تولید لبنب استان در حالی است که تولیدات دامی استان به خصوص عشایر منطقه به دلیل کیفیت و وسعت تولید به هشت کشور دنیا صادر شده و توانسته در بازارهای جهانی جایگاه ممتازی کسب کند.
کنترل قیمت لبنیات با تولید محلی
در عین حال یک شهروند اردبیلی نیز معتقد است می توان قیمت لبنیات در استان اردبیل را با توسعه تولید محلی کنترل کرد.
به گفته شهرام متفکر در صورتی که لبنیات استان از طریق واحدهایی که باید در خود استان ایجاد شود، تامین گردد در هزینه های حمل و نقل، مواد اولیه، نیروی کار و بازار فروش صرفه جویی شده و در قیمت تمام شده محصول نیز تاثیر خواهد داشت.
متفکر با انتقاد از بی توجهی مسئولان به یکی از مناسب ترین عرصه های درآمدزایی اضافه کرد: تولید لبنیات در حالی در اردبیل به صورت محدود و سنتی انجام می شود که کارخانه لبنیات می تواند علاوه بر تامین نیاز داخل موجب توسعه اشتغال زایی در استان نیز باشد.
تولید سنتی پنیر در قطب دامپروری کشور
این کاستیها به اندازه ای است که هم اکنون در شمال استان به عنوان قطب دامپروری کشور نبود حتی یک کارخانه تولید پنیر موجب شده شیر خریداری شده از عشایر دشت مغان برای تهیه پنیر سنتی در کارگاه های تهیه لبنیات این استان به صورت سنتی انجام شود.
کارگاههای سنتی پنیر تنها مراکز تولید پنیر در این استان بوده که ضعف حمایتها موجب شده حتی یک رقیب صنعتی در استان پیدا نکنند و این در حالی است که به دلیل تغییر ذائقه مصرف کننده سفره اردبیلی ها بیشتر از پنیر صنعتی رنگین است تا تولید مشابه سنتی.
در حالی که صنایع تبدیلی می تواند محصول آماده را وارد بازار کرده و سود قابل توجهی را برای تولید کننده فراهم کند، صنایع فراوری تولیدات دامی در اردبیل حتی به تعداد انگشتهای یک دست هم نمی رسد و در سالهای اخیر به دلیل مشکلات متعدد صنعت استان کارخانه های لبنی انگشت شمار نیز با مشکلاتی مواجه شده اند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کارخانه های لبنیات استان با ظرفیت 20 الی 25 درصد فعالیت می کنند به طوری که حتی توان تهیه شیر خام اولیه خود را نیز ندارند.
حسین پیرموذن به تسلسل و زنجیره وار بودن مراحل تولید از تهیه علوفه گرفته تا تحویل شیر به کارخانه ها و عرضه آن به بازار اشاره کرد و افزود: وقتی در این عرصه هر روز قیمت و نرخ تهیه مواد اولیه متفاوت باشد به یقین در چرخه مصرف نیز با تغییرات قیمت مواجه خواهیم شد.
منع صادرات شیر از استانهای مجاور به اردبیل
به گفته پیرموذن با وجود تولید قابل توجه شیر در استان یکی از مهمترین مشکلات کارخانه های لبنی قیمت شیر و نایاب بودن آن است بطوریکه این موضوع موجب شده یکی از کارخانه های مطرح استان خط تولید لبنیات خود را متوقف کند.
اما در حالی که شیر عشایر با قیمت نازل توسط دلالان خریداری و در اختیار کارخانه های لبنی استانهای همسایه قرار می گیرد، طبق اظهارات این مسئول ورود شیر خام از استانهای مجاور منع شده و واحد های تولیدی را با مشکل مواجه کرده است.
از سویی کشتار گاوهای شیرده در بازه زمانی گرانی گوشت زیان بسیاری را برای تولیدات لبنی استان فراهم کرد. بطوریکه کشتار گاو شیرده علاوه بر اینکه موجب کاهش آمار تولید شیر می شود، بلکه کارخانه های لبنیاتی نیز مجبور می شوند از استانهای دیگر شیر وارد کنند.
کنترل کشتار گاوهای شیرده مدتی است که توسط دستگاههای اجرایی مرتبط انجام می شود با این وجود مشکل کارخانه های لبنی تنها در تامین مواد اولیه خلاصه نشده بلکه نبود سرمایه در گردش، محدودیتهای صادراتی و تصاحب بازارهای فروش محلی با محصولات کارخانه های دیگر موجب شده تولیدات لبنی اردبیل در اولویت دوم انتخاب خانواده های اردبیلی قرار گیرد.
طبق اظهارات یکی از مدیران واحد لبنی استان وضعیت سیاست گذاری ها در این حوزه گویای تمامی مشکلات موجود است.
ضرورت جبران عقب ماندگی صنعت لبنیات
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان معتقد است صنعت لبنیات استان نیازمند حمایت جدی و برنامه ریزی های گسترده است.
وی با تاکید به توان و ظرفیت این صنعت در توسعه استان متذکر شد: نمی توان صرفا با استفاده از تسهیلات بخش کشاورزی صنایع لبنی را احیا کرد و ضروری است سیاست گذاری در عرصه توسعه صنایع لبنی به سمتی پیش رود که سرمایه گذار خود راغب به تولید باشد.
پیرموذن یکی از این سیاستها را تمرکز بانک کشاورزی در ارائه خدمات حوزه تخصصی خود برشمرد و افزود: شایسته است بانک کشاورزی در حوزه تخصصی خود تسهیلات ارائه کند و توجه به بخش صنعت را به بانکهای صنعتی استان واگذار کند.
تولید صنعتی پنیر در اردبیل آغاز می شود
این مسئول همچنین در خصوص نبود حتی یک کارخانه پنیر در استان، اضافه کرد: تولید صنعتی پنیر "اولترا فیلتر" در اردبیل در حال برنامه ریزی است و اجرای آن بزودی آغاز می شود.
وی با بیان اینکه در کشور تنها پنج کارخانه تولید پنیر "اولترا فیلتر" فعال است تولید صنعتی پنیر به این شیوه را مقدمه تحول صنایع لبنی استان برشمرد.
رئیس کانون کار آفرینان استان با بیان اینکه در تولید پنیرهای فعلی از هر 9 کیلو شیر یک کیلو پنیر تولید می شود، تصریح کرد: در روش اولترا فیلتر با 100 درصد صرفه جویی روبرو هستیم چرا که از 4.5 کیلو شیر یک کیلو پنیر تولید می شود.
به گفته پیرموذن پنیر "اولترا فیلتر" بر خلاف پنیر عادی که 40 روزه پروسه تخمیر را طی می کند در مدت کوتاهی تخمیر و آماده مصرف است و به همین دلیل صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی را به دنبال دارد.
به عقیده کارشناسان چالشهای صنعت لبنیات استان به دلیل بی توجهی به امکانات استان از یک سو و بازارهای فروش از سوی دیگر تشدید شده است با این وجود ایده های حداقلی فرصتی است که برای گریز از وضع فعلی توجه به آن ضرورت دارد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com