قاچاق و قیمت ارز عامل افزایش قیمت گوشت قرمز

قاچاق و قیمت ارز عامل افزایش قیمت گوشت قرمز
طی هفته‌های اخیر قیمت گوشت گوسفندی در بازار روند افزایشی داشته و هر روز نیز بر نرخ آن افزوده می‌شود.
دلایل مختلفی از سوی فعالان این بخش برای افزایش قیمت گوشت قرمز ذکر شده است از افزایش قیمت نهاده‌های دامی تا افزایش نرخ ارز و قاچاق دام به خارج از مرز‌ها که هر کدام دلایل خاص خود را دارند.
فعالان این بخش طی ماه‌های گذشته نسبت به خروج گسترده دام به خارج از کشور هشدار داده بودند و بار‌ها از مسئولان درخواست کردند تا در این زمینه چاره جویی کنند، در همین راستا وزیر صنعت طی بخشنامه‌ای انتقال دام به خارج از کشور را ممنوع کرد، اما این بخشنامه راهگشا نشد و خروج دام از کشور از مسیر قانونی به سمت قاچاق سوق پیدا کرد.
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره چرایی گران شدن گوشت قرمز اظهار کرده بود: به دلیل خروج دام از مرز‌های غربی به کشور عراق در داخل با کمبود دام مواجه شدیم.
ملکی با بیان اینکه علاوه بر خروج دام به عراق از مرز‌های غربی کشور، دام زنده از طریق بندرعباس به کشور‌های عمان، کویت امارات و قطر قاچاق می‌شود، خاطرنشان کرد: در گذشته، دام‌های بندرعباس و ایلام بازار تهران را تامین می‌کرد، اما با خارج از شدن آنها از کشور به صورت قاچاق، بازار داخل متضرر می‌شود.
عاملی دیگری که نقش ویژه‌ای طی ماه‌های اخیر در این باره داشته، قیمت ارز بوده است که با توجه به جهش قیمتی که داشته، دامداران را تشویق به انتقال دام به خارج از کشور کرده تا سود بیشتری نسبت به بازار داخل به دست آورند.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این باره نیز گفت: به دلیل قیمت ارز، خروج دام از کشور زیاد شده و مبالغی که دامداران از خروج دام دریافت می‌کنند بر این موضوع اثر گذاشته است و از طرفی به دلیل قیمت بالا قاچاقچیان بر این موضوع دامن می‌زنند.
همچنین در این باره سعید سلطانی سروستانی تولیدکننده محصولات دامی ، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و قیمت ارز را در افزایش قیمت گوشت تاثیرگذار عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت ارز موجب گران شدن قیمت نهاده‌های دامی شد به گونه‌ای که کنجاله نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد و ذرت ۵۰ درصد رشد قیمت داشته است و قیمت تمام شده را افزایش داده است.
وی گفت: البته گوشت با قیمتی که به دست مصرف کننده می‌رسد و قیمتی که از تولید کننده خریداری می‌شود حدود ۳۰ درصد اختلاف دارد که به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.
این تولیدکننده دلیل دیگر افزایش قیمت گوشت را خروج دام از کشور عنوان کرد و افزود: افزایش قیمت دلار انگیزه برای صادرات دام را افزایش داده است و این مسئله موجب افزایش خروج دام از کشور شده است.
سلطانی سروستانی تصریح کرد: به دلیل اینکه کیفیت گوشت گوسفند‌های ایرانی بسیار بالا است کشور‌های عربی حاضر هستند برای آن تا دو برابر قیمت هزینه پرداخت کنند.
 
نظرات شما
  •  

    رحمان محمدی اصل گفت : ۹۷/۱۱/۰۸

    گوشت به دلیل قاچاق گسترده با کمبود مواجه و آن قدر گران شده که چند ماهه نتوانستیم گوشت بخوریم با این حال دولت از یک طرف شعار مبازه با قاچاق سر می دهد و از طرف دیگر با وجود کمبود ذخیره ارزی از خارج گوشت وارد می کند ولی گوشت وارداتی هم قاچاق شده و دست مردم نمی رسد، آیا بهتر نبود دولت در عمل به تکالیف قانونی خود جلوی قاچاق را گرفته و با فساد و رانت مبارزه کرده و دلاور مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران را که مدافعان کشور بودند به کام مرگ نمی فرستاد ؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com