فغان مرغداران به آسمان بلند شد

فغان مرغداران به آسمان بلند شد
گفتار نخست
بار دیگر چون موارد متعدد در سالیان متمادی گذشته بحران کاهش قیمت به سراغ تولیدکنندگان گوشت مرغ آمده است، عده ای از فعالان تولید کننده در این بخش با تابلویی که ورشکستگی مرغداران را اعلام می کند جلو ساختمان ریاست جمهوری گرد آمدند.
آنان می کوشند توجه بیشتری از سوی دولت را به موضوع کاهش ویران کننده قیمت جلب اما اعلام ورشکستگی چندان به نفع صنعت مرغداری نیست زیرا اثر منفی در میان افکار عمومی دارد، از سوی دیگر شرکت پشتیباتی امور دام با هدف جلوگیری از این کاهش قیمت وارد بازار شده است و تقریبا از تمامی عرضه کنندگان مرغ خریداری می کند، کشتارگاه ها نیز بازار را برای خود مناسب دیده اند و سعی دارند ارزان تر خرید کنند، قیمت گوشت مرغ سنگینی در میادین اصلی شهرستان های بزرگ به ویژه در میدان بهمن تهران که قیمت گوشت مرغ را هدایت و سمت دهی می کند بسیار پایین آمده است و به 5 هزار تومان و گاها کمتر از آن رسیده است. واحدهای صنفی خرده فروشان هم به فراخور مناطق تهران در شمال و جنوب مرغ را حتی تا هفت هزار و پانصد تومان به مصرف کنندگان عرضه می کنند. مرغ پرطرفدار سه کیلویی از رونق افتاده و کم طرفدار شده و بنکدارها و پاچال داران حالا مرغ سبک و متوسط را خریداری می کنند. هرکسی در این بلبشوی بازار سود خود را محاسبه و طبق آن عمل می کند و بازار بر اساس مکانیزم درونی خود یعنی کسب سود بیشتر پیش می رود. دولت یعنی معاونت امور دام یا نظام تولید به تکاپو افتاده است که در جو سنگین حمایت از مصرف کننده و دست یابی مردم به قیمت نازل گوشت مرغ از تولیدکنندگان و برای بقا و دوام صنعت مرغداری حمایت کند. مدیران تشکل ها به ویژه رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری که تقریبا هفته ای سه بار راه پر خطر آمل تهران را طی می کنند تا ساعت ها در جلسات طولانی با مسئولان شرکت کنند تا ضمن دفاع از صنعت مرغداری راهی برای کاهش میزان آسیب بیشتر به مرغداران جلوگیری کنند. در جمع بندی نهایی شرایط برای صنعت مرغداری و مرغداران بسیار نامطلوب است. این وضعیت در شرایطی است که شیوه خرید شرکت پشتیبانی به گونه ای نیست که قیمت گوشت مرغ را در بازار به تعادل برساند.
به رغم مساعی شرکت پشتیانی امور دام برای خرید گوشت مرغ شیوه اتخاذ شده به گونه ای است که قیمت گوشت مرغ به تعادل نمی رسد. خبرنگار ما برای دست یابی به دیدگاهی که بتواند راهکاری برای برون رفت از این بحران ارائه دهد گفتگوی اختصاصی با مهندس حسن زاده، رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی انجام داده است.
حسن زاده در پاسخ سوال خبرنگار ما که وضعیت چگونه است؟ ضمن ابراز تاسف می گوید مرغداران در مخمصه قرار گرفته اند و ناگزیرند کالای خود را با بهای اندک و زیر قیمت تمام شده به کشتارگاه ها ارائه دهند.
وی با اشاره به آخرین جلسه با مدیر عامل شرکت پشتیبانی گفت: اگر بخواهیم که انصاف را رعایت کنیم باید گفت مهندس ولی مدیر عامل این شرکت نیز دغدغه موضوع را به جد دارد و برای نجات مرغداران از وضعیت پیش آمده حسن نیت دارد اما آنچه که مساعی این شرکت را در شرایط کنونی بی-نتیجه می گذارد شیوه خرید است.
از حسن زاده سوال می کنیم چه شیوه خریدی می تواند در بازار نتیجه دهد که موجب تعادل شود؟ می گوید: شرکت پشتیبانی باید بصورت متمرکز و در یک اقدام سریع مرغ استان هایی پرتولید که مازاد دارند را بطور کامل جمع کند و از طریق تعاونی های شهرستانی، اتحادیه های استانی یا زنجیره های واقعی بصورت هماهنگ مرغ را در حجم بالا جمع کند که بازار متاثر شود. وی در تشریح بیشتر این شیوه گفت: مثلا میزان تولید استان مازندران ارزیابی و بصورت متمرکز در فاصله 24 تا 48 ساعت و یک باره، کل تولید را خریداری و اگر از طریق کشتارگاه ها عمل می  کند مشروط کند که حداقل  تومان4600 برای هرکیلو گوشت مرغ دست مرغدار را بگیرد.

هماهنگی میان نظام تولید و نظام توزیع

حسن زاده می گوید: نظام تولید باید با نظام توزیع هماهنگ باشد. قانون تمرکز موسوم به انتراع این امکان را به ستاد تنظیم بازار داده است که بازار را تنظیم کند و این ستاد باید در هماهنگی با نظام تولید و حمایت از شرکت پشتیبانی امور دام و افزایش اختیارات این شرکت با توجه به شرایط پیش آمده کنترل بازار را در دست بگیرد وگرنه خرید شرکت پشتیبانی آنهم از هزکسی که مرغ را عرضه کرد دست واسطه ها را باز می گذارد و موجب تعادل در بازار نخواهد شد. به عبارتی ساده از دست شرکت پشتیبانی به تنهایی کاری ساخته نیست. ستاد تنظیم بازار باید هماهنگی های لازم را میان نظام تولید و نظام توزیع در استان های مختلف به گونه ای ایجاد کند که شرکت پشتیبانی با دست بازتر خرید کند تا قیمت به تعادل برسد.
حسن زاده در پایان گفت: در آخرین جلسه ای که اینجانب و مدیرعامل اتحادیه با مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در روز شنبه گذشته داشتیم، مهندس ولی به صراحت اعلام کرد "از هیچ کوششی برای ایجاد تعادل در قیمت مرغ فروگذاری نخواهیم کرد و به وزیر قول داده ایم به هر شکل ممکن از جمله با خرید متمرکز و بصورت انبوه وضعیت بحران را به سوی تعادل هدایت کنیم". لذا به نظر می رسد بازار در هفته آینده متعادل و مرغداران به حاشیه سودی منطقی دست یابند.

 
نظرات شما
  •  

    یاسرجعفری گفت : ۹۶/۰۷/۲۵

    باسلام وعرض ادب ،میفرمایید هفته اینده وضعت بهترمیشود ،ازخودتون پرسیدین پس به سرمرغداری که مجبور مرغشو تواین ارزونی بفروشه چی میاد .تا الان بارها برام پیش اومده که دقیقا فردای اون روزی که مرغم تموم میشه یهو کیلویی ۵۰۰ تومن میره روی قیمت ،ادم دردشو به کی بگه

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com