فعالیت ۲۷ هزار واحد مرغداری صنعتی در کشور

فعالیت ۲۷ هزار واحد مرغداری صنعتی در کشور
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که اخیرا بیش از ۲۰ استان کشور را درگیرکرد، تحت کنترل شبکه دامپزشکی کشور است و مردم نباید نگران باشند.
علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ششمین کنگره بین المللی دامپزشکی طیور که در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار شد اظهار کرد: بیماری آنفلوانزای بسیار دقیق عمل می کند و مکانیزم بسیار پیچیده ای دارد و یک تیپ آن که اخیرا با عنوان آنفولانزای فوق حاد بروز پیدا کرد و موجب شد برای حفظ ایمنی و امنیت غذایی مردم بیش از ۲۴ میلیون قطعه از پرندگان در مرغداری های کشور که مشکوک به بیماری یا در حریم ۱۰ کیلومتری منطقه شیوع واقع شده بودند معدوم شوند خوشبختانه تحت کنترل است.
وی افزود: مردم نگران خرید فراورده های پروتئینی طیور از مراکز مجاز نباشند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۳۶ هزار همکار شبکه دامپزشکی در کشور تلاش می کنند امنیت غذایی و مدیریت بهداشتی غذای مردم از وضعیت باثباتی برخوردار باشد.
وی افزود: ویروس آنفلوانزای فوق حاد، بیماری هزار چهره ای است و درحالیکه بین سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۸ تنها ۲۳ میلیون قطعه مرغ را به کام مرگ برد اما در بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه مرغ را در سراسر جهان از بین برد و همین بیماری در اواخر سال گذشته میلادی در دو تیپ ۵H و ۷H در ۶۰ کشور دنیا از آمریکا و مکزیک و ایتالیا تا اندونزی و مصر و هلند بروز کرد.
رفیعی پور خاطرنشان کرد: خوشبختانه ویروس فوق حاد آنفلوانزای قابل سرایت به انسان نیست و این موضوع به اثبات نرسیده است و تنها یک تیپ از آنفلوانزای بسیار خطرناک قابل سرایت به انسان در یکی از استانهای شمالی کشور مشاهده شد که بلافاصله اقدامات پیشگیرانه اعمال شد و بیماری یاد شده تحت کنترل درآمد.
وی همچنین با اشاره به وجود ۱۹ میلیارد مرغ گوشتی و ۷ میلیارد مرغ تخم گذار در دنیا تصریح کرد: این حجم عظیم از منابع مولد که بخش مهمی از آن هم در کشور ما وجود دارد بنابراین از مسئولان درخواست داریم با توجه به اهمیت این صنعت و امنیت غذایی کشور، توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند.
رفیعی پور با اشاره به وجود ۶ تا ۷ هزار مرغداری غیرمجاز و بدون مجوز در کشور اذعان داشت: این مرغداری های بدون مجوز مشکلاتی برای ما در امر نظارت ایجاد می کنند که باید مجموعه دستگاههای ذیربط از بخش تولید و اتحادیه های تولیدی و توزیعی تا وزارت جهاد کشاورزی و نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی بر این امر نظارت بیشتری داشته باشند تا این واحدها هم مراحل اخذ مجوز و نظارت پذیری را طی کنند.

آنفلوانزای پرندگان تهدیدی دائمی و همیشه موجود است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه صنعت طیور با مشکل مدیریت بهداشتی روبرو است گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان یک تهدید دائمی برای صنعت مرغداری به شمار می رود.
رفیعی پور در ششمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور (IVPC ۲۰۱۸) با اشاره به مشکلات موجود در صنعت طیور گفت: عرضه پرندگان به شکل روزانه و در هفته بازارها و مراکز عرضه این پرندگان از جمله مشکلاتی است که می تواند به حوزه تولید مرغ، تخم مرغ و خوراک دام که جایگاه و سابقه ای ۶۰ ساله در صنعت ایران کسب کرده آسیب بزند.
وی پایین بودن بهره وری در صنعت طیور، افزایش هزینه تولید، وجود ناوگان حمل و نقل ناکارآمد در این صنعت که خود موجب افزایش خطر انتقال بیماری می شود و شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان را از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد و افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، نخستین بار ۱۴۰ سال قبل در جمعیت طیور شناسایی شده درحالیکه ۱۰۰ سال از عمر صنعت طیور در دنیا می گذرد.
وی با اشاره به فعالیت ۲۷ هزار واحد مرغداری صنعتی در کشور گفت: ۶۰ سال از عمر صنعت طیور در کشور ما می گذرد و ایران همواره با مشکل فراگیری (اپیدمی)این بیماری در کشور مواجه بوده است و با توجه به تیپ های مختلف این بیماری ، دیگر باید از مجموعه بیماری های آنفلوانزای سخن گفت.
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: با توجه به بزرگ بودن صنعت طیور، بحث تجارت طیور و فرآورده های آن در دنیا و از همه مهمتر مهاجرت پرندگان باید از بیماری آنفلوانزای پرندگان را به عنوان یک تهدید دائمی نام برد و برای کنترل آن تدابیری اندیشید.
وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دنیا به بیماری هزار چهره معروف است، گفت: این بیماری از سال های ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۸ (طی ۴۰ سال) تنها ۲۳ میلیون قطعه مرغ را به کام مرگ کشاند، اما در سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ (طی چهار سال) ۲۰۰ میلیون قطعه طیور را از بین برد.
رفیعی پور با بیان اینکه این ویروس فعالیت خود را به شدت افزایش داده است، افزود: رشد ابتلای پرندگان به این بیماری در حالیست که تکنولوژی مقابله با آن رو به رشد بوده است.
وی افزود: این ویروس با نحوه فعالیت پیچیده و مشکل خود در واقع به ما می گوید من یک حق حیات دارم و شما باید تولید خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که بتواند با من مقابله کند.
رئیس سازمان دامپزشکی، صنعت مرغداری و طیور را حوزه ای مهم و امنیتی دانست و گفت: صنعت طیور رکن امنیت غذایی، اقتصادی و اجتماعی است و حتی بر روان جامعه تاثیرگذار است.
رفیعی پور یادآور شد: این حوزه امنیتی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور، باید مورد توجه مسئولان و تولیدکنندگان قرار گیرد تا صدمه ای به این بخش وارد نشود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com