فعالیت و تبعات 374 مرغداری بدون پروانه در مازندران

فعالیت و تبعات 374 مرغداری بدون پروانه در مازندران
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت : 374 واحد مرغداری بدون پروانه با ظرفیت تولید سه میلیون و 400 هزار قطعه جوجه در هر دوره در این استان فعالیت دارند .
علیرضا عطایی نژاد اخذ پروانه را گام نخست برای فعالیت هر واحد مرغداری ذکر کرد و افزود : برای صدور این پروانه لحاظ کردن ضوابط و معیارهایی همچون مسائل بهداشتی و زیست محیطی توسط مرغداری ها ضروری است تا تولیدات با کیفیت و استاندارد را روانه بازار بکنند .
وی بدون پروانه بودن این تعداد مرغداری در مازندران را ناشی از عوامل مختلف که گاهی این عوامل تحمیلی بودند ، ذکر کرد و ادامه داد : بسیاری از این مرغداری ها در زمان فعالیت پروانه اخذ کردند اما در ادامه فعالیت و برای تمدید ، فاقد شرایط مورد نظر شدند .
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفت : به طور مثال رعایت فاصله 400 متری 2 واحد مرغداری گوشتی از جمله این ضوابط و معیارها است که در یک دهه اخیر صدور فله ای پروانه و راه اندازی مرغداری های متعدد ، اکنون به مشکلی مبدل شده که گریبانگیر تعدادی از مرغداری ها شده است .
وی همچنین رعایت فاصله با واحدهای صنعتی ، استخرهای پرورش ماهی و دامداری را به عنوان دیگر معیار برای راه اندازی یک واحد مرغداری دانست و افزود : متاسفانه عدم رعایت این مساله طی سال ها و راه اندازی این واحدها در نزدیکی مرغداری ها باعث شده تا تعدادی از این واحدها از اصول و معیارهای اخذ پروانه ساقط شوند .
عطایی نژاد از توسعه شهر و روستاها به عنوان دیگر پارامتر تاثیر گذار بر افزوده شدن تعدادی از مرغداری ها فاقد پروانه در مازندران عنوان کرد .
وی گفت : صدور مجوز و پروانه فعالیت بدون محدودیت به مرغداری ها در سالهای گذشته بر بدنه این صنعت مهم استان مازندران ضربه های جدی وارد کرد که اکنون اثرات آن را بدین صورت مشاهده می کنیم .

تبعات فعالیت غیر قانونی مرغداری ها
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران فعالیت بدون پروانه مرغداری ها را با تبعات دانست و افزود : این واحدها که نمی توانند از بیمه و خدمات دولتی برخوردار شوند هنگام بروز بیماری در طیور قادر به دریافت خسارت نیستند .
وی ادامه داد : این مساله باعث می شود تا صاحبان این نوع مرغداری ها در زمان بروز بیماری با قیمت ارزان ، تولیدات خود را به بازار عرضه بکنند .
عطایی نژاد احتمال انتقال آلودگی هنگام بروز بیماری طیور را از دیگر تبعات فعالیت بدون پروانه مرغداری ها درمازندران ذکر کرد و افزود : این واحدها زیرنظر کارشناسان دامپزشکی قرار ندارند.
وی ساماندهی این تعداد واحدهای مرغداری بدون پروانه را به عنوان برنامه در دستور کار معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرد .
عطایی نژاد گفت : تعداد واحدهای فعال مرغداری مازندران 2 هزار و 144 واحد است که در هر دوره 38 میلیون قطعه جوجه تولید می کنند .
استان مازندران سالانه حدود 210هزار تن گوشت مرغ تولید می کند که معادل 11درصد تولید کشور است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com