فعالیت های مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی استان مازندران

فعالیت های مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی استان مازندران
پرورش مرغ بومی از دیرباز در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق شمالی استان رایج بوده و روستاهائی از این طریق ضمن تولید و تأمین گوشت و تخم مرغ مورد نیاز، مازاد تولید را نیز به فروش می رساندند.
به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مهندس حسین نگهدار معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت مرغ بومی به خصوص از نظر حفظ خزانه ژنتیکی، کمک به اقتصاد خانوار روستائی، مقاومت در شرایط سخت محیطی و بیماری ها، استفاده مطلوب و بهینه از مازاد مواد غذائی و زراعی، بهبود رژیم غذایی روستائیان، تولید محصولات ارگانیک، ایجاد اشتغال و ... اظهار داشت: بدلایل فوق از سال 1365 تعدادی مراکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی در سطح کشور احداث و شروع بکار نموده است که در حال حاضر مرکز مرغ بومی استان مازندران یکی از مهمترین و شاخص ترین مراکز در سطح کشور می باشد که مناطق مختلف شمالی، شامل استان های سمنان، گلستان، گیلان و شمال تهران را تحت پوشش اصلاح نژاد و ترویج مرغ بومی قرار می دهد. 
مهندس نگهدار با بیان اینکه از بدو تأسیس این مرکز تاکنون با استحصال 18 نسل، پیشرفت های قابل ملاحظه ای در بخش اصلاح نژاد و ترویج مرغ بومی حاصل گردیده، به طوری که صفات اقتصادی مرغ بومی شامل ، وزن بدن ، وزن تخم مرغ ، تعداد تخم مرغ و سن بلوغ نسبت به گله اولیه حدود 45-15 درصد پیشرفت داشته افزود: با عنایت به جمعیت بیش از 45 میلیون قطعه مرغ بومی در سطح کشور ، میلیاردها ریال ارزش افزوده در این بخش حاصل می گردد که سهم بسزایی در اقتصاد روستا و خانوارهای روستائی دارد. 
وی در ادامه افزود: در بخش تکثیر و ترویج این مرکز تاکنون بیش از 4 میلیون قطعه جوجه یک روزه اصلاح نژادی تولید شده و در مراکز ترویجی مرغ بومی به مدت 60-30 روز تحت شرایط استاندارد از نظر دما، رطوبت، حرارت، تغذیه، بهداشت و ... پرورش یافته و بین متقاضیان روستائی توزیع گردیده که به دنبال آن ضمن ایجاد اشتغال مولد مستقیم و غیرمستقیم، با افزایش تولید گوشت سفید و تخم مرغ در سطح روستا، نقش مهمی در ایجاد خودکفائی این محصولات و تنوع تولیدات در سطح کشور داشته است. 
مهندس نگهدار درخصوص تولیدات ترویجی این مرکز در سال گذشته و مقایسه با نسل اول اظهار داشت: تولید و تکثیر جوجه یک روزه در سال 67 (110 هزار قطعه)، تولید و توزیع نیمچه در روستا 104500 قطعه، تولید و توزیع تخم مرغ نطفه دار 15000 عدد تولید و توزیع تخم مرغ خوردنی 80000 عدد بوده که در سال 89 بترتیب به 373941و34594 قطعه،00 185 عدد و 175598عدد افزایش یافته است که رشد قابل ملاحظه ای داشته و این در حالی است که طبق برنامه ریزی های انجام شده در جهت کاهش هزینه ها، تعداد گله تکثیری و اصلاح نژادی نسبت به سال قبل کاهش داشته است. 
وی در پایان گفت: با توجه به مصوبه دور دوم سفر ریاست محترم جمهور به استان مازندران مبنی بر تجهیز و بهسازی مراکز و سالن جوجه کشی و نظر به تأمین اعتبار و فراهم شدن مقدمات اجرائی پروژه ، عملیات مذکور آغاز شده و به زودی به اتمام خواهد رسید که به دنبال آن ضمن افزایش سقف تولید جوجه یک روزه تا 700 هزار قطعه در سال، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای 20 نفر را به دنبال خواهد داشت.
 
کلمات کلیدی مرغ بومی
نظرات شما
  •  

    فضل اله یوسفی روشن گفت : ۹۰/۰۹/۱۷

    سلام-خیلی خوش حال شدم از این خبر که تاکنون به نسل 18 رسیدید. انشاالله موفق باشید.

    پاسخ...
  •  

    مهندس جهان تبغ گفت : ۹۶/۱۲/۱۰

    سلام.باتشکروقدردانی اززحمات همکاران.من 32سال دربخش طیور درجهادکشاورزی خدمت کردم و2سال پیش بازنشسته شدم.درقالب طرح های اقتصادمقاومتی واشتغال روستائیان ودرآمدزایی؛بدنبال خریدوتوزیع نیمچه بومی ازمراکز پشتیبانی مرغ بومی هستیم.اگرامکان تولید وفروش نیمچه بومی به تعداد20هزارقطعه حتی درچندپارتی هست

    پاسخ...
  •  

    علی مولایی گفت : ۰۰/۰۵/۲۷

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت همه همکاران زحمتکش
    بنده تعداد صد عدد مرغ بومی اصلاح شده تخمگذار نیاز دارم
    اگر می‌توانیم از شما تهیه کنیم لطفا راهنمایی کنید
    خیلی ممنونم
    مولایی هستم از البرز
    لطفا از طریق پیام تلفنی _یا واتس آپ راهنمایی بفرمایید

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com