فعالیت دلالان در صنعت مرغداری مشکل‌ساز شده است

فعالیت دلالان در صنعت مرغداری مشکل‌ساز شده است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان فعالیت واسطه‌ها و دلالان در صنعت مرغداری را یکی از مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: باید دولتمردان فکری به حال رفع این مشکل کنند.
داوود شعبانلو با بیان اینکه صنعت مرغداری همدان در سطح کشور جایگاه نسبتاً خوبی دارد، گفت: همدان ظرفیت تولید 75 هزار تن گوشت مرغ را دارد که 60 درصد آن دارای مصرف داخلی بوده و 40 درصد مازاد تولید آن نیز به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
وی از فعالیت 471 واحد مرغ گوشتی در همدان با ظرفیت هشت میلیون قطعه خبر داد و افزود: صدور پروانه تاسیس برای چهار میلیون قطعه مرغ نیز در دست اقدام است که با این ظرفیت، شرایط استان بهتر خواهد شد.
افزایش قیمت نهاده‌ها دردسرساز شده است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان با اشاره به برخی نگرانی‌های فراروی این صنعت، افزایش کرایه حمل بار که ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه گازوئیل بوده را یکی از مشکلات پیش رو دانست.
وی با بیان اینکه قیمت نهاده‌ها قبلاً 58 تومان بود که در حال حاضر به 85 تومان افزایش یافته‌ از افزایش 90 درصدی نرخ جوجه یک‌روزه نیز خبر داد و افزود: قیمت خوراک طیور نیز 50 درصد افزایش داشته است.
شعبانلو قیمت سال گذشته مرغ زنده را چهار هزار تومان و قیمت حال حاضر آن را چهار هزار و 300 تومان دانست و گفت: با وجود افزایش قیمت‌ در بخش‌های دیگر، در زمینه قیمت مرغ افزایشی نداشتیم.
وی گفت: مشکلات بخش صنعت مرغداری، زنگ خطر و اعلام بحرانی است که باید با تدابیر منطقی جلوی آن گرفته شود.
در قیمت نهاده‌ها بازار تعیین‌کننده است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان با بیان اینکه طی 10 روز گذشته مرغ جزو کالاهای مشمول تعزیرات اعلام شده، نبود نظارت بر قیمت نهاده‌ها را یک مشکل اساسی خواند و ادامه داد: از آن جا که در قیمت نهاده‌ها، بازار تعیین‌کننده است، کنترلی بر روی قیمت آن نیست.
وی از کاهش تقاضا در خرید مرغ خبر داد و گفت: این در صورتی است که در کشور و همچنین استان، سرانه مصرف گوشت مرغ بالا بوده است.
شعبانی در ادامه مشکلات صنعت مرغداری را بیشتر مربوط به کشور دانست و افزود: البته مسئولان استانی نیز باید در زمینه رفع مشکلات موجود ما را یاری کنند.
صنعت مرغداری حرفه‌ای پرمزیت
وی گفت: صنعت عریض و طویل مرغداری بعد از صنعت نفت، بزرگترین صنعت کشور بعد از صنعت نفت است.
شعبانلو صنعت مرغداری را حرفه‌ای پرمزیت دانست و ادامه داد: این حرفه برای سودآوری نیازمند حداقل‌ترین امکانات مانند زمین و آب است اما بیشترین بازده را دارد.
وی ضمن اینکه خواستار پشتیبانی دولت از این صنعت شد در خصوص تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر روی آن گفت: در مرحله اول قرار بود بخشی از منابع برای حمایت از تولید در اختیار تولیدکننده قرار گیرد که این وعده در عمل محقق نشد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان حذف ارز مرجع در سال 92 را نیز باعث افزایش قیمت نهاده‌هایی مانند سویا دانست و ادامه داد: در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز به خاطر افزایش قیمت‌ها، شاهد کاهش تقاضا در بازار هستیم.
وی گفت: با این اوصاف چهار دوره جوجه‌ریزی در سال به 2 دوره تبدیل می‌شود که این به معنای آسیب‌ رسیدن به صنعت مرغداری است.
در تولید مرغ‌ از هورمون استفاده نمی‌شود
شعبانلو در پاسخ به این سئوال که همکاری بانک‌ها با مرغداران چه طور بوده است، افزود: تا سال 90 نقدینگی برای مرغداران تعریف شده بود اما از آن سال تاکنون هیچ نقدینگی برای مرغداری‌ها در نظر گرفته نشده است.
وی حضور واسطه‌ها و دلالان در این حرفه را نیز یکی از مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: باید دولتمردان فکری به حال رفع این مشکل کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سئوال که چرا در روند رشد مرغ از هورمون استفاده می‌شود! ضمن رد این مطلب گفت: این موضوع، اشتباهی بیش نیست که در ذهن مردم شکل گرفته است.
جوجه‌ها به لحاظ ژنتیکی اصلاح می‌شوند
وی با بیان اینکه جوجه‌ها به لحاظ ژنتیکی اصلاح می‌شوند و همین باعث افزایش وزن آن‌ها می‌شود، ادامه داد: استفاده از سویا و همچنین مواد معدنی در تغذیه جوجه‌ها مورد توجه بوده و به هیچ وجه از هورمون استفاده نمی‌شود.
شعبانی تاکید کرد: از سوی دیگر توجه به این نکته لازم است که استفاده از هورمون به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.
وی گفت: صنعت مرغداری کشور از نظر امکانات فنی و تخصصی به هیچ وجه کمتر از مرغداری‌های اروپا نیست.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان همدان با بیان اینکه کاهش وزن مرغ یکی از خواسته‌های مرغداران است، خواستار توجه به این مهم از سوی برنامه‌ریزان شد.
تشکل‌های مردمی در طرح «زنجیره تولید» مدنظر باشند
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح «زنجیره تولید» برای مرغداری‌ها، آن را اقدام مطلوبی از سوی دولت دانست و ادامه داد: البته این طرح انحرافی دارد که باید نسبت به آن حساس بود.
شعبانی در تشریح این مطلب گفت: با این طرح، خواسته یا ناخواسته، صنعت مرغداری در اختیار عده‌ای سرمایه‌دار قرار می‌گیرد در صورتی که بهتر است اجرای این طرح در قالب تشکل‌های مردمی تعریف شود.
وی در پایان با بیان اینکه جایگاه مرغ گوشتی اصلاً در این طرح دیده نشده است، خواستار حل این مشکل از سوی دولت شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com