فروش داروهای غیرمجاز کذب است

فروش داروهای غیرمجاز کذب است
مصرف خودسرانه و غیرصحیح دارو به خصوص آنتی بیوتیک‌ها برای مبارزه با بیماری و همچنین عدم توجه به مقاومت دارویی ایجاد شده در انسان و دام و همچنین بروز برخی از بیماری‌ها از معضلاتی است که متاسفانه در کشور به وفور مشاهده می‌شود. 
به منظور بررسی دقیق‌تر این موضوع با تعدادی از دامپزشکان در خراسان شمالی گفت‌وگو کرده و عوامل زمینه ساز در مصرف خودسرانه دارو جستجو شد. 
دکتر دامپزشک، ابراهیم تبریزیان در این خصوص به ایسنا می‌گوید: متاسفانه دامداران این استان به علت عدم تعادل بین قیمت هزینه تولید و وضعیت اقتصادیشان و به منظور عدم پرداخت هزینه ویزیت اقدام به استفاده خودسرانه دارو می‌کنند. 
وی می‌افزاید: این امر گاهی سبب بهبود بیماری دام می شود این درحالیست که گاهی دام بهبود نمی‌یابد و وضعیت جسمی آن بدتر می‌شود و این زمانی است که دامدار به دامپزشک مراجعه کرده و انتظار انجام معجزه را دارد. 
دکتر علی عسل فروش، یکی دیگر از دامپزشکان خراسان شمالی با اشاره به افزایش اطلاعات دامدارها در خصوص استفاده و تاثیر داروها اظهار می‌کند: متاسفانه این امر سبب شده تا دامدار بدون مراجعه به دامپزشک اقدام به درمان خودسرانه و خرید دارو از داروخانه کند. 
وی ادامه می‌دهد: با توجه به این که فروش داروی بدون نسخه توسط داروخانه طبق قانون ممنوع است اما این امر از سوی داروخانه‌های استان مشاهده می‌شود. 
عسل فروش با بیان این که اکثر داروخانه‌ها تصور می‌کنند که اگر مشتری برای خرید دارو به آنها مراجعه کند و آنها از تحویل دارو به دامدار به علت نبود نسخه خودداری کنند، دامدار بار دیگر به آنها مراجعه نمی‌کند، تاکید می‌کند: این عامل نیز یکی از علت‌های نسخه پیچی از سوی داروخانه‌ها است. 
وی اظهار می‌کند: مصرف خودسرانه دارو در بین دامداران سنتی به خصوص گوسفنددارها و همچنین مرغداران بیشتر دیده می‌شود. 
عسل فروش با اشاره به مقاومت‌های دارویی ایجاد شده در بدن دام و ایجاد بیماری‌هایی از قیبل سرطان و ناراحتی‌های گوارشی در استان توضیح می‌دهد: اگر نسخه پیچی و درمان توسط دامپزشک انجام پذیرد، دامپزشک داروهای مورد نیاز را تجویز کرده و راهنمایی‌های لازم و همچنین مدت زمان منع مصرف گوشت و یا شیر را به دامدار گوش زد می‌کند. 
وی با بیان این که بر طبق قانون، نسخه پیچی و ویزیت دام از سوی تکنسین‌ها و کاردان‌های دامپزشکی ممنوع است این درحالیست که این امر در این استان به وفور دیده می‌شود تصریح می‌کند: متاسفانه فروش دارو در این استان به صورت فله‌ای است. 
به گفته دکتر احمدرضا رحمانی، یک دامپزشک، راه اندازی بیمارستان به منظور حضور تمام وقت دامپزشکان و تحویل دارو براساس نسخه یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از استفاده خودسرانه دارو در بین دامدارن و نسخه پیچی داروخانه‌ها است. 
به گزارش ایسنا، دکتر محمد رضا بهروزیان، رییس نظام دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به این که طبق قانون تحویل دارو باید با نسخه انجام شود می‌گوید: اداره دامپزشکی با همکاری تعزیرات به منظور جلوگیری از بروز تخلفات بر داروخانه‌ها نظارت دارند. 
بهروزیان می‌افزاید: با توجه به این که دارو کالایی استراتژیک است و یک رونوشت از زمان ورود آنها به داروخانه و همچنین قیمت آنها به دامپزشکی ارسال می‌شود، این مرکز از تمامی موجودی داروها و تعداد داروی به فروش رسیده مطلع است. 
وی با بیان این که تعداد داروخانه‌های دامپزشکی موجود در این استان اندک است و این امر سبب شده تا نظارت‌های کافی بر روی آنها وجود داشته باشد ادامه می‌دهد: این استان در خصوص نسخه پیچی از سوی داروخانه‌ها و استفاده خودسرانه دارو از سوی دامداران از وضعیت مناسبی برخوردار است. 
وی با ذکر این که 12 داروخانه پخش داروهای دامی در این استان فعال هستند اظهار می‌کند: تعداد برخوردهای این دستگاه با داروخانه‌های متخلف پنج مورد بوده که برای آنها رای نیز صادر شده است. 
به گفته وی 187 ریال دارو خارج از چرخه مصرف جمع آوری و به مقامات قضایی ارجاع داده شد. 
این مقام مسوول حضور دامپزشک در مطب را یکی از عوامل جلوگیری از نسخه پیچی داورخانه‌ها و استفاده خودسرانه دارو می‌داند. 
وی در پاسخ به این که دامداران به علت نرخ تعرفه‌ها به دامپزشک مراجعه نمی‌کنند اظهار می‌کند: نرخ تعرفه‌ها در این استان ناچیز است و متاسفانه در سال 87 هیچ افزایشی در این نرخ‌ها وجود نداشته است. 
رییس نظام دامپزشکی خراسان شمالی همچنین فروش داروهای غیرمجاز در استان را تکذیب و تاکید می‌کند: محال است که داروی غیرمجاز در داروخانه‌های این استان به فروش برسد. 
وی همچنین با اشاره به این که نسخه پیچی و درمان دام از سوی تکنسین‌ها و کاردان‌های دامپزشکی ممنوع است بیان می‌کند: بر این اساس طی سال گذشته پروانه کاری یکی از افراد لغو و یکی از این افراد نیز توبیخ شده است. 
بهروزیان با بیان این که فرهنگ سازی در جهت عدم استفاده خودسرانه دارو یکی از اقدامات پیشگیرانه است که می‌توان انجام داد می‌گوید: در این راستا با برگزاری همایشی در سال گذشته 220 نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی، آموزش‌های لازم را برای راهنمایی دامداران دریافت کرده‌اند. 
وی در خاتمه تاکید کرد: از دامپزشکان بخش خصوصی تقاضا می‌شود در صورت مشاهده تخلف این شبکه را آگاه کنند. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com