فرهنگ سازی مصرف شیر، کیفیت بخشی به محصول تولیدی، از راهکارهای توسعه تولید شیر

فرهنگ سازی مصرف شیر، کیفیت بخشی به محصول تولیدی، از راهکارهای توسعه تولید شیر

منادی نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو درمجلس شورای اسلامی فرهنگ سازی برای مصرف بهینه و مناسب شیر و جلوگیری از واردات شیر خشک به کشور را خواستارشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان ، دکترمنادی که در همایش شیرخام وتاثیر آن در کیفیت فرآورده های شیری درداننشگاه تبریز سخن می گفت افزود : واردات شیر خشک یکی از معظلات پیش روی صنعت شیر در کشور می باشد و ابراز امیدواری کرد تا با جلوگیری از واردات شیر خشک به کشور گام موثری در تولید ، مصرف و فرآوری شیرخام برداشته شود.
مدیرصنایع تضمین کیفیت صنایع شیرایران نیز دراین همایش با بیان اینکه حدود90 درصد از کیفیت محصولات لبنی به کیفیت شیرخام بر می گردد افزود : افزایش بهداشت و دوشیدن صحیح دام از جمله راه های افزایش کیفیت مواد لبنی بخصوص شیر بشمارمی رود. دبیریان جلوگیری از عرضه شیرخام بصورت فله ، برنامه ریزی هدفمند برای اجباری کردن استاندارد شیرخام و هدایت شیرخام به واحدهای تولیدی را به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های خطرناک دامی ضروری دانست. رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نیز دراین همایش با اشاره به اینکه سالانه حدود 900 هزار تن شیر بصورت صنعتی ، نیمه صنعتی و سنتی تولید می شود سهم استان را بصورت صنعتی 30 درصد ذکرکرد.
محمدیان با بیان اینکه بیشترین میزان شیر تولیدی استان از دام سنگین وکمتراز 10 درصد از دام سبک تولید می شود گفت : هم اکنون 130 مرکز جمع آوری شیر دراستان ، شیرتولیدی را از دامداران دریافت و به کارخانه ها ی فرآوری تحویل می دهند. وی همچنین افزود : در حال حاضر معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان با برنامه های در دست اجرا ظرفیت اقتصادی واحدهای صنعتی را تعریف کرده ودرصورت اقتصادی بودن واحد تولیدی نسبت به صدور پروانه تاسیس اقدام می نماید وسالانه حدود 7درصد برتولید شیر خام استان افزایش می یابد.
دکترمحمدیان همچنین ازتشکیل 13 تشکل صنفی در شهرستانهای استان آذربایجان شرقی خبرداد و گفت : راه اندازی این تشکل ها می تواند ، علاوه برشناسنامه دارکردن محصولات کشاورزان به عنوان بازوان توانای مدیران تصمیم گیر عمل نموده و اجرای برنامه های تعریف شده را دربخش کشاورزی تسهیل نمایند .
بنابراین گزارش رئیس سازمان جهادکشاورزی استان پایین بودن قیمت شیرخام رایکی از مشکلات دامداران ذکر کرد و گفت : این مشکل توسط تولید کنندگان و پیگیری متولیان امر و با تصویب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و بادرنظر گرفتن قیمت تمام شده شیر نسبت به عرضه وتقاضا قابل حل بوده که در نتیجه تولیدکنندگان با اطمینان خاطر بیشتر به تولید ادامه میدهند. گفتنی است : سرانه تولید شیرخام در کشور 110 کیلوگرم و مصرف سرانه آن بین 80 تا 90 کیلوگرم است و این در حالی است که بیش از 90 درصد ایرانیان از کمبود کلسیم وپوکی استخوان رنج می برند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com