فراهم شدن مقدمات ورود گله شترمرغ ‌نژاد گردن آبی ‌از ‌ایتالیا به زابل

فراهم شدن مقدمات ورود گله شترمرغ ‌نژاد گردن آبی ‌از ‌ایتالیا به زابل

مصطفی غفاری در گفتگو با فارس در زابل با بیان اینکه تنها باغ وحش تحقیقاتی مصوب محیط زیست کشور در دانشگاه زابل وجود دارد که فعالیت‌های آن با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام می‌شود، اظهار داشت: باغ وحش تحقیقاتی دانشگاه زابل در راستای فعالیت‌های پژوهشی در وسعتی حدود 10 هکتار در سال 1374 راه‌اندازی شده که به دلیل برخورداری از گونه‌های متنوع در نوع خود در جنوب شرق کشور بی‌نظیر است.
وی افزود: هم‌اکنون حیوانات مختلفی از جمله تمساح پوزه کوتاه، گربه وحشی، خرس سیاه، گاو نژاد سیستانی، کانگرو، شیر آفریقایی، گرگ، گوزن ایرانی، مرغ و خروس ژاپنی و انواع مختلف کبوتر در پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل وجود دارند.
مسئول پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل به طرح پرورش شترمرغ در این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: دانشگاه زابل به عنوان نخستین مرکز علمی و دانشگاهی در کشور کار پرورش و مطالعه بر روی شترمرغ را از سال 1380 آغاز کرد.
وی ادامه داد: در مطالعات و ارزیابی‌های علمی اولیه در قالب طرح سازگاری شترمرغ با منطقه سیستان متوجه سازگاری مطلوب و افزایش وزن بالاتر از نرم معمول شد.
غفاری بیان کرد: پس مشخص شدن سازگاری شترمرغ با منطقه سیستان و افزایش وزن آن، پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل ضمن انعقاد قرار داد با سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، مقدمات ورود گله شترمرغ از نژاد گردن آبی که یکی از بهترین نژادهای موجود دنیا است، را به طور مستقیم از کشور ایتالیا فراهم کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف دانشگاه در اجرای طرح پرورش شترمرغ، تغییر الگوی دامپروری در منطقه سیستان بوده، در راستای این امر اقدام به افزایش تعداد شترمرغ‌های موجود در مجموعه کرد به طوری که تعداد آنها از 150 قطعه قبل از مرداد 1385به 600 قطعه افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با واگذاری شترمرغ‌های موجود به علاقه‌مندان امر پرورش شترمرغ، این صنعت که با توجه به وجود صنایع جانبی متعدد می‌تواند صنعت درآمدزایی مهمی در منطقه باشد، ترویج و گسترش یابد.
مسئول پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل از واگذاری تعداد هشت قطعه شترمرغ به دانشگاه بلوچستان پاکستان خبر داد و افزود: در راستای تبادلات علمی و پژوهشی بین دانشگاه زابل و دانشگاه بلوچستان پاکستان، این تعداد شترمرغ به این دانشگاه تحویل داده شد.
غفاری در ادامه، استفاده مناسب از امکانات و ظرفیت‌های بالقوه موجود در سطح منطقه، تغییر الگوی دامپروری با استفاده از پرورش حیوانات غیرمرسوم، به کارگیری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در امر انتقال فناوری تحقیقات کاربردی و ارائه راهکارهای مناسب به مسئولان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های جدید در منطقه را از جمله اهداف مهم تاسیس این پژوهشکده در دانشگاه زابل عنوان کرد.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com