فراز و نشیب تولید تخم مرغ

فراز و نشیب تولید تخم مرغ
آذربایجان شرقی بعد از تهران بزرگترین تولیدکننده تخم مرغ کشوراست و صنعت دام و طیور و مرغداری این استان نقش بسیار مهمی در تامین پروتئین کشور دارد. آذربایجان شرقی با تولید 80 هزار تن تخم مرغ حدود 10 درصد تولید این محصول را در کشور بدست آورده است .
مسعود محمدیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت : بدلیل شکل گیری یکی از دانشکده های مهم دامپزشکی کشور در تبریز در 5 دهه گذشته این استان دارای نیروهای متخصص در امور دام و دامپروری است و انتقال فناوریهای جدید صنعت دام و طیور در بعد از انقلاب اسلامی به این استان صورت گرفته است.
وی افزود: هم اکنون این استان در تولید گوشت قرمز ، گوشت سفید و تخم مرغ در رده های ممتازکشوری بوده و صادرات این فرآورده ها به تمامی استانها و همچنین کشورهای همسایه صورت می گیرد ، طوریکه در سالهای گذشته سالانه 25 هزار تن تخم مرغ ایرانی از این استان صادر شده است .
محمدیان گفت : بزرگترین و پیشرفته ترین مرغداری تخم گذار کشور در کشت و صنعت موسوم به آذربایجان خاوری در شبستر شکل گرفته است که ظرفیت پرورش 2 میلیون قطعه مرغ تخم گذار و 500 هزار قطعه پولت را داراست .
وی گفت : امسال پیش بینی می کنیم بیش از 80 هزار تن تخم مرغ در استان تولید شود و برای تنظیم بازار مصرف و جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان با هماهنگی های انجام شده با پشتیبانی امور دام ، تخم مرغ مازاد بر نیاز مصرف کنندگان ذخیره می شود.
محمدیان گفت: ظرفیت فعال مرغداریهای تخم گذار استان بیش از 6 میلیون قطعه است و روزانه بیش از 200 تن تخم مرغ در این مرغداریها تولید و به بازارهای مصرف استان و تمامی نقاط کشور عرضه می شود .
دکتر زندیه مدیر کل دامپزشکی استان نیز با اشاره به کنترل کامل بر نحوه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در آذربایجان شرقی از سوی اداره کل دامپزشکی استان گفت : اکیپ های نظارتی اداره کل دامپزشکی به طور شبانه روزی برنحوه تولید و عرضه مرغ و تخم مرغ نظارت می کنند و خوشبختانه تا کنون هیچ گونه بیماری درواحدهای پرورش مرغ گوشتی و تخم گذار در استان گزارش نشده است .
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت : آذربایجان شرقی با تولید بیش از 80 هزار تن تخم مرغ در رده دوم کشوری قرار دارد .
جاوید بهروزین گفت : تخم مرغ کاملترین ، فراوانترین و ارزانترین غذای پروتئینی است و در کشورهای توسعه یافته تلاش می شود شهروندان روزانه یک عدد تخم مرغ بویژه در وعده صبحانه مصرف کنند .
وی گفت : سرانه مصرف تخم مرغ در ایران نصف کشورهای توسعه یافته است و هم اکنون هر ایرانی روزانه به طور متوسط نصف یک عدد تخم مرغ را مصرف می کند و در ایران مصرف تخم مرغ در زمستان و فصل سرما افزایش می یابد .
جاوید بهروزین افزود : با جلسات متعددی که با مرغداران داشتیم بکارگیری فناوریهای جدید در حوزه مرغداری آغاز شده است و ما بدنبال افزایش تخم مرغ استان به 120 هزار تن در سال هستیم .
وی افزود : در وضعیت فعلی برای توسعه صادرات تخم مرغ به کشورهای همسایه و نیز افزایش سرانه مصرف ، نیازمند راه اندازی واحدهای جدید پرورش مرغ تخم گذار در استان هستیم.
بهروزین از تشکیل ستاد استانی ترویج مصرف تخم مرغ متشکل از سازمان جهاد کشاورزی ، نظام پزشکی و دامپزشکی و تشکل های بخش خصوصی و اتحادیه مرغداران تخم گذار در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت : ساندویچ تخم مرغ را به عنوان یک صبحانه سالم در بین کودکان توزیع خواهیم کرد .
جابر ارجمندی مرغدار باسمنجی نیز گفت : گرانی دانه و جوجه یک روزه ، بالا رفتن هزینه های تولید و انرژی و هزینه گزاف مبارزه با بیماریهای دامی و عدم ارائه تسهیلات لازم بانکی و یا تامین نهاده هایی چون ذرت و سویا که وارداتی است مرغداران را با چالش های زیادی رو به رو کرده است که این امر موجب افزایش قیمت تخم مرغ شده است .
وی گفت : قبلا تامین نهاده های دامی از طریق شرکت پشتیبانی امور دام صورت می گرفت که در سالهای اخیر این شرکت به وزارت صنعت ، معدن و تجارت واگذار شده و جهاد کشاورزی خود را کنار کشیده است .
وی گفت : وظیفه اصلی حمایت از مرغداران طبق قانون بعهده وزارت جهاد کشاورزی است در حالیکه این سازمان اهرمهای لازم برای حمایت کامل از مرغداران را ندارد که نمونه آن در تنظیم بازار محصولات دامی و مرغ و تخم مرغ ، بازاریابی خارجی و عاجز بودن در تامین نهاده های دامی است .
ارجمندی افزود : باید دانه و جوجه یکروزه از سوی سازمانهای مربوطه از جمله جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت صورت گیرد چرا که دلالان در اکثر موارد توزیع و فروش دانه و جوجه یکروزه را بدست گرفته اند که این امر موجب بالا رفتن قیمت و هزینه های تولید مرغ و تخم مرغ می شود و سود حاصل از آن به جیب دلالان سرازیر می شود .
علیرضا هدایی وند ، توزیع کننده عمده تخم مرغ نیز گفت : در آبان ماه جاری هر کیلو تخم مرغ را با شانه حدود 36 هزار ریال به مغازه داران می فروشیم و آن ها نیز تخم مرغ را با کیلویی 48 هزار ریال به مصرف کننده ها می فروشند ولی تخم مرغ های برند دار که نشان استاندارد و تاریخ تولید و انقضاء دارند بالای 50 ریال در هر کیلو به فرش می رسد .
وی گفت : در سال های اخیر مصرف تخم مرغ در آذربایجان شرقی بسیار بالا رفته است و هم اکنون روزانه بیش از 50 تن تخم مرغ در آذربایجان شرقی به فروش می رسد.
شمس الله فتحی، مرغ دار نمونه ملکانی نیزگفت: ارتقاء کیفی تولید تخم مرغ و توجه به اصول بهداشتی و پایین آوردن هزینه های تولید از علل انتخاب وی به عنوان مرغ دار نمو نه بوده است.
وی گفت: با به کار گیری قفس های تمام اتوماتیک توانسته ایم بهداشت تخم مرغ ها را تامین کنیم و از شکستگی و خراش آن ها جلوگیری کنیم.
وی گفت: در بازار مصرف کشور های آسیای میانه و قفقاز و عراق از تخم مرغ استان استقبال می شود ولی عوارض گمرکی و هزینه های بالای نگهداری ، بسته بندی و حمل و نقل موجب رقابتی نبودن این محصول در بازار های مصرف خارجی می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان نیز راه اندازی مرغداری های مکانیزه و تجهیز مرغداریهای قدیمی و سنتی را به تاسیسات جدید یادآور شد و گفت : اگر نظام بانکی تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مرغداران قرار دهند آنان به رفع نواقص مرغداریهای سنتی و قدیمی خواهند پرداخت .
غفور عبداللهی افزود : استان آذربایجان شرقی دارای 337 واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت 9 میلیون و 200 هزار قطعه است که از این تعداد حدود 210 واحد با ظرفیت تولید 6 میلیون و 600 هزار قطعه فعال هستند و تولید روزانه تخم مرغ در برخی از ایام سال از 211 تن در روز فراتر می رود .
وی گفت : جوجه ریزی در مرغداریهای استان در شهریور ماه سال جاری از 2 میلیون و 800 هزار قطعه فراتر رفته است که بزودی شاهد افزایش تولید مرغ و تخم مرغ در آذربایجان شرقی خواهیم بود .
دکتر نوشین اسدی پور گفت: زرده تخم مرغ در رشد نونهالان بسیار موثر بوده و 6 گرم پروتئین با ارزش بیوتکنولوژیکی در هر تخم مرغ ذخیره شده و برای بیماران قندی و دیابت و زخم معده نیز مفید است .
وی افزود : تخم مرغ دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری و حاوی ویتامین های مهم و مورد نیاز بدن است و توصیه کارشناسان تغذیه این است که نوجوانان باید روزانه یک تخم مرغ را مصرف نمایند .
بر اساس آمار ارائه شده توسط فائو، ایران دارای جایگاه دهم تولید تخم مرغ در جهان است، ولی سرانه مصرف این محصول پایین بوده و در حد 10 کیلوگرم است که تلاش می‌شود با افزایش حمایت‌های لازم از این صنعت و اصلاح فرهنگ مصرف آن در جامعه به سطح جهانی مصرف تخم مرغ که 19 تا 20 کیلوگرم در سال است ،افزایش یابد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com