فرآیند واردات دام از بازارچه‌های مرزی

فرآیند واردات دام از بازارچه‌های مرزی
اعضای کارگروه دام سیستان و بلوچستان با حضور دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی و مسئولان دامپزشکی خراسان جنوبی به تشریح مراحل و فرآیند واردات دام به سیستان و بلوچستان پرداختند.
واردات دام زنده به سیستان و بلوچستان و به دنبال آن راه‌اندازی صنایع کشتارگاهی، بسته‌بندی و چرم، سهم بسزایی در ایجاد اشتغال منطقه داشته و در این شرایط قاچاق دام قطعاً به این چرخه آسیب بزرگی وارد می‌‌کند.
اهمیت این موضوع مسئولان استان‌های‌ شرقی از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی را گردهم جمع کرده تا ضمن اندیشیدن راهکارهای مناسب برای جلوگیری از قاچاق دام، مراحل واردات دام را بررسی و روند واردات دام را برای متقاضیان تسهیل کنند.
مراجعه متقاضیان به جهادکشاورزی نخستین گام برای واردات دام
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای انجام مراحل واردات دام به استان، ابتدا متقاضیان به سازمان جهادکشاورزی مراجعه می‌کنند.
قربانعلی موحدنیا عنوان کرد: در این مرحله سازمان جهاد کشاورزی از متقاضیانی که می‌خواهند دام وارد کنند، نامه درخواست خواسته و آنجا به سه طریق با تقاضای وی موافقت شده و در صورت داشتن یکی از موارد ذیل به وی مجوز داده می‌شود.
وی افزود: به متقاضیانی که دارای پرونده دامداری صنعتی یا روستایی باشند، مرزنشینانی که به هر نحو می‌خواهند واردات انجام دهند، دارندگان واحدهای بسته‌بندی، سرمایه‌داران و غرفه‌دارانی که دارای کارت پیله‌وری هستند و توانایی واردات دام را از لحاظ مالی و مکانی دارند مجوز ورود دام زنده داده می‌شود.
این مسئول ادامه داد: پس از ارائه درخواست متقاضی به شرط داشتن قرنطینه دائم یا موقت و تعیین بازارچه‌ای که از آن می‌خواهد اقدام به ورد دام زنده کند، سازمان جهادکشاورزی به وی مجوز داده و رونوشتی از مجوز به ادارات مربوطه از جمله کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان ارسال می‌شود.
موحدنیا در ادامه گفت: پس از طی این مراحل متقاضی باید به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کند.
ثبت آماری واردات دام بر عهده صنعت، معدن و تجارت است
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در زمینه نقش این سازمان در مراحل ورد دام زنده به سیستان و بلوچستان ابراز داشت: در این مرحله مجوز ثبت آماری واردات دام توسط نزدیک‌ترین اداره صنعت، معدن و تجارت برای مبدأ ورودی صادر می‌شود که در پی آن مجوز ورود به بازارچه‌ مرزی، قرنطینه و اقدامات گمرکی داده می‌شود.
محمدرفیع سلطانزاده خاطرنشان کرد: نسخه‌ای از مجوز فوق برای بازارچه‌ها‌ی مرزی نیز رونوشت می‌شود.
توزین و سرشماری دام‌ها در بازارچه‌های‌ مرزی انجام می‌شود
مدیرکل بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان نیز بیان داشت: واردات دام زنده از مسیر بازارچه‌های‌ مرزی انجام می‌شود.
ابراهیم افرازه عنوان کرد: وقتی دام وارد بازارچه‌های‌ مرزی شد با حضور نماینده گمرک و هنگ مرزی دام توزین و سپس با تعداد مشخص به بازارچه‌های‌ مرزی تحویل می‌شود.
وی یادآور شد: صورت جلسه آن نیز به دامپزشکی ارائه می‌شود تا آن اداره‌کل نیز اقدامات مایه‌کوبی و غیره را انجام دهد.
قرنطینه دام مهم‌ترین مرحله واردات دام زنده به استان است
مهدی حسینی سرپرست دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز گفت: پس از طی این مراحل، دام‌ها به قرنطینه ارجاع و پس از گذراندن دوره قرنطینه به متقاضیان پروانه‌های گمرکی داده می‌شود.
خروج دام زنده از سیستان و بلوچستان ممنوع است
معاون سیاسی، امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان با تأکید بر رفع مشکلات واردات دام و طیور از استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی ابراز داشت: در صورتی‌که دام‌های وارداتی از آن استان‌ها در سیستان و بلوچستان به فروش نرسد، خروج مجدد این دام‌ها به صورت زنده مسیر نیست و در کشتارگاه‌های استان کشتار و لاشه آنها به مبدا ارسال می‌شود.
رجبعلی شیخ‌زاده با بیان اینکه یکی از مشکلات سیستان و بلوچستان توزیع مرغ زنده است از مسئولان دامپزشکی خراسان جنوبی خواست تا مجوز مرغ زنده به توزیع کننده‌ها ندهند و یا مجوز آنها را به مقصد کشتارگاه‌ها صادر کنند.
فروزانفر دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی نیز در پایان تعامل و همکاری سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی را برای رفع مشکلات واردات دام بسیار خوب عنوان کرد و گفت: جلسات مشترک این سه استان برای رفع مشکلات ورود دام زنده به کشور تدبیر بسیار خوب و راهگشایی در راستای رفع معضلات در این زمینه است که امیدواریم به زودی شاهد نتایج آن نیز باشیم.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com