عملکرد ضعیف ایران در زمینه صادرات تخم مرغ

عملکرد ضعیف ایران در زمینه صادرات تخم مرغ
دکتر سید فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران، در مصاحبه با برنامه تصویری "آنتن"  در خصوص اینکه چرا صادرات تخم مرغ به عهده اتحادیه میهن است، گفت: « زیرا کانون مرغ تخمگذار، اتحادیه میهن و شرکت مرغ مادر و نماینده سازمان دامپزشکی واحد دام و طیور همگی کارگروهی به نام کارگروه تولید طیور را تشکیل داده اند که تمام برنامه جوجه ریزی هر سال و تنظیم بازار را به عهده دارد.»
وی گفت: «این خواست خود ما بود که تمام وظایف توسط خود صنف انجام شود. برای تعادل بازار تخم مرغ، در شرایط عادی، باید 10 درصد تولید تخم مرغ به صادرات اختصاص یابد، حتی اگر برای این کار مجبور شویم تخم مرغ وارد کنیم نیز باید صادرات انجام شود.»
وی افزود: «صادرات ما باعث می شود تا بازار حفظ شود و مشتریان بین الملل ما مثل کشور عراق همچنان باقی بمانند. کشور عراق سال گذشته از ترکیه به علت آنفلوآنزای این کشور واردات زیادی نداشت. ترکیه سال گذشته کمبود صادرات تخم مرغ خود را از طریق واردات از اوکراین جبران کرد. در بازار افغانستان نیز ترکیه همین روند را پیش گرفت. البته ایران نتوانست از این مشکل ترکیه استفاده مطلوبی نماید ولی اگر ایران زیر ساخت های صحیح داشت، می توانست مانند ترکیه فرصتهایی خوبی را بدست آورد.
وی در پایان گفت: «ایران در سال 1394، 95 هزار تن صادرات داشت که این اولین سالی بود که بیش از 10 درصد تخم مرغ تولیدی صادر شد. و ایران توانست از تمام ظرفیت های صادراتی خود نهایت استفاده را ببرد ما بارها از دولت خواستیم که با ارائه تسهیلات و نقدینگی، به افزایش صادرات کمک کند اما متاسفانه چنین نشد..»

مجوزهای صادراتی، مشوق هایی برای صادرکنندگان
دکتر طلاکش، در مورد وجود شبه هایی در خصوص وجود رانت در صدور مجوز صادرات تخم مرغ اعلام کرد: این موضوع نمی تواند وجود داشته باشد و قوانینی وجود دارد که باعث می شود هر تولیدکننده ای وارد بحث صادرات نشود و پشتوانه های صادرات و انجام تعهدات وی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی در همین خصوص ادامه داد: «شاید ابتدا برخی تصور داشتند که این مجوزها با رانت صادر می شوند یا عملکرد اتحادیه سودجویانه است اما این طور نیست.»
وی گفت: «از مزایای این مجوزها آن است که صادرکنندگانی که صادرات مقطعی داشتند و در بازار تشنج ایجاد می کردند، مجبور شدند از بازار کنار بروند و فقط متخصصان برای مجوز اقدام کنند.»
وی افزود: «اتحادیه میهن قرار است پول هایی را که در ازای صدور مجوز دریافت می کند برای کمک به مشوق صادراتی استفاده کند. البته در سال گذشته ایران درگیر آنفلوآنزا بود و اکنون هم اوضاع هنوز مساعد نشده و نتوانسته ایم از این پول ها برای مشوق استفاده کنیم. یکی از کارهایی که اتحادیه میهن انجام داد این بود که بخشی از پول را به افرادی بدهد که به یارانه نیاز داشتند.»

دکتر طلاکش در خصوص میزان پول دریافت شده از کل صادر کنندگان تخم مرغ و سود انباشه بانکی آن گفت : یک میلیارد تومان و سود بانکی آن مبلغی نیست که بتوان با آن کارهای بزرگی کرد و این مبلغ صرفا هزینه بخش های کوچکی که در زمان های خاص نیاز به کمک مالی دارند می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com