عقب ماندن زیر ساخت های صادرات مرغ گلستان از تولید

عقب ماندن زیر ساخت های صادرات مرغ گلستان از تولید
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان گفت: در مدت 10 سال گذشته این استان از مصرف کننده مرغ به صادر کننده تبدیل شده، اما تامین امکانات و زیر ساخت ها همراه با بخش تولیدی رشد نکرده است.
رحمت الله سمیعی در نشست تخصصی با شماری از فعالان بخش طیور استان، اظهار داشت: صادرات محدود کنونی برای افزایش نیاز به برنامه ریزی و سرمایه گذاری در حوزه تامین زیر ساخت ها دارد.
به گفته وی، در این سال ها در مقطعی تا 20 هزار تن مرغ تولیدی از استان به خارج از کشور صادر شده ،ولی به دلیل نبود برنامه و مشکلات در حوزه های مختلف و فقدان زیرساخت ها، این صادرات کاهش یافته است.
وی بهترین زمان صادرات مرغ از استان گلستان را ابتدای سال اعلام کرد و افزود: بدلیل فقدان برنامه ریزی مناسب و حمایت نشدن تولید کننده ،تاکنون برای استفاده از این بازه زمانی موفق نبوده ایم.
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی گلستان هم گفت: اکنون 10 درصد مرغ تولیدی کشور در این استان تولید که از این میزان 80 درصد مازاد بوده و باید به دیگر استان ها و یا با تامین زیرساخت های لازم به خارج از کشور صادر شود.
غلامعلی هلاکو اظهار داشت: برای صادرات تولید مازاد مرغ باید سرمایه گذاری به درستی صورت گیرد.
وی شتاب در تشکیل کنسرسیوم صادراتی را برای حمایت از تولیدکنندگان صنعت طیور استان پیشنهاد داد و گفت: این طرح نگاه تخصصی به حوزه صادرات طیور در استان بوده که باید عملیاتی و از مزایای آن تولید کننده بهره مند شود.
هلاکو همچنین به وضعیت پرورش مرغ در استان اشاره کرد و افزود: اکنون ضریب تبدیل خوراک طیور به گوشت مرغ در مرغداری های استان به ازای هریک کیلو و800 گرم، یک کیلوگرم گوشت بوده، در حالی که میانگین کشوری به ازای دو کیلو و 9گرم، یک کیلوگرم گوشت مرغ است. 
وی اقلیم مناسب، استفاده از تکنولوژی در پرورش، کمتر بودن تلفات پرورش (4 درصد درگلستان و میانگین کشوری 9 درصد)، پایین بودن دوره پرورش (43 روز در گلستان و میانگین کشوری 51 روز) و ارائه تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش را از دیگر شاخص های مطلوب پرورش طیور در استان برشمرد.
طیق گزارش اسفند ماه 96 معاونت بهبود تولید دامی جهادکشاورزی، گلستان 966 مزرعه پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت بیش از 28 میلیون قطعه در سال دارد که 7 درصد ظرفیت کشوری را شامل می شود.
براساس این گزارش؛ ارزش تولیدات این صنعت در استان افزون بر 21 هزارمیلیارد ریال است که بیش از 30درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی این منطقه را شامل می شود.
پیشتر معاون برنامه ریزی و اقتصادی جهادکشاورزی گلستان در گفت و گو با ایرنا از امکان صادرات حدود 35 درصد از گوشت مرغ تولیدی در استان و به میزان 80 هزار تن خبر داده بود.
حسین کاویانی بر سرمایه گذاری در حوزه دستیابی به بازار مناسب به منظور رونق تولید گوشت مرغ در استان نیز تاکید نمود و پیشنهاد کرد که ضمن پرداخت یارانه مستقیم به تولیدکنندگان برای کاهش هزینه تولید گوشت مرغ، یارانه صادراتی به صادر کنندگان این بخش اختصاص یابد.
صنعت طیور گلستان به عنوان زنجیره تولید بخش مهمی از اقتصاد کشاورزی استان را شامل می شود، واحدهای مرغداری، صادرات مرغ و فرآورده های آن، توسعه صنایع تولید خوراک طیور، مرغ مادر، جوجه یکروزه و مزارع پرورش نیمچه گوشتی به عنوان سرمایه مطلوبی در حوزه تولید، تجارت و صادرات این صنعت است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com