عشایر 20 درصد گوشت کشور را تولید می‌کنند

عشایر 20 درصد گوشت کشور را تولید می‌کنند
مدیرکل امور تعاونی‎ها و نظام بهره‎برداری امور عشایر کشور گفت: عشایر 20 درصد گوشت کشور را تولید می‎کنند.
حسن ایران‎پاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با اجرای طرح پرواربندی امانی، میانگین لاشه دام هر بره حداقل 20 کیلوگرم افزایش پیدا می‎کند.
وی اظهار کرد: یک چهارم تولید گوشت که حدود 20 درصد کشوری باشد در اختیار عشایر بوده که این رقم بسیار بالایی است.
ایران‎پاک با بیان اینکه طرح پرواربندی برای اینکه اثبات بشود چند استان را به عنوان پایلوت قرار داده‎ایم، ادامه داد: از دو سال پیش ابتدا در خراسان رضوی و خراسان شمالی و امسال هم پنج استان دیگر آموزش می‎بینند.
مدیرکل امور تعاونی‎ها و نظام بهره‎برداری امور عشایر کشور اضافه کرد: هر خانواده عشایر به اندازه 10 برابر مصرف خود تولید دارند.
ایران‎پاک با بیان اینکه در طرح پرواربندی امانی تشکل‎های عشایری تسهیلاتی از صندوق عشایر در اختیارشان گذاشته می‎شود، گفت: تشکل‎ها به صورت قرض‎الحسنه با عشایر قرارداد می‎بندند که در آن تشکل‎های عشایری 60 درصد تسهیلات را به صورت علوفه به عشایر برای مصرف دام‎هایشان می‎دهند و 40 درصد هم به صورت نقدی برای پول دارو و سایر به آن‎ها داده می‎شود تا مجبور نشوند از دلالان قرض بگیرند.
وی با بیان اینکه سالانه بین 200 تا 228 هزار تن گوشت وارد کشور می‎شود که هزینه آن نزدیک به 4000 میلیارد تومان است، گفت: تعهد می‎دهیم با اجرای این طرح در همان سال اول 20 هزار تن به تولید کشور اضافه کنیم.
ایرا‎ن‎پاک گفت: با اجرای طرح پرواربندی امانی و طرح انتخاب نژاد برتر یک سوم دام حذف می‎شود که باعث تنفس مراتع می‌شود.
مدیرکل امور تعاونی‎ها و نظام بهره‎برداری امور عشایر کشور تصریح کرد: طرح انتخاب نژاد برتر نیز در همه استان‎های پایلوت انجام می‎گیرد.
ایران‎پاک با بیان اینکه طرح پرواربندی برای 15 هزار رأس دام لرستان انجام شده است، گفت: طرح تلقیح مصنوعی اولین بار در لرستان انجام شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com