عرضه و ذبح دام در16قربانگاه در روز عرفه وعید قربان

عرضه و ذبح دام در16قربانگاه در روز عرفه وعید قربان
حسین صفایی اظهارکرد: درگذشته ذبح دام باعث شکل‌گیری 500 شبکه ناهنجار و غیرمجاز ذبح دام زنده در تهران شده بود،‌ به گونه‌ای که نه تنها کنترل این دام‌ها غیرممکن بود بلکه با پراکنده شدن امحاء و احشاء آن در سطح شهر منجر به عوارض زیستی و آثار منفی در سلامتی مردم می‌شد.
وی ادامه داد: شهرداری برای اصلاح شرایط ذبح غیر مجاز به تاسیس سه مرکز ثابت در مناطق 4، 15، 18 تهران پرداخت که با امسال تامین اعتبار تاسیس یک قربانگاه دیگر در منطقه 5 مردم می‌توانند دام سالم و مطمئن خریداری کنند.
صفایی با اشاره به طرح دوم شهرداری برای جلوگیری از شرایط ذبح غیرمجاز دام گفت: شهروندان می‌توانند در یک دسترسی ساده از طریق تلفن 55050000 به دام سالم و معاینه شده دسترسی پیدا کنند. همچنین اقدام دیگر شهرداری برای دو مناسبت عید قربان و روز عرفه تاسیس 16 مرکز مجاز عرضه دام بهداشتی است که در آن 30 هزار راس دام معاینه و سپس عرضه می‌شوند.
وی افزود: سال گذشته 11 قربانگاه در سطح شهر به فعالیت می‌پرداختند که از 25 هزار راس دام 22 هزار راس در این قربانگاه‌ها عرضه شد و از این تعداد 334 راس دام به علت بیماری قبل از ذبح قرنطینه و از گله حذف ،75 لاشه بعد از قربانی ناسالم و 1700 اندام مانند ریه و قلب و کلیه ناسالم ارزیابی و ضبط شدند که در صورت عرضه این دام در شرایطی خارج از این قربانگاه‌ها منجر به وارد شدن دام ناسالم به سبد غذایی خانواده‌ها می‌شد.
صفایی با تاکید بر اینکه دام عرضه شده در قربانگاه‌های مجاز از جهات مختلف کنترل می‌شود گفت: بهداشت در این مراکز از نکات بسیار مهم است که در طرح نظارت دام و تحویل دام سالم آن با 130 دامپزشک نیز قرارداد بسته شده است.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری با بیان اینکه سلامتی دام و ذبح آن در قربانگاه‌ها تضمین می‌شود افزود: خسارت اندام ناسالم دام ذبح شده نیز در این قربانگاه‌ها پرداخت می‌شود و دام از لحاظ تغذیه نیز مورد کنترل است و با وسایل صحیح نیز وزن می‌شود.
وی اظهار کرد: امسال علاوه بر افزایش تعداد این قربانگاه‌ها از 11 به 16 نقطه در سطح شهر تهران امکانات وسیعی مانند تجهیزات تامین آب گرم و سرد برای شرایط دو روزه و همچنین درگیری طیف وسیعی از نیروهای اجرایی و دامپزشک نیز مورد توجه بوده است.
صفایی تاکید کرد: از لحاظ اقتصادی خرید در این قربانگاه‌ها به صرفه‌تر است به گونه‌ای که به طور متوسط چهار الی پنج کیلو دام با قیمت معقول‌تری فروخته می‌شود.
وی با بیان اینکه آمادگی برای عرضه بیش از 30 هزار راس دام در این قربانگاه‌ها وجود دارد، افزود: سه تشکل اصلی تامین کننده دام نیز متعهد شدند که در 16 نقطه آغل خاص خود را داشته باشند و همچنین تشکل‌هایی مانند اتحادیه دامداران عشایر کشور و سامان‌دام را نیز دعوت کردیم که در این مراکز به تعدیل قیمت کمک کنند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نوسانات قیمت دام در قربانگاه‌های مجاز گفت: به این علت که دام مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود این نوسانات قیمت در بازارهای ما نیز وجود دارد زیرا گذاشتن یک نرخ قیمت برای دام زنده با نژادهای متفاوت و وزن متفاوت امکان‌پذیر نیست و غیر منطقی و غیر واقعی به نظر می‌رسد.
وی درباره خدمات قربانگاه‌های مجاز ذبح دام بیان کرد: آلایش‌های ناسالم دام در این مراکز جدا می‌شوند و نیز مورد معاینه قرار می‌گیرند و در بهداشت محیط زیست شهری نیز اثر می‌گذارد.
صفایی اظهار کرد: مراکز خیریه معتبر نیز می‌توانند با حضور در این قربانگاه‌ها دام هدیه شده دریافت نمایند.
وی با بیان اینکه روزانه سه هزار تا 3500 راس دام برای تهیه گوشت قرمز مردم تهران به کشتارگاه‌ها عرضه می‌شوند، گفت: در حال حاضر سهم بیشتر دام از غرب کشور تامین می‌شود.
وی در توضیح خدمات این قربانگاه‌ها، گفت: در کنار این قربانگاه‌ها نیز ایستگاه مراکز جشن روز عرفه و عید قربان برگزار می‌شود. همچنین این قربانگاه‌ها در روز عرفه از ساعت 6 صبح تا 20 شب و در روز عید قربان از ساعت 5 صبح تا 17 عصر به فعالیت می‌پردازند.
 
کلمات کلیدی ذبح دام عید قربان
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com