عرضه نهاده‌ها در بازار آزاد کاهش یافته است

عرضه نهاده‌ها در بازار آزاد کاهش یافته است
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت : با اجرای مصوبه جدید وزارت جهاد کشاورزی درباره نحوه تخصیص ارز دولتی به نهاده‌های دامی، بیش از ۷۰درصد این نهاده‌ها به دست تولید کنندگان واقعی می‌رسد.
زهرا فیضی، گفت: به دلیل توزیع نامناسب نهاده‌های دولتی دستورالعمل جدید، از ۱۶ اسفند ماه سال گذشته از طرف وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد که بر اساس آن مرغداران و وارد کنندگان نهاده‌ها برای ترخیص کالاهای خود حتما باید تایید سازمان جهاد کشاورزی را داشته باشند.
وی افزود: قبل از اجرای این دستور العمل به دلیل ناهماهنگی‌هایی که وجود داشت، نهاده‌هایی که با ارز دولتی خریداری شده بود به بازار آزاد راه پیدا می‌کرد و در مرحله تحویل بار، به دست مرغداران و تولید کنندگان واقعی نمی‌رسید.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار با احتساب اینکه نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰تومانی خریداری شده، قیمت محصول نهایی را برآورد و اعلام می‌کرد، اما قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکنندگان بیشتر از رقم اعلامی از سوی این ستاد بود زیرا بخش زیادی از نهاده مورد نیاز از بازار آزاد تهیه می‌شد.
فیضی با بیان اینکه بر اساس دستور العمل جدید، نهاده‌هایی که به کشور وارد شده، به دو بخش تقسیم شده‌است، گفت: بخشی از این مقدار، تعهدات قبلی مرغداران است که در سال ۹۷ خرید کرده و هنوز ترخیص نشده است.

مرغداران برای رعایت قیمت مصوب تعهد می‌دهند
وی افزود: از محل سهمیه نهاده‌های دولتی، ۵۰  درصد به این موارد اختصاص داده‌شده و بر اساس مدارکی که مرغداران به جهاد کشاورزی ارائه می‌کنند، از آنها تعهدی برای رعایت قیمت مصوب گرفته می‌شود و با توجه به میزان نیازی که هر مرغدار دارد، دستور و تاییدیه ترخیص نهاده‌ها از طرف این سازمان داده می‌شود.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هدف از اجرای این فرآیند را رسیدن نهاده‌ها به دست تولید کنندگان واقعی عنوان کرد و گفت: قبل از اجرای این دستورالعمل این اتفاق نمی‌افتاد اما با اجرای آن بیش از ۷۰ درصد نهاده‌های دولتی به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد.
فیضی با بیان اینکه پس از ابلاغ این دستور العمل وقفه‌ای کوتاه‌مدت در ترخیص کالا اتفاق افتاد، خاطر نشان کرد: استان اصفهان از نظر میزان تعداد مرغداری‌ها در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار دارد، بنابراین حجم کار مضاعفی بر عهده سازمان جهاد کشاوری بود.
وی افزود: با توجه به اینکه مرغداران در حال پرورش گله بودند و به نهاده‌ها نیاز داشتند سعی کردیم تاییدیه‌ها  را هر چه زودتر صادر کنیم تا مشکل مرغداران حل شود حتی در ایام نوروز نیز تایید و بررسی مدارک مرغداران تا بعد از ساعات اداری طول می‌کشد تا این روند تسریع شده و از وقفه ترخیص کالا جلوگیری شود.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: قبلا مرغداران سفارشات و خریدهای خود را به صورت رسمی دریافت نمی‌کردند و مجبور می‌شدند آن را با قیمت بیشتر از بازار آزاد یا شرکت‌های وارد کننده بخرند، اما اکنون اگر مرغداری بخواهد قبل از تایید میزان نهاده‌ مورد نیاز خود نهاده‌ها را از بازار آزاد خرید کند، به نهاده‌های بخش خصوصی کمتر دسترسی دارد.

عرضه نهاده‌ها در بازار آزاد کاهش یافته است
فیضی با با بیان اینکه عرضه نهاده‌ها در بازار آزاد کاهش و به تبع آن قیمت این اقلام نیز در این بازار افزایش یافته‌است، گفت: پیش از این نهاده‌ها با قیمت‌های متنوعی در بازار آزاد ارائه می‌شد.
وی افزود: ممکن است به خاطر حجم زیاد درخواست‌ها سرعت کار زیاد نباشد، اما انجام این کار باعث شده قیمت‌های بازار آزاد تفاوت بسزایی با قیمت نهاده‌های دولتی داشته باشد و برای مرغداران به صرفه نیست که از بازار آزاد خرید کنند.
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: همچنین ۵۰ درصد باقی‌مانده سهمیه واردات نهاده‌های دامی در سال جدید به صورت سهمیه‌ای از طرف وزرات جهاد کشاورزی بر اساس ظرفیت مرغداری‌ها بین استان‌ها توزیع می‌شود.
فیضی افزود: در استان اصفهان سهمیه مرغداران به تشکل‌ها اعلام می‌شود تا از طریق آنها براساس میزان جوجه ریزی و ظرفیت موجود، نهاده‌ها  بین مرغداران توزیع شود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: کل تولید تخم مرغ استان اصفهان ۱۰۰ هزار تن و میزان تولید گوشت مرغ، شامل مرغ گوشتی و سایر ماکیان ۱۹۵ هزار تن است، همچنین میانگین قیمت مرغ در فروردین ماه ۹۰۰۰ تومان بوده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com