عرضه مستقیم تخم مرغ در میادین میوه و تره بار از شهریور ماه سال جاری

عرضه مستقیم تخم مرغ در میادین میوه و تره بار از شهریور ماه سال جاری
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار کشور گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، عرضه مستقیم تخم مرغ در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های بزرگ سطح کشور از شهریور ماه جاری اجرایی می شود.
هدایت اصغری وضعیت تولید تخم مرغ در کشور را مطلوب عنوان کرد و افزود: هم اکنون تخم مرغ مورد نیاز کشور تامین است، اما تولید برای تولید کنندگان تخم مرغ به دلیل مازاد تولید، حضور دلالان، فاصله قیمت بین تولید و فروش محصول در بازار مقرون به صرفه نیست.
وی اظهار داشت: طبق نظر کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ 4500 تومان برآورد شده است، اما امروز هر کیلوگرم تخم مرغ به طور متوسط 3300 تومان از مرغداران خریداری می شود که بیانگر ضرر حدود 1200 تومانی تولید کنندگان روی هر کیلوگرم تخم مرغ است.
وی با اشاره به اینکه تولید باید برای تولید کنندگان دارای مزیت اقتصادی باشد تصریح کرد: در حال حاضر دولت برای رفع مشکل تولید کنندگان، برخی ساز و کارها را به اتحادیه سراسری تولید کنندگان تخم مرغ واگذار کرده است که در این فرایند مقرر شده با ایجاد عرضه مستقیم تخم مرغ در سراسر کشور و حذف دلالان بتوانیم این محصول را با قیمت مناسب از تولید کنندگان خریداری و با قیمت منطقی در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم.
به گفته اصغری، ایجاد شبکه های مستقیم عرضه تخم مرغ در کشور می تواند موجب کاهش فاصله قیمت فروش این محصول در محل مرغدرای ها و بازار شود.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار کشور افزود: هم اکنون این طرح در دستور کار قرار دارد و راهکارهای اجرایی آن طی هفته جاری در معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی تبیین خواهد شد.
وی وضعیت صادرات تخم مرغ را نامناسب دانست و گفت: طبق شرایط تولید باید ماهانه 10 هزار تن تخم مرغ صادر شود، اما متاسفانه به دلیل مقرون به صرفه نبودن صادرات، این اقدام صورت نمی گیرد و عرضه تمامی این محصول به بازار داخل موجب افت قیمت خرید از تولید کنندگان می شود.
اصغری ادامه داد: با وجود اینکه در برخی مواقع ممکن است صادرات تخم مرغ صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما اتحادیه سراسری تولید کنندگان تخم مرغ کشور در نظر دارد شرایط مناسبی را با ایجاد مشوق های صادراتی برای صادرات مستمر تخم مرغ ایجاد کند تا با ثبات نسبی قیمت ها در داخل از ضرر و زیان تولیدکنندگان جلوگیری کند.
وی با بیان این که، متاسفانه دولت تاکنون نتوانسته مشوق صادراتی مناسبی را برای بالا بردن انگیزه در صادر کنندگان ایجاد کند اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال 980 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شود که در این راستا باید حدود 150 هزار تن تخم مرغ به بازارهای هدف نیز صادر شود.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com