عرصه بر تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ تنگ‌تر شد

عرصه بر تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ تنگ‌تر شد
تغییرات قیمتی در محصولات کشاورزی دوره صعود و رکود جالبی را تجربه می‌کند، به‌گونه‌ای که در بازار مرغ که چندی است در ابتدای هر ماه شاهد افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت این محصول پروتئینی هستیم، در ماه جاری روند برعکس بود و قیمت این محصول از نزول برخوردار بود. درباره تخم‌مرغ نیز با وجود آنکه مصرف آن در روزهای پاییز و زمستان باید افزایش می‌یافت، اما شاهد هستیم که با مازاد روبه‌روییم. در این راستا، مسئولان و برنامه‌ریزان کشوری برای خریداری مرغ مازاد دوباره چاره‌جویی کردند و شرکت پشتیبانی امور دام خریدهای خود را از هفته گذشته آغاز و تاکنون حدود دوهزار تن مرغ مازاد بر نیاز بازار را خریداری کرده است، اما آنچه که درباره این خریدها جای شگفتی دارد، آن است که روند خرید مرغ از پرورش‌دهندگان در ماه جاری با تفاوت‌هایی روبه‌رو بوده که رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در این باره به ایانا می‌گوید: ضوابط فعلی شرکت پشتیبانی امور دام به‌گونه‌ای تغییر کرده که فروش مرغ توسط عده‌ای خاص امکان‌پذیر است و احساس می‌شود که بازار مرغ دچار رانت شده است.
محمد یوسفی یکی از مشکلات را تعیین نادرست قیمت می‌داند و می‌افزاید: شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم مرغ را شش‌هزار و 500 تا هفت‌هزار تومان از مرغداران خریداری می‌کند، این در حالی است که این قیمت از سه سال گذشته تاکنون تفاوتی نداشته است. با وجود آنکه هزینه کشتارگاه‌ها و سایر هزینه‌های بسته‌بندی و کارتن‌بندی، از افزایش روبه‌رو بوده است.
وی خاطرنشان می‌کند: مشکل دیگر آن است که شرکت پشتیبانی امور دام 10 درصد ضمانت‌نامه بانکی نیاز دارد تا قرارداد مربوطه تنظیم شود و در مقابل پس از تحویل مرغ، به جای پرداخت بهای آن، نهاده‌هایی چون ذرت، سویا و جو را تحویل تولیدکنندگان می‌دهد که قیمت ذرت و سویای تحویلی در مقایسه با قیمت بازار 200 تا 300 تومان کمتر از نرخ روز است.
یوسفی ادامه می‌دهد: مرغدار بدین‌ترتیب از ضرر و زیان دوباره برخوردار خواهد شد و بدین ترتیب امکان تحویل مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام نیز برایش مشکل‌تر می‌شود.
وی تصریح می‌کند: اقدام دیگر شرکت پشتیبانی امور دام ورود مرغ‌هایی است که تاریخ انقضای آنها نزدیک است؛ البته به گفته مدیرعامل این شرکت، در مقابل این مقدار خرید، جمع‌آوری مرغ‌های مازاد نیز انجام می‌شود، اما با شرایط سختی که جدیداً وضع شده است، تولیدکننده‌ای حاضر نیست مرغ خود را بدین‌ترتیب تحویل دهد.
رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی یادآور می‌شود: ضوابط جدید شرکت پشتیبانی امور دام شرایط را سخت‌تر کرده است، زیرا در گذشته با چک و سفته امکان تحویل مرغ وجود داشت، اما در حال حاضر ضمانت‌نامه بانکی جایگزین آن شده که عده‌ای از تولیدکنندگان از انجام چنین کاری امتناع می‌کنند.
یوسفی تأکید می‌کند: خریداری مرغ از زنجیره‌ها نیز در دستور کار شرکت پشتیبانی امور دام قرار دارد که البته تعداد آنها زیاد نیست.
وی خاطرنشان می‌کند: شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ را با قیمت شش‌هزار و 500 تا هفت‌هزار تومان برای هر کیلوگرم خریداری می‌کند، در حالی که ارزش مرغ زنده حدود چهارهزار و 200 تومان است، اما با این شرایط قیمتی، چیزی که به دست مرغدار می‌رسد، بیشتر از سه‌هزار و 500 تومان نیست.
یوسفی می‌افزاید: طی آذرماه سال جاری پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ همچنان رو به پایین حرکت کند.
وی صنعت مرغداری را به درخت بیدی تشبیه کرد که با وزش هر بادی می‌لرزد و تولیدکنندگان آن بدین‌ترتیب در مخاطره هستند و لازم است مسئولان دولتی در این باره چاره‌جویی کنند.

قطع صادرات تخم‌مرغ، انباشت و کاهش قیمت را دامن می‌زند
در این بین به سراغ مرغ تخم‌گذار می‌رویم که تا زمانی که مرغ‌ها جوان هستند، تخمشان همچنان در نوسان قیمتی است و در حال حاضر نیز رکود بازار بر آنها حاکم است و زمانی که مرغ‌های پیر و پایان دوره باید از چرخه خارج و تبدیل به خمیر مرغ شوند، موانع وزارت بهداشت سد راه آن می‌شود و در حال حاضر مرغداران ناگزیر هستند که محصول خود را بدون اسکلت و با گوشت خالص تحویل شرکت‌های فرآوری دهند.
ناصر نبی‌پور، رئیس هیأت‌مدیره جامعه دامپزشکان کشور نیز در این باره می‌گوید: قیمت تخم‌مرغ دائم در حال نوسان است و در هفته جاری که صادرات آن به کشورهای عراق و افغانستان به‌دلیل مسائل امنیتی ممنوع شده است، محصول تولیدشده در کشور انباشت می‌شود تا آنکه بعد از ایام اربعین، دوباره صادرات تخم‌مرغ از سر گرفته شود.
وی ادامه می‌دهد: با انباشت تخم‌مرغ در کشور، قیمت نیز کاهش پیدا می‌کند، به‌گونه‌ای که از چهارهزار تومان هفته گذشته، شاهد عرضه تخم‌مرغ سه‌هزار و 500 تومانی در هفته جاری هستیم.
رئیس هیأت‌مدیره جامعه دامپزشکان کشور تصریح می‌کند: دولت باید فکری اساسی درباره تخم‌مرغ کند، زیرا کشور ترکیه برای محصولات صادراتی مشوق می‌دهد، بنابراین قابلیت رقابت بین کشورها به‌وجود می‌آید و در حال حاضر نیز از شمال کشور عراق و ترکیه محصول تخم‌مرغ و مرغ خود را به این کشور وارد می‌کند.
نبی‌پور یادآور می‌شود: در حال حاضر راه‌حلی غیر از حمایت‌های دولت نمی‌تواند این صنعت را از رکود فعلی خارج کند.
وی درباره آنفلوآنزا تأکید می‌کند: در حال حاضر وضعیت آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان مشکل‌ساز نشده است و تنها مشکلی که صنعت مرغ تخم‌گذار را دچار رکود کرده است، در درجه نخست خمیر مرغ است که باید هرچه سریع‌تر وزارت بهداشت در این باره چاره‌جویی کند.
نبی‌پور در پایان پیش‌بینی می‌کند که قیمت تخم‌مرغ نیز در روزهای پایانی آذرماه با کاهش روبه‌رو باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com