عدم نظارت دولت، عامل اصلی وضعیت نابسامان بازار تخم مرغ

عدم نظارت دولت، عامل اصلی وضعیت نابسامان بازار تخم مرغ
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران:قیمت نهاده های دامی به صورت دقیقه ای افزایش می یابد. مرغداران در هر کیلو تخم مرغ تولیدی ۱۶۰۰ تومان زیان می کنند.
ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، با بیان اینکه میانگین قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغ داری نزدیک به ۲۵۰۰ تومان است، اظهار داشت: بهای هر شانه از این محصول درب مرغ داری حداکثر ۵ هزار تومان است.
وی توقف صادرات، تعطیلات نوروز،گرم شدن هوا و تولید زیاد را از جمله عوامل این امر عنوان کرد.
نبی پور با اشاره به اینکه مرغ های تخم گذار پس از ۱۸ ماهگی باید به کشتارگاه بروند، اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از این مرغ ها به سن  ۲۳ و ۲۴ ماهگی رسیده اند اما کشتارگاه تمایلی به کشتار آنها ندارند.
وی ادامه داد: قیمت این  مرغ های تخم گذار چربی دار کیلویی هزار تومان است.
نبی پور در مورد دلایل توقف صادرات نیز گفت: صادرات تخم مرغ مدتی به دلیل عرضه سبد کالا متوقف شد .
وی با بیان اینکه  ما در بازارهای جهانی رقیب قدرتمندی مانند ترکیه داریم، افزود: ما صادرات مستمر و پایداری نداریم بنابراین کشورهای مقصد ( افغانستان و عراق) تمایل شان را به واردات تخم مرغ از ایران از دست داده اند.
نبی پور با اشاره به اینکه ایران شانزدهمین تولیدکننده تخم مرغ جهان است، اضافه کرد: سال گذشته ما ۳۵ هزار تن صادرات انجام دادیم این در حالیست که ترکیه در همین مدت ۱۳۲ هزار تن ( بیش از سه برابر ما) از این محصول را صادر کرده است.
وی با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی به صورت دقیقه ای افزایش می یابد، گفت: مرغداران در هر کیلو تخم مرغ تولیدی  ۱۶۰۰ تومان زیان می کنند.
نبی پور افزود: هم اکنون بهای هر کیلو ذرت و و سویا به ترتیب ۱۱۰۰ و دو هزار تومان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر قانونی تحت عنوان زود بار شو، دیر بار شو به وجود آمده به این معنا که اگر برای هر کیلو نهاده ۸۰ تومان اضافه بپردازیم ، نهاده های مورد نیاز مان بار می شود در غیر این صورت چنین اقدامی با تاخیر صورت می گیرد.
نبی پور تصریح کرد: عدم نظارت دلیل این مسئله است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com