عبور قیمت مرغ در مازندران از کیلویی 8 هزار تومان

عبور قیمت مرغ در مازندران از کیلویی 8 هزار تومان
قیمت مرغ در مازندران به یک‌باره از کیلویی حدود 5 هزار تومان به 8 هزار تومان رسید و در برخی شرکت‌های مازندران، در بازار عرضه از مرز 8 هزار تومان نیز عبور کرده است.
مازندران با تولید بیش از 11 درصد گوشت مرغ در کشور، رتبه نخست تولید مرغ در ایران را دارد، اگر امروز سری به فروشگاه‌های مواد پروتئینی در استان می‌زدید، متوجه می‌شدید که قیمت مرغ به یک‌باره پر کشید و از 5 هزار تومان به 8 هزار تومان افزایش یافت.
مازندران به علت شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و فراهم بودن نسبی شرایط پرورش طیور، در بین سایر استان‌ها دارای عمده‌ترین سرمایه‎گذاری و اشتغال در زمینه پرورش مرغ گوشتی بوده و دارای 2 هزار و 84 واحد مرغ گوشتی در کشور است اما با فرا رسیدن روزهای پایانی سال، قیمت مرغ به نوعی سر به فلک گذاشته و برای خیلی از خانواده‌ها که در پی رفت‌وآمدها دل‎شان به خوردن زرشک پلو با مرغ ماشینی هم خوش بود، ناخوش شد.
میانگین تولید روزانه گوشت مرغ در استان حدود 630 تن است که پس از تأمین نیاز شهروندان استان حدود 66 درصد معادل 415 تن روزانه به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
گرانی گوشت قرمز و معایب مصرف بیش از حد این فرآورده دامی و نرخ قابل تحمل‌تر این ماده پروتئینی در قیاس با گوشت ماهی، سبب اقبال بیشتر به مصرف گوشت مرغ است.
مرغ در سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های ایرانی و مازندرانی که رتبه نخست تولید را دارد، جایگاه ویژه‌ای داشته و هرگونه نوسان قیمت این ماده غذایی، در تأمین سایر اقلام نیز برای خانواده‌ها موثر واقع می‌شود.
برای اینکه ببینیم که قیمت مرغ براساس مصوبه دو سازمان صنعت، معدن و تجارت و یا جهاد کشاورزی استان بود، به سایت این دو سازمان مراجعه کردیم که شاید قیمت‌ها اطلاع‌رسانی شود اما ظاهراً مسئولان این دو سازمان هم بندگان خدا اطلاعی در این زمینه ندارند و یا تدبیر را بر این دیدند که کمتر در این زمینه اظهار نظر کنند، حالا چرا، به گردن خودشان.
اینکه همیشه یک پای ماجرای گرانی‌ها را به دلالان، واسطه‌ها و مباشران بینوا نسبت بدهیم و مسئولان را از تدبیر در بازار محروم کنیم، کار تازه‎ای نیست، باید گفت در زمینه گرانی مرغ نیز همیشه پای یک دلال در میان است، یا شیطنت بعضی از تولیدکننده‌های بزرگ در زمانی که بازار به فراورده آنها به دلیل قرار گرفتن در پایان سال و برپایی نمایشگاه‌های بهاری نیاز دارد، نیز به گزاف نیست.
با بیان جمله مرغ هم از سفره مردم پر کشید، یک‌باره به یاد جمله معروف مادربزرگ می‎افتیم که می‌گفت: «وچه! ماشینی‎کرک مگه پر زنده؟ (مرغ ماشینی مگر پرواز می‎کند؟)» کاش در قید حیات بود و به او می‌گفتم: «حالا که پر زد و ما دیدیم.»

 
نظرات شما
  •  

    نوری گفت : ۹۳/۱۱/۲۹

    اقا یا خانم خبرنگار محترم چطور روزهایی که ما تولید کنندها به یک مو بند بودیم که به ته پرتگاه بیفتیم شما و امثال شما صداتون که در نمی اومد هیچ به بعضی از ما هم میگفتین حقتونه نه این خبرها دیگه نیست که ما تولید کننده بدبخت با نکبت تولید کنیم شما مصرف کننده مفت بخوری مگه ما خانواده نداریم مگه ما خرج نداریم دیگه تمام شد اون روزها این قیمت واقعی مرغه که پارسال باید این میشد

    پاسخ...
  •  

    یک مرغدار گفت : ۹۳/۱۱/۲۹

    برادر عزیز ان زمانی که مرغ زنده از مرغدار کیلوئی2500 تومان می خریدند شما کجا بودید درحالیکه قیمت تمام شده 4500 تومان بود

    پاسخ...
  •  

    مرغداری از شمال غرب گفت : ۹۳/۱۱/۲۹

    جناب آقای بلاغ نیوز خدمتتتان عرض شود نه دلال مقصر است نه تولید کنندگان بزرگ بلکه مقصر اصلی مسئولان هستند که به جای آنکه زمانی که مرغ 5000 تومان بود به داد تولید کنندگان برسند نشستند و کف زدند و از پایین بودن قیمت مرغ به خود بالیدند و باعث شدند بسیاری از مرغداران ور شکست و از چرخه تولید خارج شوند و الان عواقب آن سیاست غلط دارد بروز میکند

    پاسخ...
  •  

    فرزان گفت : ۹۳/۱۱/۲۹

    اقاى محترم كه از گرانى مرغ مى نالى مرغ 8000 تومان اگر گران است پس چرا چيزهاى ديگر را نمى بينى ليموشيرين در تره بار شده كيلويى 4200 تومن اين مدتى هم كه مرغ ارزان بود توليدكننده بدبخت داشت ضرر هاى سنگينى ميداد كه امروز خيلى از انها به دليل ورشكستگى يا گوشه زندان يا خانه نشين و يا از دست طلب كار فرارى و ديگر قادر به توليد نيستند نه اينكه حالا مقصر هم شده اند قيمت منطقى مرغ كه بايد ثابت بماند كيلويى 7500 تومن در شرايط فعلى است نه كمتر و نه اينكه فردا دوباره همه چيز گران شودمرغ ارزان كمى هم منطقى باش

    پاسخ...
  •  

    فرزان گفت : ۹۳/۱۱/۲۹

    مادر بزرگ هم ان زمان بدبختى و ورشكستگى اين همه مرغدار را هرگز نديده بود كه در عرض يكسال ونيم تمام زندگى خود را از دست بدهند شما پارسال كجا بودى چرا تا دو هفته پيش قصه مادر بزرگ را با ديدن اين همه ظلم به توليدكننده تعريف نميكردى زمانى كه تقريبا مرغ هاى مجانا پاى سفرها فراوان بود تا جايى كه هزاران خانواده زندگيشان را پاى سفره هاى شما گذاشتند حالا كمى دير شده كه تو ياد قصه مادر بزرگ افتادى نه برادر قيمتى هم كه الان ميبينى درامدش به جيب مرغدار نميره بيشتر به جيب دلال و كشتارگاه ميرود به كأم انهاست

    پاسخ...
  •  

    رضا گفت : ۹۳/۱۲/۰۲

    با سلام.چرا بی خودی و با تعصب جو می دهید دو ماه پیش که مرغ رو از مرغدار کیلویی 2500 میخریدن.چرا تیتر نمی زدید.مرغ ارزان شد اصلا مفتی شد به جای گوجه مرغ بخورید. مرغ در قفس شد.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com