عامل بالا رفتن قیمت گوشت ما نیستیم

عامل بالا رفتن قیمت گوشت  ما نیستیم
در حالی که مسئولان از واردات کنجاله سویا و توزیع نهاده‌های ارزان خبر می‌دهند، قیمت 1700 تومانی این نهاده در بازار، حاکی از گرانی آن بوده و افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار مصرف هم گواه این امر است.
در این میان شرکت پشتیبانی امور دام که به اعتقاد تولیدکنندگان فقط در نامش پشتیبانی و حمایت از تولیدات دامی را یدک می‌کشد، از اجرای وعده‌های خود سرباز زده و به عنوان یکی از عوامل اصلی گرانی گوشت مرغ شناخته شده است.
بر اساس توافق‌های انجام شده قرار بود که شرکت پشتیبانی امور دام از اول خرداد ماه 200 هزار تن ذرت و 100 هزار تن کنجاله سویا را با کیلویی 830 تومانی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و مرغداران نیز گوشت مرغ را با قیمت ارزان عرضه کنند اما شرکت پشتیبانی امور دام هنوز این قرارداد را اجرایی نکرده و هیچ نهاده‌ ارزان قیمتی به تولیدکننده نداده است. از سوی دیگر درحالی که از یک ماه پیش وجه نقد بابت خرید 55 هزار تن سویا از سوی مرغداران به حساب شرکت پشتیبانی امور دام واریز شده اما این شرکت هنوز محصول مبادله شده را تحویل نداده است.
درحال حاضر به گفته تولیدکنندگان، خوراک طیور با آشفته‌بازاری مواجه است که هم کمبود و هم نوسان قیمت در آن موج می‌زند و گویا عده‌ای می‌خواهند از این آشفته بازار نهاده‌های تولید، منتفع شوند.
به اعتقاد یکی از مسئولان وزارت جهادکشاورزی عده‌ای علاقه‌مند هستند از تفاوت قیمت بازار با توزیع نهاده ارزان سود ببرند و به دنبال رانت‌های خود از شکسته‌شدن قیمت در بازار جلوگیری می‌کنند لذا نهاده‌های ارزان را آهسته‌آهسته در بازار مصرف تزریق می‌کنند.
در این میان شرکت پشتیبانی امور دام کنجاله سویا و ذرت را در استان‌های مختلف ذخیره و به مرغداران اعلام کرده است که طبق تحویل هر میزان مرغ گرم، خوراک طیور ارزان قیمت در اختیارشان قرارمی‌گیرد. حال جای سوال دارد که اگر شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده‌های تولید را دارد چرا در بازار عرضه نمی‌کند تا قیمت‌ها شکسته شود؟ و چرا طلب مرغداران را که از یک ماه پیش بهایش را پرداخته‌اند، نمی‌دهند؟!
درحالی که ماهانه 160 هزار تن کنجاله سویا برای تولید گوشت مرغ لازم است تنها 50 هزار تن از این نهاده به قیمت 830 تومان و در طول مدت سه ماه در اختیار مرغداران قرار گرفته و طی این مدت 430 هزار تن از این محصول به قیمت بیش از 1600 تومان تامین شده است. لذا وقتی مسئولان در اجرای وعده‌هایشان تعلل می‌‌کنند نمی‌توان از تولیدکننده خصوصی هم انتظار کاهش قیمت را داشت و اوضاع به شرایط فعلی و گوشت مرغ هفت هزار تومانی ‌کشیده می‌شود...
این درحالی است که طی 10 ماهه‌ سال گذشته قیمت گوشت مرغ از ثبات نسبی برخوردار بود و با قیمت سه هزار تا 3800 تومان در بازار مصرف عرضه می‌شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com