طنز تلخ بازارگاه؛ ارمغان جهاد کشاورزی برای تولیدکنندگان/شیر سهمیه بندی شد

طنز تلخ بازارگاه؛ ارمغان جهاد کشاورزی برای تولیدکنندگان/شیر سهمیه بندی شد
کمبود شیر در سیستان و بلوچستان سبب جیره بندی آن از سوی برخی مراکز عرضه شده است. در این میان کمبود نهاده و راه اندازی سامانه بازارگاه و عدم تخصیص نهاده به میزان لازم میزان تولید شیر در گاوداری های استان را کاهش داده است.
با ورود به پاییز، زمزمه های کمبود شیر در سیستان و بلوچستان و به ویژه زاهدان به گوش می رسید.
این موضوع ادامه یافت تا اینکه با شروع آبان ماه کمبود شیر در لبنیاتی های سنتی زاهدان به طور محسوس مشاهده می شد، به طوری که بسیاری از شهروندان برای تامین لبنیات مورد نیاز خود به صورت فله ای به در بسته می خوردند.
بسیاری از شهروندان پس از چندین بار مراجعه به مراکز عرضه شیر با دست خالی بر می گشتند و مجبور به تهیه شیرهای فرآوری شده بودند که به گفته آن ها گران تر از شیرهای فله ای است.
در حالی که ماه ها از شیوع بحران کووید 19 می گذرد و ستاد ملی کرونا بارها اطلاعیه هایی مبنی بر ضرورت کاهش ترددها صادر کرده است، اما اقداماتی از این دست سبب افزایش رفت و آمد و حتی ایجاد تجمع می شود.
در این میان کمبود شیر در زاهدان، علاوه بر اینکه ممکن است سبب حذف این ماده ضروری از سبد غذایی خانواده ها شود می تواند زنگ خطر بیماری پوکی استخوان را هم به صدا درآورد.

شیر؛ هر نفر یک کیلوگرم
شایانفر، یکی از شهروندان زاهدانی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: بارها برای خرید شیر به لبنیاتی نزدیک خانه مراجعه کردیم، اما اعلام می شد فعلا شیر نداریم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یخچال های مربوط به پنیر و ماست در این واحد تا حدودی خالی بود به صحت گفته های فروشنده پی بردم، اما برای خرید 2 کیلوگرم شیر مجبور شدم چهار بار به این واحد مراجعه کنم.
نارویی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما بیان کرد: برای خرید شیر به لبنیاتی محله مراجعه کردم که فقط یک کیلوگرم شیر به من داد، در حالی که من سه کیلوگرم درخواست کرده بودم.
وی ادامه داد: وقتی علت را جویا شدم فروشنده اعلام کرد مقدار کمی شیر برایمان آوردند و ما هم برای اینکه بتوانیم همه مشتری هایمان را راضی نگه داریم به هر نفر یک کیلوگرم شیر می فروشیم.
این شهروند زاهدانی اظهار کرد: چون بیش از یک کیلوگرم شیر نیاز داشتیم، مجبور شدم همسر و پسرم را هم به لبنیاتی بفرستم تا 2 کیلوگرم دیگر بخرند.

بامداد رسپینا

عرضه کنندگان دست به دامان استان های همجوار شدند
گرگیج، یکی دیگر از شهروندان زاهدانی نیز در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: برای خرید شیر به لبنیاتی رفتم و در حالی که در صف منتظر بودم، فروشنده تلاش می کرد از بیرجند چند تن شیر خریداری کند تا مجبور به تعطیلی زودهنگام مغازه اش نشود.
وی ادامه داد: این نشان می دهد که شیر تولیدی در زاهدان کاهش یافته و کفاف نیاز مردم را نمی دهد و عرضه کنندگان این محصول مجبور به تامین آن از استان های همجوار هستند.

نهاده گران برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد
محمدرضا صدیقی که دارنده دامداری صنعتی تولید شیر در سیستان و بلوچستان است در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: در حال حاضر تقاضای شیر در سیستان و بلوچستان زیاد بوده و نهاده های دامی خیلی کم است و ما ناچار به تهیه آن ها از بازار آزاد هستیم که سبب می شود شیر تولیدی نرخ بالایی داشته باشد.
وی که قبل از انقلاب و در کنار پدر خود این کار را شروع کرده است ادامه داد: قیمت عرضه شیر در استان های دیگر بیشتر از پنج هزار تومان است و در سیستان و بلوچستان در مراکز عرضه سه هزار و 800 تومان به فروش می رسد.
این دامدار بیان کرد: وقتی نهاده دام گران باشد شیر تولیدی برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد و باید دولت نهاده دامدار را تامین کند و یا در تعیین قیمت دست دامدار را باز بگذارد زیرا نهاده را با قیمت بالا خریداری می کند، در بازار قیمت نهاده ها هر روز تغییر می کند و سبب می شود دامدار رغبتی نسبت به تولید نداشته باشد.
صدیقی عنوان کرد: در صورتی که چاره ای در این زمینه اندیشیده نشود 100 درصد سبب می شود دامداران تعداد دام های خود را کاهش دهند و تولید شیر کم شود که سفره مردم را دچار آسیب می کند.

دولت باید حمایت های لازم را انجام دهد
وی خاطرنشان کرد: دولت باید در این زمینه حمایت های لازم را انجام و نهاده های مورد نیاز را در اختیار دامدار قرار دهد و اگر توان تامین نهاده را ندارد به دامدار اجازه بدهد آن را به صورت آزاد خریداری و قیمت تمام شده شیر را حساب کند و عادلانه شیر تولیدی را بفروشد.
این دامدار اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم شیر درب گاوداری 6 ماه پیش 2 هزار و 900 تومان از سوی ستاد تنظیم بازار تصویب که بدون کار کارشناسی و با نارضایتی دامداران مصوب شد.
صدیقی گفت: در حالی که در برخی نهاده ها 200 تا 300 درصد و برخی هم تا 500 درصد افزایش قیمت داشتیم و هزینه حتی داروها هزار درصد رشد داشته است که این مباحث در تعیین قیمت اصلا لحاظ نشده است.
وی ادامه داد: صنعت دام شیری در کل کشور مشکل دارد، ولی در سیستان و بلوچستان مشکل نسبت به استان های دیگر چند برابر است.
این دامدار درباره کمبود نهاده اظهار کرد: نمی توان واژه کمبود را استفاده کرد، زیرا تخصیص نهاده به اندازه کافی برای دامدار انجام نمی شود و باید در این زمینه بازبینی لازم انجام شود تا دامدار نهاده را به اندازه کافی دریافت کند.
به گفته این تولیدکننده، علاوه بر این ها برخی از ارگان های دولتی همکاری لازم را با تولید کننده ندارند و سبب دلسردی آن می شود که ممکن است کار خود را کاهش دهند و یا آن را رها کند و به نقطه دیگری از کشور مهاجرت داشته باشند، با وجود این مشکلات در سیستان و بلوچستان، ریسک تولید شیر در استان ما بالاتر از دیگر نقاط کشور است.
صدیقی اظهار کرد: سامانه بازارگاه طنزی است که جهاد کشاورزی برای تولیدکننده های خود درست کرده و برای آن ها فایده ای ندارد، که البته اگر در آینده ایرادات آن را برطرف کنند ممکن است مفید باشد و الان فقط دردسر دارد.
وی بیان کرد: در این سامانه هیچ نهاده ای وجود ندارد و مانند این است که کارت سوخت خالی به شما بدهند و بگویند باید بنزین بزنید که امکان ندارد، مگر اینکه جهاد کشاورزی نهاده تخصیص دهد و در این سامانه بارگزاری شود.

فعالیت 10 واحد گاوداری شیری در استان
حسین حسینی جنگجو، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: در حال حاضر 16 واحد گاوداری شیری در استان وجود دارد که از این تعداد 10 واحد با ظرفیت اسمی هزار و 615 راس در حال فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: روزانه 40 تن شیر در دامداری های صنعتی سیستان و بلوچستان تولید و جمع آوری و 32 تن هم از مراکز جمع آوری شیر تولید می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: به صورت طبیعی در 6 ماه اول سال تولید شیر بیشتر و مصرف آن کمتر است و در 6 ماه دوم تولید شیر کمتر و به دلیل سردی هوا مصرف آن بیشتر است.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات در این زمینه تامین نهاده دامداری ها بوده و همین امر هم در تولید شیر تاثیر داشته است، همچنین بخشی از شیر از حوزه شهرستان های زاهدان به چابهار، ایرانشهر، سراوان و بلوچستان حمل می شود و به همین دلیل مشکلاتی را ایجاد کرده است و می توان گفت مصرف مردم هم در زاهدان بالاتر رفته و کمبود شیر خیلی شدید نیست.

خوراک پرداز هزار دشت

مشکل تولید شیر تا حدودی به نهاده مربوط است
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سیستان و بلوچستان فاصله زیادی تا مبادی توزیع نهاده دارد، به علاوه در کل کشور سامانه بازارگاه راه اندازی شده است که بر اساس جداول توزیع، نهاده میان دامداران توزیع می شود و به همین دلیل مشکل تولید شیر تا حدودی به نهاده ها هم برمی گردد.
حسینی جنگجو عنوان کرد: در سامانه بازارگاه نهاده وجود دارد، اما بر اساس جدول توزیع که به دام تخصیص داده می شود ظرفیت کمتری را می توان به دامدار داد، این جدول در وزارتخانه جهاد کشاورزی طراحی و ابلاغ شده است و بر اساس آن باید به دامدار نهاده تحویل داده شود.
وی خاطرنشان کرد: قبلا نهاده به صورت سلیقه ای و بر اساس نیاز دامدار به آن ها داده می شد و در بازار آزاد هم نهاده فراوان بود و تفاوت قیمتی چندانی نداشت، الان قیمت بازار با قیمت توزیع دولتی تفاوت زیادی دارد و از طرفی هم باید بر اساس جدول نهاده به دامداران داده شود.
به گفته این مقام مسئول، اما با راه اندازی سامانه بازارگاه در صورتی که دامدار بیشتر از میزان نهاده بخواهد باید از بازار آزاد تهیه کند.
وی بیان کرد: بازارگاه سامانه ای است که سازمان های جهاد کشاورزی، صمت و گمرکات هم به آن متصل بوده، اما توزیع نهاده بر عهده جهاد کشاورزی است.

دغدغه دامدار؛ دریافت نهاده و قیمت توزیع شیر
حسینی جنگجو در خصوص راهکار این سازمان برای تامین شیر مورد نیاز استان بیان کرد: عده زیادی را تشویق به احداث دامداری های صنعتی کردیم تا تولید شیر افزایش داشته باشد، اما متاسفانه در استان ما دامداری های صنعتی بسیار کم است و بیشتر دامداری ها سنتی بوده و به همین دلیل آمار و ارقام دقیقی از میزان شیر تولیدی نداریم و تولیدات ما کمتر است و در برخی موارد به استان های همجوار وابسته هستیم.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: به افرادی که تمایل به فعالیت در زمینه تولید گوشت و شیر و ایجاد دامداری های صنعتی داشته باشند تسهیلات اعطا و آب و زمین مورد نیاز هم تامین می شود.
وی ادامه داد: دغدغه دامدار دریافت نهاده و قیمت توزیع شیر در شهر است، زیرا گفته می شود قیمت شیر توزیع شده در سیستان و بلوچستان و شهرهای آن نسبت به باقی استان ها پایین تر است و به همین دلیل سازمان صمت استان در حال پیگیری برای افزایش قیمت شیر است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com