طرح پایش آنفلوآنزای پرندگان در 61 واحد طیور در البرز

طرح پایش آنفلوآنزای پرندگان در 61 واحد طیور در البرز
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان البرز از اجرای طرح پایش بیماری آنفلوآنزای پرندگان در 61 واحد پرورش پرندگان و طیور این استان خبرداد.
هوشنگ شهریاری افزود: این واحدهاشامل چهار باغ پرندگان، 15 واحدمرغداری روستایی و 42 واحد صنعتی پرورش و نگهداری مرغ است.
وی بیان داشت: این طرح که از ابتدای مهر ماه سال جاری در استان آغاز شده بود، در واحدهایی که نزدیک چهار تالاب استان همچون سد کرج، سد طالقان و رودخانه شور قرار داشتند، اجرا شده است.
این مسئول گفت: بر همین اساس از 61 واحد اپیدمیولوژیک 1318 نمونه خون و 137 عدد سواب از انواع ماکیان وپرندگان صنعتی،بومی و آبزی اخذ شد.
شهریاری گفت: بر روی نمونه های اخذ شده در طرح پایش طیور ، 3621 مورد آزمایش سرولوژیک و 137 مورد آزمایش مولکولی انجام شد که سلامت گله های طیور فعال مورد تایید قرار گرفت.
وی به لزوم اجرای این طرح در استان و همچنین در سطح ملی اشاره کرد و اظهار داشت: پرندگانی که از مناطق سردسیر کشورهای شمالی ایران به سمت مناطق جنوبی ایران و کشورهای خلیج فارس مهاجرت می کنند بر سر راه خود از کولیدور هوایی ایران عبور می کنند.
این مسئول اضافه کرد: این پرندگان که برای استراحت در تغذیه در تالاب های ایران می نشینند امکان رها سازی ویروس بیماری را از طریق مدفوع و ورود ویروس به آب ها دارند که لزوم اجرای طرح پایش را نشان می دهد.
شهریاری گفت: لزوم اجرای این طرح در زمان بازگشت این پرندگان از مناطق گرمسیر به سردسیر در فصل تابستان به نظر سازمان دامپزشکی کشور بستگی دارد.
وی یاد آور شد: با توجه به آغاز فصل سرما و احتمال شیوع بیماری های حاد تنفسی پرندگان، شهروندان و تولید کنندگان صنعت طیور استان می توانند هر نوع تلفات مربوط به طیور بومی و صنعتی را از طریق سامانه پیامکی 10002632737175 و یا سامانه پاسخگویی رایگان 1512 جهت بررسی های لازم به اداره کل دامپزشکی استان اعلام نمایند.
همه گیرشناسی یا اِپیدمیولوژی به مطالعه نحوه انتشار بیماریها و عوامل بیمای زا یا هر عاملی که به سلامت مربوط باشد، اطلاق می شود.
این اصطلاح ابتدا به مفهوم 'علم بررسی همه گیری بیماریهای عفونی' به کار برده شد، ولی امروزه با پیشرفت تمام علوم و از جمله علم پزشکی و کنترل بسیاری از همه گیری ها دامنه آن وسعت بیشتری پیدا کرده، به مفهوم 'علم بررسی انتشار و علل بیماری ها' تلقی می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com