طرح همیار دامپزشک برای جلوگیری از دخالت افراد غیر مجاز انجام می گیرد

طرح همیار دامپزشک برای جلوگیری از دخالت افراد غیر مجاز انجام می گیرد
ابراز نگرانی مطرح شده در دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور دامپزشکی، بعنوان یک اصل دارای اولویت همواره یکی از دغدغه های مدیران سازمان دامپزشکی کشور بوده و خواهد بود.
دکتر هاشم زاده معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: طرح همیار دامپزشک روستا که اخیرا تحت عنوان شیوه نامه "شناسائی، انتخاب و همکاری همیار دامپزشکی روستا" در 10 درصد روستاهای دارای سکنه و جمعیت دامی  را به صورت آزمایشی ابلاغ گردیده است.
وی افزود: هدف از انتخاب همیار دامپزشکی روستا، بهبود اطلاع رسانی و هماهنگی بین دامداران روستائی، اکیپ های دامپزشکی و شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه است.
معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: وظایف در نظر گرفته شده برای آن ها به گونه ای دیده شده است که نه تنها موجب دخالت در امور دامپزشکی نمی گردد، بلکه عواملی است برای شناسایی افراد غیر مجاز در امور دامپزشکی.
دکتر هاشم زاده اعلام داشت: همیاران دامپزشکی رابط بین دامداران روستائی با اکیپ های دامپزشکی و شبکه دامپزشکی شهرستان بوده و وظیفه اطلاع رسانی تلفات دامی در روستا به شبکه دامپزشکی ( صرفا اطلاع رسانی سریع مورد نظر است و نه تشخیص بیماری و تعیین علت بیماری) را بر عهده دارند.
معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: هماهنگی با دامداران در خصوص حضور اکیپ های دامپزشکی در روستا برای ارایه خدمات دامپزشکی مانند واکسیناسیون ، پیگیری برای دفن بهداشتی لاشه دام های تلف شده در روستا، ترغیب دامداران به همکاری بیشتر با مامورین دامپزشکی در حذف دام های راکتور و یا معدومی در سطح روستا، همکاری با اکیپ های امدادی دامپزشکی بهنگام وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه و بلایای طبیعی در روستا، گزارش ورود دام جدید به روستا به شبکه دامپزشکی شهرستان، گزارش موارد دخالت افراد غیرمجاز و فاقد صلاحیت در امور دامپزشکی در سطح روستا به شبکه دامپزشکی شهرستان، هماهنگی با دامداران برای حضور در کلاس های آموزشی ترویجی در حوزه دامپزشکی و همکاری در توزیع رسانه های ترویجی را از دیگر وظایف آنها دانست.
دکتر هاشم زاده ادامه داد: این همیاران نه تنها در امور دامپزشکی دخالت نخواهند داشت، بلکه به عنوان عواملی هستند که چنانچه افراد غیر مجاز در امور دامپزشکی دخالت نمایند، مشخصات ایشان را به شبکه های دامپزشکی اعلام می دارند تا برابر ماده 11 قانون سازمان دامپزشکی با ایشان برخوردهای قانونی شود. همیاران دامپزشکی در حقیقت به گونه ای طراحی و انشاء الله به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد که اختلالات موجود خدمات دامپزشکی کاهش یابد.
وی تصریح کرد: متاسفانه در گذشته افرادی که به عنوان مروج در سطح روستاها فعالیت می کردند برخی از مهارت ها به ایشان آموزش داده می شد که بحث های موجود در بین همکاران مبنی بر دخالت افراد غیر مجاز در امور دامپزشکی صحیح می باشد ولی در این طرح سعی شده است نقیصه های گذشته برای همیاران دامپزشک وجود نداشته باشد. بطور کلی همیاران دامپزشک بعنوان عوامل بازدارنده فعالان غیر مجاز دامپزشکی به ویژه در سطح روستا و عشایر مطرح می باشند.
وی یادآور شد: این طرح به طور آزمایشی برای حدود 10 درصد از روستاها انجام می پذیرد که در صورت اخذ نتایج مطلوب ادامه خواهد داشت، در غیر این صورت طرح متوقف می گردد.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com