طرح تولید گوشت مرغ عاری از آنتی‌بیوتیک در اردبیل آغاز شد

طرح تولید گوشت مرغ عاری از آنتی‌بیوتیک در اردبیل آغاز شد
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از آغاز طرح تولید گوشت مرغ عاری از آنتی‌بیوتیک برای اولین‌بار در استان خبر داد و آن را زمینه‌ساز بهبود کیفیت فرآورده‌های خام دامی و تولید غذای سالم در راستای تأمین امنیت غذایی عنوان کرد.
دکتر صادق صالحی با اعلام این مطلب گفت: یکی از برنامه و سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور در سال‌های اخیر کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک در تولیدات دام و طیور است تا این فرآورده‌ها با حداقل عوارض برای مصرف‌کنندگان تولید شوند.
وی افزود: کشتار این طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان آغاز شده و از امروز شنبه هفتم اردیبهشت‌ماه در بازار مصرف استان توزیع می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با یادآوری اینکه مرغ‌های عاری از آنتی‌بیوتیک در طول دوره پرورش و رشد خود هیچ‌گونه دارویی ازجمله انواع آنتی‌بیوتیک‌ها اعم از آشامیدنی، تزریقی و یا دان مرغی را دریافت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته همواره تولیدات صنعت طیور به‌طور مستمر افزایش و توسعه داشته است و بر این اساس در حال حاضر دامپزشکی آماده است بسترهای لازم برای تولید گوشت مرغ عاری از آنتی‌بیوتیک و زمینه را برای واحدهایی که می‌خواهند به تولید و پرورش اینگونه مرغ‌ها وارد شوند، فراهم کرده و به‌طور جد حمایت می‌کند.
صالحی ساختار مکانیزه و کاملاً بهداشتی واحدهای پرورش، مدیریت و شیوه تولید، اقدامات کاملاً بهداشتی، قرنطینه‌ای و کنترل مستمر سلامت گله را از پیش‌نیازهای طرح تولید گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک عنوان کرد و جلوگیری از بروز مقاومت آنتی‌بیوتیکی در طیور و انسان، کاهش طول دوره پرورش، افزایش کیفیت گوشت مرغ تولیدی، افزایش تعداد دوره پرورش در طول سال، افزایش جوجه‌ریزی در واحدها، جلوگیری از بروز بیماری‌های طیور، ارتقاء ضریب اطمینان سلامت مصرف‌کنندگان و در نهایت افزایش درآمد ملی را از اهم مزایای طرح تولید گوشت مرغ عاری از آنتی‌بیوتیک در استان برشمرد.
وی ادامه داد: در طول پرورش مرغ عاری از آنتی‌بیوتیک سه مرحله کنترل صورت می‌گیرد تا به‌صورت واقعی دارویی در تولید و پرورش این مرغ‌ها استفاده نشده باشد و دامپزشکی با انجام آزمایشات لازم در صورت عدم مصرف و عدم وجود باقیمانده آنتی‌بیوتیک در گوشت این مرغ‌ها و نظارت بهداشتی قبل از کشتار اجازه استفاده و نصب لیبل و برچسب تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تحت نظارت خود صادر خواهد کرد.
صالحی بر ضرورت فرهنگ‌سازی در جامعه در راستای استفاده از این مرغ‌ها تأکید کرد و از رسانه­‌ها ازجمله صدا و سیما و سایر رسانه‌های گروهی خواست با تعامل و همکاری با دامپزشکی مردم را به سمت استفاده از مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک سوق دهند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com