ضعف ساختار مرغداری‌ها سبب افزایش قیمت مرغ می‌شود

ضعف ساختار مرغداری‌ها سبب افزایش قیمت مرغ می‌شود
مدیرکل طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از عواملی که سبب می‌شود قیمت تمام‎شده مرغ در کشور بالا باشد، ضعف ساختاری مرغداری‌هاست.
احمد ترکاشوند در جمع مدیران شرکت تعاونی‌های مرغداران و مسئولان امور دام خراسان رضوی اظهار داشت: یکی از عواملی که سبب می‌شود قیمت تمام‎شده مرغ در کشور بالا باشد، ضعف ساختاری مرغداری‌هاست به طوری که 18 هزار واحد مرغداری کشور هرکدام به صورت فردی تصمیم‌گیری کرده و مدیریت یکسانی برای آنها اعمال نمی‌شود. 
مدیرکل طیور وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به واسطه‌های موجود در این عرصه اظهار داشت: تنوع و فراوانی واسطه‌ها هم در کشور بسیار بالاست و سود کلان به جای تولید‌کننده نصیب آنها می‌شود. 
ترکاشوند در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت در مرغداری‌ها گفت: این طرح از 8 سال پیش در وزارت جهاد کشاورزی کلید خورده بود و در برخی از واحدها به اجرا درآمده بود، اما بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به صورت عملی در کل کشور کلید خورد. 
مدیرکل طیور و امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: پروژه اصلاح ساختاری مرغداری‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش میزان مصرف انرژی در کشور اجرا می‌شود. 
وی افزود: ایران در صنعت مرغداری رشد قابل توجهی را بعد از انقلاب داشته است و از نظر ظرفیت‌های ایجاد شده برای تولید گوشت مرغ رتبه حائز اهمیتی را در کشورهای دنیا داریم. 
ترکاشوند درباره ظرفیت ایجاد شده افزود: در کشور بیش از 20 هزار واحد مرغداری و پرورش طیور ایجاد شده است که حدود یک میلیون و 700 هزار تن، تولید گوشت و حدود 780 هزار تن تولید تخم‎مرغ را به دنبال داشته است که از نظر جایگاه جهانی و بر اساس اطلاعات منتشر شده ما رتبه هفتم جهانی را در تولید گوشت مرغ در دنیا داریم. 
وی این جایگاه را برای ایران به نظر نسبی یک افتخار دانست و اظهار داشت: یک واقعیت‌هایی در صنعت طیور وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشیم که آن هم جایگاه ایران در بازارهای جهانی تولیدات طیور است. 
مدیرکل طیور و امور دام وزارت جهاد کشاورزی جایگاه ایران در بازار جهانی را ضعیف دانست و افزود: با توجه به رتبه بسیار خوب ما در تولید اما جایگاه مناسبی در بازار جهانی نداریم در صورتی که اگر از این بعد جایگاه ویژه‌ای داشتیم، ظرفیت ایجاد شده ایران خیلی بیشتر از وضع کنونی بود. 
ترکاشوند افزود: در حال حاضر کشور ترکیه که 15 سال پیش شرایط مشابه ما را داشت با اصلاح ساختار صنعت خود و تبیین سیاست‌های جدید توانسته علاوه بر فائق‌آمدن بر این مشکلات از جایگاه ممتازی در بازارهای جهانی برخوردار شود. 
وی به علاقه کشورهای مسلمان جهت واردات گوشت از ترکیه اشاره کرد و بیان داشت: معمولاً کشورهای مسلمان‌نشین اروپایی حتی در مورد غذای حلال تمایل بیشتری برای واردات از کشور ترکیه نشان می‌دهند. 
ترکاشوند تصریح کرد: به دلیل اینکه تولید طیور در کشور ما رقابتی نیست، ما نتوانسته‌ایم در سطح جهانی از نظر بازرگانی طیور جایگاه داشته باشیم. 
مدیرکل طیور و امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما باید تولیدی داشته باشیم که بتوانیم در خارج از مرزها با قیمت کمتر و کیفیت مناسب‌تر محصولات خود را وارد بازار جهانی کرده قدرت رقابت با دیگر کشورها را داشته باشیم. 
وی افزود: نباید به علت حمایت از تولید داخل، قیمت را برای استفاده مردم بالا برد، هرچند که توجه به تولید داخل فقط بحث حمایت از تولید کننده نیست بلکه اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری‌های ملی نیز در نظر گرفته می‌شود. 
ترکاشوند اظهار داشت: تولید داخل بسیار مهم است و باید به آن توجه شود و حتی در صورت نیاز یارانه به آن تعلق بگیرد و ما از تولید داخل دفاع خواهیم کرد. 
ترکاشوند بیان داشت: باید با تغییر در مصرف و بهینه‌سازی در مصرف انرژی تلاش کنیم تا در صورت حذف یارانه‌های دولت از این بخش، قیمت تمام شده را کنترل کنیم. 
وی موفقیت تولیدکنندگان بخش طیور را در اصلاح ساختارهای فیزیکی مرغداری‌ها دانست و افزود: با کاهش 30درصدی در مصرف سوخت، سالانه 500 میلیارد تومان صرفه‌جویی نصیب کشور می‌شود.
 
نظرات شما
  •  

    علي گفت : ۹۰/۰۳/۰۲

    1مشكلات مرغداري هارا لطفا ازخود مرغداران پرسجو كنيد
    2لطفا اگر به فكر توليد كنندهگان مرغ هستند كاري كنند كه مرغ از مرغدار به صورت نقدي خريداري شود نه اينكه با چك دو ماهه.

    پاسخ...
  •  

    مرغدار کنگاوری گفت : ۹۰/۰۳/۰۲

    سلام جناب ترکاشوند نفرمودن که از 8سال گذشته تا کنون چه کسی مجوز ساخت مرغداریها را صادر کرده اگر ساختار فیزیکی مرغداریها ایراد داره علتش اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی ااین ایراد رو رفع نکردن و متاسفانه دیمی دیمی مجوز صادر کردن بنا براین خوبه که این عزیز اول کارشناسان و متولیان و ساختار اداری و فیزیکی جهاد کشاورزی رو اصلاح کنن بعد خود به خود مسایل فیزیکی مرغداریها هم حل میشه مرغدار که موافقت اصولیش رو از خانه ی عمهش نیاورده هرچه جهاد محترم کشاورزی فرمودن اجرا کرده بنابراین 0 رطب خورده منع رطب نکند 0 یا بعبارت دیگر0اجار ثم دار 0اره عزیز جان اگه اونجا کسی حال نداشته از مرغدار بیچاره دفاع کنه دلیللش نمیشه که شما راست میگین

    پاسخ...
  •  

    مرغدار اصفهانی گفت : ۹۰/۰۳/۰۳

    باسلام .آقای ترکاشوندقیمت تمام شده مرغ براساس قیمت نهاده درایران وبابهترین استانداردهای موجوددردنیادرزمینه پرورش طیوررامحاسبه ودرمعرض دیدعموم قراردهیدودیمی صحبت نکنید.برای مقایسه دونمونه کلیه پارامترهابایددرنظرگرفته شود.آیاوضعیت جهانی ترکیه بامایکی است .آیاقیمت نهاده های تولیدیکسان است .آیامتولیان امردرترکیه مانندمتولیان ما اینقدربیسوادند.آیادامپزشکی ترکیه به جای ریشه کنی بیماریها آن رابومی میکند.آیاوضعیت اداری ترکیه بامایکسان است وپارامترهای دیگر.حال بادرنظرگرفتن جمیع جوانب آقای ترکاشوند عزیز محاسبه نمایند مرغ ماارزانتراست یاترکها.خواهشمندیم به جای کاراصولی مغلطه نفرماییدواینقدرمردم راهالوو...فرض نکنید

    پاسخ...
  •  

    مرغدار گوشتی از تعاونی شهر ری گفت : ۹۰/۰۳/۰۴

    جناب اقای ترکاشوند شما که به نظر خودتان این همه اطلاعات از مرغداری دارید و مدیر کل........هستید هیچ می دونی وزارت خانه شما هیچ نقشی در تعیین قیمت مرغ ندارد؟
    ما مرغدارها باید چشممان به دست معاونین بی سواد وزارت بازرگانی باشد تا برای ما قیمت گذاری کنند
    پس نظرات شما وجهاد از نظر تولید نهایی وسود نهایی ما بی اثر است

    پاسخ...
  •  

    مرغدار آملی گفت : ۹۰/۰۳/۰۵

    جناب آقای ترکاشوند.جوجه 1200تومانی و ذرت 500تومانی وسو یای 600تومانی وگازوییل 200 تومانی اگر کم نیاد راول کردین رفتین سراغ اصلاح ساختار .مگه متولی ساختار ونقشه وغیره مرغداری ها کسی غیز از شماست؟ شما اگه به فکر تعدیل قیمت جوجه وعلوفه وسوخت مرغداریها باشید بهتره.بهتره حرف ترکیه را هم نزنین که تفاوت ما واونا زمین وآسمونه.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com