ضرورت رعایت بهداشت تخم مرغ

ضرورت رعایت بهداشت تخم مرغ
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ازشرایط کاهش وزن تخم مرغ گفت و یادآور شد: تخم مرغ در طول نگهداری مقداری از رطوبت خود را از دست می دهد و در نتیجه وزن تخم مرغ کاهش می یابد.
تخم مرغ یک ترکیب غذایی بسیار مقوی و سرشار از انواع ترکیبات مختلف بوده به نحوی که تمام نیازهای یک موجود زنده، از قبیل مواد پروتئینی و ویتامینی در این ماده ارزشمند تامین شده است.
تخم مرغ به طور ذاتی یک ماده غذایی بسیار سالم، طبیعی و مطمئن است، امّا با توجه به ماهیت آسیب پذیر تخم مرغ و محیط بسیار مناسب آن برای رشد و تکثیر عوامل بیماریزا امکان فساد تخم مرغ بالا بوده و در پی آن عوارض ناشی از آن نیز اجتناب ناپذیر است.
با توجه به نحوه تولید تخم مرغ، امکان آلوده شدن تخم مرغ از مراکز تولید تا مرحله مصرف و فرهنگ استفاده از تخم مرغ فلّه‌ای در مصارف خانوار همچنین استفاده از تخم مرغ‌های معیوب در صنایع غذایی، کنترل بهداشت تخم مرغ اهمیت خود را دوچندان نشان می دهد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: فساد تخم مرغ در درجه اول مربوط به نواقص احتمالی موجود در تخم مرغ تازه است.
غفور عبداللّهی افزود: با توجه به ارزش بالای این ماده غذایی، توجه به بازرسی بهداشتی آن لازم و ضروری است.
وی تشریح کرد: تغییراتی که در حین نگهداری تخم مرغ ایجاد می‌شود را نیز از عوامل فساد تخم مرغ می‌دانند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ازشرایط کاهش وزن تخم مرغ گفت و یادآور شد: تخم مرغ در طول نگهداری مقداری از رطوبت خود را از دست می دهد و در نتیجه وزن تخم مرغ کاهش می یابد.
عبداللّهی با اشاره به مزایای بسته بندی تخم مرغ تاکید کرد: از مزایای بسته بندی تخم مرغ می توان به مطمئن بودن از سلامت محصول، تامین حقوق مصرف کننده با امکان ردیابی محصول معیوب و یا غیربهداشتی، برای مشتری و دستگاه‌های نظارتی در راستای تضمین کیفیّت، بهداشت و سلامتی جامعه اشاره نمود.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: میزان کاهش وزن تخم مرغ به رطوبت محل نگهداری و درجه حرارت آن بستگی دارد.
جاوید بهروزین افزود: با نگهداری تخم مرغ، اسیدیته آن به سمت قلیایی شدن تمایل پیدا می کند.
وی تشریح کرد: محتویات تخم مرغ تازه استریل است ولی پوسته آن در اثر آلوده شدن به مدفوع و یا بسته به شرایط محل لانه تخم گذاری به میکروارگانیزم‌های بیماریزا و غیربیماریزا آلوده می شود.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: پوسته خارجی ترین قسمت تخم مرغ بوده و حدود ۱۱ درصد وزن تخم مرغ را تشکیل داده و اولین لایه دفاعی در برابر عوامل میکروبی و باکتریایی است.
بهروزین از تغییرات سفیده و زرده تخم مرغ در نگهداری طولانی گفت و تاکید کرد: تغییرات سفیده تخم مرغ و زرده آن به دنبال نگهداری طولانی به این شکل ایجاد می‌شود که سفیده تخم مرغ تازه به حالت شُل و رقیق درآمده و غشای زرده نیز ضخامت طبیعی خود را از دست می دهد و بر خاصیت الاستیکی ان افزوده شده و در نتیجه پهن می شود.
معاون مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: متوسط وزن تخم مرغ ۵۷ گرم است که از این میزان ۱۱ درصد مربوط به پوسته، ۵۸ درصد به سفیده و ۳۱ درصد به زرده تعلق دارد.
اکبر اصغررضایی با اشاره‌ای به ویژگی‌های تخم مرغ سالم افزود: پوسته خارجی تخم‏ مرغ باید تمیز، عاری از هرگونه آلودگی، ترک خوردگی و شکستگی و سطح پوسته خارجی تخم‏مرغ باید صاف و شفاف بوده و در تمام قسمت‏های آن یکنواخت باشد.
وی تشریح کرد: هر گونه علائم کپک زدگی در پوسته خارجی به سرعت به داخل تخم مرغ سرایت می کند و موجب تشکیل لکه‌های کپک یا قارچ به رنگ های خاکستری، سیاه و قهوه‌ای می‌شود که با چشم قابل رویت است.
معاون مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در سطح تخم مرغ منافذ بسیار ریزی وجود دارد که تعداد بین ۱۷۰۰۰-۷۰۰۰ متغیر است.
اصغر رضایی با اشاره به نقش تخم مرغ در تغذیه انسان تاکید کرد: این فرآورده دامی اگرچه برای تغذیه انسان با ارزش است ولی همواره به دلیل ساختمان و ترکیبات خاص خود در معرض آلودگی شدید قرار دارد.
بر اساس این گزارش، مهم ترین تغییراتی که بر اثر نگهداری تخم مرغ روی می دهد، تغییرات فیزیکی و شیمیایی است که در محتویات ان دیده می شد و تخم مرغ تازه را به کهنه تبدیل می کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com