صنعت مرغداری گلستان در آستانه ورشکستگی

صنعت مرغداری گلستان در آستانه ورشکستگی
کمبود سوخت، حمایت نشدن، گرانی و کمبود نهاده های دامی از جمله مشکلاتی است که برخی واحدهای مرغدرای گلستان را به ورشکستگی کشانده است.
با وجود افزایش قیمت مرغ در هفته های اخیر به دلیل بالا بودن هزینه های تولید، فعالان صنعت مرغ استان گلستان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.
علی رفعتی یکی از مرغداران شهرستان گرگان که حدود 23 سال به این کار مشغول است، گفت: یکی از مشکلات مرغداران گلستانی در حال حاضر نبود کنجاله سویا است که به عنوان یک معضل اساسی به شمار می آید.
وی افزود: چند وقت پیش که مرغداران گلستانی از کارخانجات به صورت آزاد اقدام به خرید کنجاله سویا کردند به آنها قیمت هر کیلو را هزار و 550 تومان اعلام کرده بودند که با قیمت کرایه حدود 1600 تومان اعلام شد اما به ما گفتند به دلیل اینکه که شما در حال حاضر به این کنجاله نیازمند هستید ما به شما به قیمت 1800 تومان می فروشیم و در آخر کنجاله را به قیمت دو هزار و 100 تومان از آنها خریداری کردیم.
وی اظهار داشت: برخی کارخانجات نهاده های های دامی علاوه بر چک ،سند زمین یا خانه ای دو برابر قیمت خرید را برای ضانت طلب می کنند.
این مرغدار در مورد اینکه چرا نهاده ها را مستقیم از دولت خریداری نکرده اید بیان داشت: آنها می گویند باید اول مرغ را به ما تحویل دهید بعد ما کنجاله را به شما می دهیم که اصلا به نفع ما نیست، به دلیل اینکه ما در حال حاضر به این نهاده نیاز داریم .
وی گفت: بنده به علت کمبود کنجاله های سویا نتوانستم حدود 6 ماه جوجه بخرم و به مرغداری وارد کنم و حتی مرغدارانی را می شناسم که حدود یک هفته تا اینکه سویا دریافت کنند به جوجه ها ذرت خالی دادند.
وی  با اشاره به گرانی مرغ ادامه داد: شاید یکی از دلایل گرانی مرغ همین حمایت نکردن از مرغداران باشد چرا که مرغداران در حال حاضر در حال ورشکستگی هستند.
رفعتی اظهار داشت: مرغداران گلستانی با مشکلات بسیار زیادی از جمله گران بودن سوخت، ارائه نشدن تسهیلات بانکی مناسب، حمایت نشدن از سوی سازمان های مربوطه، نبودن داروهای مناسب و استاندارد، ندادن تسهیلات برای ایجاد بهینه سازی مرغداری ها  و پوشش نداشتن در مقابل بیماری ها و حوادث مواجه هستند.
وی عنوان داشت: در حال حاضر مسئولان می گویند که یک واحد مرغداری با 10 هزار قطعه توجیح اقتصادی ندارد و باید به 20 هزار قطعه افزایش یابد، اما وقتی به نه بانک ها در این زمینه تسهیلات مناسب می دهند و نه جهاد کشاورزی حمایت می کند و نه اینکه غذای جوجه به اندازه کافی وجود دارد چگونه یک مرغدار می تواند سر پای خود بایستد.
این مرغدار بیان داشت: خود من دو سال است که منتظر تسهیلات برای  افزایش ظرفیت 20 هزار قطعه ای بودم و در  آخر مجبور شدم  بیشتر هزینه هایش را خودم تقبل کنم.
وی گفت : بانک ها در زمینه تسهیلات حدود 35 تا 40 میلیون تومان بابت گردش جاری  می دهند که این حتی قیمت جوجه هم نمی شود، ضمن اینکه با این وضعیت سویا باید این مبلغ دو برابر شود،  یا اینکه گردش جاری دو دوره را به ما بدهند  ولی آنها همان گردش جاری یک دوره را هم نمی دهند و با این وضعیت 99 درصد مرغداری ها در حال حاضر زیر قرض یا در حال ورشکستگی هستند و اگر کسانی توانسته اند تا به الان سر پای خود بایستند  در کنار این کار حرفه دیگری را هم دارند والا مرغداری هیچ سودی در حال حاضر ندارد.
وی با اشاره به وضعیت خوب استان برای پرورش مرغ بیان داشت: اگر مرغداران در استان حمایت شوند می توان این استان را به قطب پرورش مرغ تبدیل کرد، زیرا به دلیل اینکه مرغداران ما نسبت به مرغداران استان های دیگر از علم و آگاهی بیشتری برخوردار هستند و شرایط آب و هوا و بالا بودن رطوبت هوا می تواند عامل خوبی در این زمینه باشد.
عیسی امامی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: عمده نهاده هایی که در این زمینه به مرغداری ها اختصاص پیدا می کند حدود 90 درصد آن از خارج از کشور تامین می شود و این موضوع به دلیل تحریم های بین المللی و حوادث پیش رویی که به وجود آمده است بر این موضوع تاثیر گذاشته است.
وی در ادامه افزود: همچنین در این زمینه دولت خرید هایی انجام داده است اما در زمینه ترخیص از بنادر با مشکل مواجه شده است.
امامی از جمله مشکلات دیگر این موضوع را نبود منابع مالی، تفاوت نرخ ارز  و جریان های که علیه ایران پیش رو است بیان و اظهار داشت: با این وجود دولت یک سری تمهیداتی در این زمینه اندیشیده است تا بتواند این نهاده ها را با قیمت تمام شده و به نوعی با پرداخت یارانه ها کنترل کند.
وی عنوان داشت: در این زمینه باید کمی صبر و شکیبایی  انجام داد و از طرفی دیگر تدبیر و مدیریت مسئولین می تواند مشکلات را حل کند.
فخر موحدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان  نیز گفت: ما در حال حاضر حدود دو هزار و 500 تن کنجاله سویا را با قیمت 900 تومان مختص مرغداری ها و کشتارگاه های مرغ وارد استان کرده ایم که تا به الان 700 تن از این کنجاله های سویا بین مرغداری ها توزیع شده است.
وی افزود: کسانی از این کنجاله ها برخوردار می شوند که یک قرارداد بین ما و مرغداری  بسته باشند که در ازای 300 یا 350 تن مرغ به آنها تحویل داده می شود.
750 واحد مرغداری در استان گلستان فعالیت دارند که سال گذشته 314 هزار تن گوشت مرغ در آنها تولید شد که 65 درصد در استان مصرف شد، همچنین 42 واحد مرغ مادر به ظرفیت یک میلیون و 200 هزار قطعه در استان فعالند که توان تولید 100 میلیون قطعه جوجه ریزی گوشتی را دارند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com