صنعت مرغداری کهگیلویه درآستانه ورشکستگی

صنعت مرغداری کهگیلویه درآستانه ورشکستگی
ورود مرغ از استانهای دیگر و وجود دلالها، صنعت مرغداری در شهرستان کهگیلویه را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
ظهر چهارشنبه در جلسه ای با حضور مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد، فرماندار شهرستان کهگیلویه، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه و اتحادیه مرغداران شهرستان کهگیلویه، مشکلات واحدهای مرغداری این شهرستان بررسی شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه در این جلسه با بیان اینکه 32 واحد مرغداری در سطح شهرستان کهگیلویه وجود دارد، گفت: مشکلات بسیاری دامنگیر تولیدکنندگان مرغ در این شهرستان است.
محمد رازی پور عدم وجود مرغداری های مادر در جنوب کشور را یک معضل دانست و با اشاره به مسافت زیاد حمل جوجه یکروزه از شمال کشور به این شهرستان، این مسافت را 1500 کیلومتر عنوان کرد و افزود: طولانی بودن مسافت از محل خرید جوجه یکروزه تا زمان رسیدن به مرغداری هزینه زیادی را برای مرغداران به همراه دارد.
وی با ابراز نارضایتی از وضعیت واکسیناسیون واحدهای مرغداری این شهرستان، اظهار داشت: از یک طرف واکسن های مورد استفاده در طول مسیر تا زمان رسیدن به دست تولید کننده خاصیت خود را از دست می دهند و از طرف دیگر فرد واکسیناسیون کننده به دلیل اینکه در مرغداری های مختلف عمل واکسیناسیون را انجام می دهند بیماری را از یک مرغداری به مرغداری دیگر منتقل می کند.
رازی پور نامطلوب بودن خدمات بیمه به واحدهای مرغداری این شهرستان را از دیگر مشکلات این واحد ها عنوان و تصریح کرد: اغلب تولید کنندگان مرغ کهگیلویه از وضعیت بیمه ناراضی هستند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه اضافه کرد: هنگام فروش مرغ نیز مرغ کشتار روز از استان های دیگر به این شهرستان وارد شده که ضررهای زیادی به تولید کنندگان مرغ این شهرستان وارد می کند.
رازی پور با بیان اینکه تولید کنندگان مرغ شهرستان کهگیلویه علاوه بر اینکه قادر به تولید مرغ مورد نیاز این شهرستان در طول سال هستند می توانند مرغ مورد نیاز استان های هم جوار را نیز تأمین کنند، یادآور شد: این در حالی است که در حال حاضر ورود مرغ از شهرستان های هم جوار به این شهرستان باعث شده است که تولیدات مرغدارن این شهرستان روی دست آنها بماند و تلف شود.
وی با تأکید بر اینکه 80 درصد بیماری های مربوط به دام و طیور از خارج از شهرستان و به دلیل ورود مرغ از دیگر استان ها به این شهرستان وارد می شود، بیان کرد: باید راهکاری اندیشیده شود که تنها در صورت کمبود مرغ، اجازه ورود مرغ به شهرستان داده شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه هر مرغدار در طول هر دور جوجه ریزی 20 میلیون تومان سود به دلالان پرداخت می کند، تأکید کرد: در صورتی که شرکت پشتیبانی امور دام سهم شهرستان کهگیلویه از نهاده های دامی را پرداخت کند دست دلالان از بازار مرغ قطع می شود.
رازی پور برخورد قاطع نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی با واردکنندگان مرغ به این شهرستان و دلالان را خواستار شد.
درآمد تولیدکنندگان مرغ کهگیلویه به جیب دلالان می رود
همچنین رئیس اتحادیه مرغداران شهرستان کهگیلویه با اشاره به محرومیت این شهرستان و عدم توانایی مالی تولید کنندگان مرغ کهگیلویه، گفت: در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان مرغ این شهرستان در آستانه ورشکستگی قرار دارند و تعدادی نیز روانه زندان شده اند.
عباس جوشن با بیان اینکه در حال حاضر بخش زیادی از درآمد تولیدکنندگان مرغ این شهرستان به جیب دلالان می رود، افزود: در صورتی که شرکت پشتیبانی امور دام در قبال چک و سفته، دان به صورت دو ماهه در اختیار مرغدارن قرار دهد این مشکل مرتفع می شود.
وی همچنین تأمین سوخت واحدهای مرغداری این شهرستان را از دیگر مشکلات این واحد ها عنوان کرد و اظهار داشت: به دلیل عدم تأمین سوخت مورد نیاز واحدهای تولید کننده مرغ توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی این شهرستان، تولید کنندگان مجبورند سوخت را با قیمت زیادی از بازار آزاد خریداری کنند.
جوشن با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان مرغ شهرستان کهگیلویه توانایی مالی برای خرید دان و جوجه یکروزه را ندارند، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات توسط بانک کشاورزی و تمدید معوقه های بانکی تولیدکنندگان، می تواند تا حدودی در رفع مشکلات مرغداران مؤثر باشد.
نگاه سنتی به تولید مرغ تغییر کند
همچنین مدیر عامل پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد مهمترین مشکل واحدهای تولیدکننده صنعتی در استان را نگاه سنتی دانست و گفت: ما در کنار هر صنعتی باید صنعت جانبی مربوط به آن را ایجاد کنیم.
سید علی لاهوتی احداث صنایع جانبی و تبدیلی در این استان را بسیار ضروری عنوان کرد و افزود: صنایع جانبی علاوه بر اینکه ارزش افزوده را بالا می برند در افزایش اشتغال نیز مؤثرند.
وی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام را هم حمایت از تولید کننده و هم مصرف کننده دانست و بیان کرد: زیرساخت ها باید به گونه ای فراهم شود که تنها دغدغه تولید کننده تولید باشد.
لاهوتی بیان کرد: پشتیبانی امور دام در راستای حمایت از تولیدکنندگان مرغ، تولیدات آنها را خریداری می کند و در صورت پرداخت ضمانت نامه بانکی نهاده های دامی در اختیار آنها قرار می دهد.
وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام بیش از یک میلیارد تومان از تولیدکنندگان مرغ در استان کهگیلویه و بویراحمد مطالبات دارد، تصریح کرد: در صورت پرداخت این مطالبات تو سط تولیدکنندگان و جلب اعتماد پشتیبانی امور دام توسط آنها، این شرکت قادر است نهاده های دامی را با شرایط آسانتری در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

 
نظرات شما
  •  

    علوی .مرغدار کوشتی گفت : ۹۳/۰۶/۲۰

    Itp عزیز سایت شما موجب ورشگستکی مرغداران کوشتی و منفعت رانتی جوجه فروشان شده لطف کنید عدالت را برای همه زنجیره تولید رعایت شود تا موجب آزار مرغداران کوشتی نشود.

    پاسخ...
  •  

    مرغدار ورشکسته از اقتصاد گفت : ۹۳/۰۶/۲۰

    احسنت . چه خوب که همه ما مشکلات را میدانیم .پس فقط یه همت بلند می طلبه از سوی تولیدکننده کوشتی

    پاسخ...
  •  

    مرغدار در شرف ورشکستگی گفت : ۹۳/۰۶/۲۰

    این مشکل برای همه مرغدارن است یکی اومد و باندونم کاری باعث تورم بی سابقه تو این مملکت شد حالا جورشا من و شمای بد بخت باید بکشیم وام بهمون نمیدن تا تورم کاهش پیدا کنه مرغ ارزون بفروشیم تا تورم کاهش پیدا کنه نهاده گرون بخریم چون ارز سه برابر شده ولی مرغ غلط میکنه گرون بشه مرغدار هم باید ساکت بمونه و تو منجلاب ورشکستگی فرو بره اقای روحانی یه کلید هم نشون ما بدید ما تولید کننده مرغ برای همو طنان خودمون هستیم چه تدبیری برای ما اندیشیده اید ای مسئو لین به دادمان برسید.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com