صنعت مرغداری کردستان از نبود برنامه مدون در جهاد کشاورزی لطمه می‌خورد

صنعت مرغداری کردستان از نبود برنامه مدون در جهاد کشاورزی لطمه می‌خورد
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: هیچگونه برنامه‌ریزی مدونی به منظور جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری از سوی جهاد کشاورزی استان صورت نمی‌گیرد.
بختیار خلیقی پیرامون وضعیت بازار داخلی و کالاهای اساسی موجود در آن اظهار کرد: شرکت پشتیبانی امور دام اقدامات لازم را به منظور ذخیره‌سازی مرغ منجمد داخلی انجام داده است.
وی با بیان اینکه این میزان ذخیره‌سازی حتی بیش از نیاز سردخانه‌های استان بوده است، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های شورای نظارت بر بازار و همچنین براساس مصوبه ستاد تنظیم، قیمت مرغ منجمد با بهترین کیفیت تحویل از درب سردخانه از رقم 4 هزار و 800 تومان به 4 هزار و 400 تومان کاهش یافته است.
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با یادآوری قیمت‌گذاری قبلی این محصول در مرکز استان به میزان 5 هزار و 100 کیلوگرم و در سایر شهرستان‌ها به میزان 5 هزار و 200 تومان در هر کیلوگرم تصریح کرد: اکنون این قیمت‌ها به 200 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته و به ترتیب به 4 هزار و 900 و 5 هزار تومان رسیده است.
خلیقی اظهار کرد: در منطقه غرب کشور قیمت خاصی برای فروش مرغ به مشتریان تعیین شده و قیمت این محصول در استان کردستان نسبت به میانگین مصوب منطقه پایین‌تر بوده است.
وی با اشاره به اینکه کردستان قطب تولید مرغ در کشور است، خاطرنشان کرد: باید سازمان جهاد کشاورزی استان و اتحادیه تولیدکنندگان مرغ در تنظیم بازار همکاری بیشتری داشته باشند.
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با انتقاد از جهاد کشاورزی استان گفت: هیچگونه برنامه‌ریزی مدونی به منظور جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری از سوی این سازمان صورت نگرفته است تا دچار نوسانات قیمت مرغ نشویم.
به گفته این مسئول، به تازگی برخی عوامل موجب شده است واحدهای تولید مرغ کردستان این محصول را روانه بازارهای دیگر استان‌ها کنند.
خلیقی یکی از این دلایل را عدم انجام برنامه جوجه‌ریزی در استان‌های جنوبی کشور به دلیل گرمای شدید عنوان کرد و گفت: این مسئله موجب افزایش تقاضا در این استان‌ها و وسوسه مرغداران کردستان برای روانه مرغ‌های تولیدی خود به آن مناطق شده است.
وی عامل دوم را کیفیت بالا در عین برخورداری از قیمت مناسب ذکر کرد و افزود: این موضوع هم منجر به افزایش تقاضا در استان‌های همجوار و به دنبال آن خروج مرغ تولیدی استان شده است.
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: در مواقع کمبود مرغ اگر نیروی انتظامی با ما همکاری کند، می‌توانیم مانع از خروج قاچاق مرغ استان شویم چرا که سودآوری بیشتر این قاچاق برای دلالان است.
وی در خصوص نهاده‌های دامی توزیع شده در استان با بیان عملی شدن این امر در دو صورت اظهار کرد: در شکل نخست طی قرارداد چهارجانبه بین دامداران، کارخانه‌های تولید شیر، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان و کارخانه‌ها با جمع‌آوری شیر و تأیید بازرسان سازمان، نهاده‌ها را تحویل خواهند گرفت.
خلیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ذخیره‌سازی استراتژیک نهاده‌های دامی چون کنجاله سویا، جو، سبوس و ذرت داخلی و خارجی تأکید کرد: از این نظر با هیچ مشکلی مواجه نیستیم.
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: چنانچه واحدهای تولید فرآورده لبنی، شیر خام را از استان‌های دیگر جمع‌آوری کنند استان تولید کننده شیر، موظف به تحویل نهاده‌ها به کارخانه‌ها به منظور حمایت از دامداران است.
خلیقی راهکار دوم توزیع نهاده‌های دامی را تحویل در قالب تهاتر عنوان کرد و گفت: در این شکل واحدهای تولیدی مرغداری محصول خود را به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل می‌گیرند و نهاده دریافت می‌کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از مردادماه سال گذشته تا پایان خردادماه امسال در مجموع 60 هزار تن نهاده دامی بین واحدهای تولیدی مرغداری توزیع شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com