صنعت مرغداری در آستانه ورشکستگی

صنعت مرغداری در آستانه ورشکستگی
مرغداران کشور بویژه در استان گیلان در حال ورشکستگی هستند و نمی توانند مرغهای تولیدی خود را با ضرر هزار تومان در هر کیلو بفروشند.
این در حالی است که حمایت از پرورش دهندگان مرغ و واگذاری امور این صنعت به بخش خصوصی از جمله راه حلهای این معضل از دید مرغداران است.
صنعت مرغدارى نقش بسیار مهمى در شکوفایی اقتصاد و اشتغال در جامعه دارد و همین طور به‌ عنوان یک منبع درآمد، منبع غذا، استفاده در صنعت داراى اهمیت است.
رئیس سابق هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گیلان در این باره می‌گوید: به هم خوردن عرضه و تقاضا سبب شده مرغهای تولیدی مرغداران روی دست آنها بماند، در حالی که قیمت اعلامی مرغ 700 تا 800 تومان کمتر از قیمت تمام شده است.
حبیب اسدا... نژاد می‌افزاید: چند عامل در انباشتگی مرغ تاثیرگذار است.نخست اینکه شرکت پشتیبانی امور دام مرغهایی را که تاریخ مصرف آن رو به پایان بود بدون محدودیت به هر شخصی که متقاضی است به قیمت پنج هزار و 500 تومان با دریافت وجه به صورت شش ماهه به فروش می‌رساند و حجم توزیع در سطح کشور بویژه در تهران به گونه ای بوده که بازار را به طور کامل تحت تاثیر قرار داده است.
وی اظهار می‌دارد: دوم اینکه به دلیل نبود برنامه ریزی تولید، مرغداران به صورت سنتی مبادرت به تولید مرغ بدون توجه به کشش و نیاز واقعی بازار با عدم پیش بینی شرایطی که به وقوع خواهد پیوست کردند.
نبود تشکل تصمیم ساز در صنعت مرغداری
عضو سابق هیأت مدیره اتحادیه مرغداران کشور می‌گوید: نبود تشکل مقتدر برای تصمیم سازی و اجرای تصمیمات می‌تواند یکی از عوامل باشد.
وی می‌افزاید: به عنوان اتحادیه سراسری مرغداران کشور طی چند سال گذشته هیچ اقدام عملی و مثبتی برای رفع مشکلات این صنعت انجام نداده است و این در حالیست که مرغداران در حال ورشکستگی هستند و نمی توانند مرغهای تولیدی خود را با ضرر کیلویی هزار تومان هم بفروشند.
اسدا... نژاد می‌افزاید: در حالی که اگر تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود، مرغدار از فروش مرغ با وزن پایین و ضریب تبدیل مناسب و سود بیشتر استقبال می‌کند.
وی تصریح می‌کند: دلیل دیگر این فراز و فرودها صدور بی رویه مجوز تولید مرغ بوده است، به گونه ای که هم اکنون حداقل 400 هزار تن ظرفیت اسمی تولید مازاد بر نیاز کشور است و برنامه ای برای صادرات آن وجود ندارد.به این مورد واحدهای بدون مجوز و جوجه ریزی با ظرفیت تولید بالاتر هم باید اضافه کرد.
اتحادیه مرغداران تنها یک ماکت است
وی می‌گوید: دولت به جای اینکه در تصمیم گیری های این صنعت به طور مستقیم دخالت کند، باید برنامه اش برای تقویت تشکلها و واگذاری تصدی گری به بخش تولید باشد.
اسدا... نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا برای صادرات مرغ مازاد برنامه ریزی صورت نمی گیرد، آیا دلیل کیفیت مرغهای تولیدی بوده یا چیز دیگری است، می‌گوید: کیفیت مرغهای تولیدی در سطح کشور در شرایط استاندارد و مناسبی قرار دارد و شرایط کشتار و بسته بندی نیز در بسیاری از کشتارگاه ها مساعد بوده، اما برنامه ای برای صادرات مرغ وجود ندارد.
رئیس سابق هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گیلان می‌گوید: اتحادیه ها باید در این گونه موارد قدرتمند و محکم عمل کنند که متأسفانه منفعل هستند و در گیلان هم که از اتحادیه مرغداران تنها یک ماکت باقی مانده است.
وی تصریح می‌کند: دولت از یک طرف این طرح را مطرح می‌کند و از طرف دیگر برای واحدهای مرغداری 20 هزار قطعه‌ای هم مجوز صادر و هم تسهیلات ارایه می‌دهد، در حالی که این دو عملکرد با یکدیگر همخوانی و هم سویی ندارد.
وی تصریح می‌کند: مجموعه هایی که کمتر از 15 واحد  هستند دولت می‌توانست در یک برنامه ریزی دقیق تشکلهای استانی را تقویت کرده و مسؤولیت اصلی را بر دوش  خود مرغداران بگذارد، اما متأسفانه در عمل این گونه نیست و به هیچ وجه نمی توان تعامل میان 19 هزار تولیدکننده را با 10 تا 15 واحد دارای امکانات  البته نه به طور کامل برقرار کرد.
قیمت مرغ را دلالان تعیین می‌کنند
وی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری را برای برون رفت از شرایط کنونی پیشنهاد می‌کنید، می‌افزاید: هم اکنون تصمیم گیرنده برای صنعت مرغداری مرغداران نیستند، چون تشکلهای قوی و قابل اعتماد ندارند که البته مقصر اصلی نیز خودشان هستند.
اسدا... نژاد تصریح می‌کند: قیمت مرغ را هم اکنون دلالان و واسطه ها تعیین می‌کنند و تصمیم صنعت را هم دولت اتخاذ می‌کند، بنابراین دست دلالانی که در چند استان مانند تهران، قزوین، زنجان، قم و مازندران با حداکثر بی انصافی به اعلام قیمت مبادرت می‌کنند تا از سودهای کلان بهره مند شوند، باید کوتاه شود.

 
نظرات شما
  •  

    فرزان گفت : ۹۳/۰۹/۲۹

    صحبت هاى شما تمام متين ولى دلالى سال هاست كه بر روى نه تنها صنعت مرغدارى بلكه در تمام مملكت همچو چترى پهن است همچون سازه اى از بنيان خراب است در هيچ جاى دنيا دولت اجازه ورود اين دلال بازيها را با صنعتش نمي دهد ام متاسفانه در اينجا دانشگاه دلال پرورى سرتاسر مملكت را فرا گفته و اما هنوز روزهاى خوش مرغداران است هنوز خيلى از سؤله ها در حال ساخت و خود را براى جوجه ريزى اماده ميكنند و خيلى مرغداريها تعطيل كه زمانى قيمت كمى بالا رود شروع به جوجه ريزى كنند ان وقت بالأسى 500هزارتن مازاد توليد چه شود

    پاسخ...
  •  

    بهمن احمدي مدير عامل اتحاديه مرغداران استان كرمانشاه گفت : ۹۳/۱۰/۰۲

    باسلام وعرض ادب واحترام تمام مطالب شما كامل ومتين بود اما تا زمانيكه نماينده مرغداران يعني اتحاديه مرغداران برنامه خروج از بحران و ركود نداشته باشدنميتوان اميدي داشته باشيد عموما در دنيا رسم بر اين است كه توليدكنندهاخودشان نماينده انتخاب ميكنند واما در اتحاديه سراسري اعضاء هيئت مديره محترم با يك برنامه ريزي دقيق وحساب شده هم خودشان را انتخاب وتاييد ميكنند وهم افراد كاربلد را بايكوت ميكنند وهم توي روز روشن حق وعدالت رازير با ميكذارند ودر مواقعي نيز تصميماتي ميكيرند مثل نهاده سال ٩٢
    تشكلها خودشان

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com